Ve své bakalářské práci se zabývám syndromem vyhoření u pracovníků pomáhajících profesí. Tematicky jsem ji zaměřila na pedagogy předškolního vzdělávání jako na jednu z rizikových skupin ohroženou danou problematikou. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část zahrnuje charakteristiku povolání pedagoga předškolního vzdělávání. Dále popisuje syndrom vyhoření, který je v posledních několika letech hodně užívaný právě v souvislosti s pomáhajícími profesemi, jeho příznaky a projevy. Důležitou součástí této práce je i kapitola o prevenci syndromu vyhoření a každodenní duševní hygieny. V praktické části se snažím tyto dva stěžejní pojmy práce spojit, a proto jsem se rozhodla provést výzkumné šetření v předškolních zařízeních na Zlínsku.
Anotace v angličtině
In my thesis I deal with burnout of staff to assist profes-network. Thematically, I had focused on early childhood education teachers as one of the risk groups vulnerable to this topic. The thesis is divided into theoretical and practical. The theoretical part includes occupational characteristics of teaching pre-school education. It also describes burnout, which in the past few years much used specifically in connection with the helping professions, its signs and symptoms. An important part of this work is a chapter on the prevention of burnout and mental hygiene every day. In practice I try these two core concepts work together, so I finally decided to make research work in preschools in Zlin.
Ve své bakalářské práci se zabývám syndromem vyhoření u pracovníků pomáhajících profesí. Tematicky jsem ji zaměřila na pedagogy předškolního vzdělávání jako na jednu z rizikových skupin ohroženou danou problematikou. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část zahrnuje charakteristiku povolání pedagoga předškolního vzdělávání. Dále popisuje syndrom vyhoření, který je v posledních několika letech hodně užívaný právě v souvislosti s pomáhajícími profesemi, jeho příznaky a projevy. Důležitou součástí této práce je i kapitola o prevenci syndromu vyhoření a každodenní duševní hygieny. V praktické části se snažím tyto dva stěžejní pojmy práce spojit, a proto jsem se rozhodla provést výzkumné šetření v předškolních zařízeních na Zlínsku.
Anotace v angličtině
In my thesis I deal with burnout of staff to assist profes-network. Thematically, I had focused on early childhood education teachers as one of the risk groups vulnerable to this topic. The thesis is divided into theoretical and practical. The theoretical part includes occupational characteristics of teaching pre-school education. It also describes burnout, which in the past few years much used specifically in connection with the helping professions, its signs and symptoms. An important part of this work is a chapter on the prevention of burnout and mental hygiene every day. In practice I try these two core concepts work together, so I finally decided to make research work in preschools in Zlin.
Analýza literárních pramenů a zpracování teoretických východisek
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného souboru
Bližší specifikace syndromu vyhoření
Realizace výzkumu
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu
Přijetí odpovídajících závěrů
Zásady pro vypracování
Analýza literárních pramenů a zpracování teoretických východisek
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného souboru
Bližší specifikace syndromu vyhoření
Realizace výzkumu
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu
Přijetí odpovídajících závěrů
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu.
Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4
STOCK, CH. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 112 s. ISBN 987-80-247-3553-5
ŠVINGALOVÁ, D. Stres a vyhoření u profesionálů pracujících s lidmi. Vyd. 1. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2006. 82 s. ISBN 80-7372-105-8.
ŠIKULOVÁ, R., ČEPIČKOVÁ, I., WEDLICHOVÁ, I. a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky I. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2007. 131 s. ISBN 80-7044-685-4.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu.
Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4
STOCK, CH. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 112 s. ISBN 987-80-247-3553-5
ŠVINGALOVÁ, D. Stres a vyhoření u profesionálů pracujících s lidmi. Vyd. 1. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2006. 82 s. ISBN 80-7372-105-8.
ŠIKULOVÁ, R., ČEPIČKOVÁ, I., WEDLICHOVÁ, I. a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky I. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2007. 131 s. ISBN 80-7044-685-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Jak zněla hlavní výzkumná otázka, kterou jste si položila? Jaké konkrétní modifikace jste po pilotním ověření v předloženém dotazníku provedla?
1. Co je míněno oblastí Zlínsko? Studentka vyjmenovala MŠ, kde prováděla výzkum.
2. Jaké kroky by mohlo podniknout vedení MŠ v rámci řídící činnosti k eliminaci rozvoje syndromu vyhoření u svěřených zaměstnanců? Dodržovat zásady hygieny práce a dále zaměstnat supervizora, což by však bylo finančně náročné, nebo si ho zvát ambulantně.