Bakalářská práce se zabývá problémem šikany na druhém stupni základní školy, tedy sociální skupiny, ve které se šikana objevuje nejčastěji. Teoretická část charakterizuje základní pojmy a popisuje druhy prevence školních šikana nejen u nás, ale i v zahraničí. Cílem je zjistit znalosti dětí o problémech šikanování. Práce prezentuje praktické poznatky a názory, nabízí výsledky výzkumného šetření, které vyhodnocuje a komentuje.
Anotace v angličtině
The theses addresses the problem of bullying at the elementary school, that is a social group in which bullying occurs most frequently.The theoretical part define the basic terms and describes the types of prevention of school bullying, not only here but also abroad. The target is to detect how much children know about bullying problems. This work presents practical observations and views and offers the results of the research, which are evaluated and commented.
Klíčová slova
šikana, agresor, prevence, oběť, kyberšikana, sociální skupina, agrese, stádia
Klíčová slova v angličtině
chicane, aggressor, prevention, victim, cyberbulling, social group, agression, bulling stages
Rozsah průvodní práce
77
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problémem šikany na druhém stupni základní školy, tedy sociální skupiny, ve které se šikana objevuje nejčastěji. Teoretická část charakterizuje základní pojmy a popisuje druhy prevence školních šikana nejen u nás, ale i v zahraničí. Cílem je zjistit znalosti dětí o problémech šikanování. Práce prezentuje praktické poznatky a názory, nabízí výsledky výzkumného šetření, které vyhodnocuje a komentuje.
Anotace v angličtině
The theses addresses the problem of bullying at the elementary school, that is a social group in which bullying occurs most frequently.The theoretical part define the basic terms and describes the types of prevention of school bullying, not only here but also abroad. The target is to detect how much children know about bullying problems. This work presents practical observations and views and offers the results of the research, which are evaluated and commented.
Klíčová slova
šikana, agresor, prevence, oběť, kyberšikana, sociální skupina, agrese, stádia
Klíčová slova v angličtině
chicane, aggressor, prevention, victim, cyberbulling, social group, agression, bulling stages
Zásady pro vypracování
Kompletace a analýza odborné tématicky orientované literatury.
Zpracování teoretické části bakalářské práce, pojmové ukotvení problému. Příprava metodické části bakalářské práce.
Stanovení výzkumné metody.
Výběr školy, na které bude výzkum probíhat a žáků této školy jako respondentů. Stanovení cílů výzkumu a formulace hypotéz.
Provedení kvantitativního výzkumu na II.stupni ZŠ.
Zpracování výsledků výzkumu a jejich interpretace.
Vyhodnocení hypotéz a přijetí odpovídajících závěrů.
Doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Kompletace a analýza odborné tématicky orientované literatury.
Zpracování teoretické části bakalářské práce, pojmové ukotvení problému. Příprava metodické části bakalářské práce.
Stanovení výzkumné metody.
Výběr školy, na které bude výzkum probíhat a žáků této školy jako respondentů. Stanovení cílů výzkumu a formulace hypotéz.
Provedení kvantitativního výzkumu na II.stupni ZŠ.
Zpracování výsledků výzkumu a jejich interpretace.
Vyhodnocení hypotéz a přijetí odpovídajících závěrů.
Doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Kolář, M. Bolest šikanování. 2. vydání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7367-014-3
Pöthe, P. Dítě v ohrožení. 2 vydání. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-901896-52
Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-178-049-9
Elliotová, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-157-66
Olweus, D. Bullying at school: What we know and what we can do. Blackwell, 1993. ISBN 0631192393
Seznam doporučené literatury
Kolář, M. Bolest šikanování. 2. vydání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7367-014-3
Pöthe, P. Dítě v ohrožení. 2 vydání. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-901896-52
Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-178-049-9
Elliotová, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-157-66
Olweus, D. Bullying at school: What we know and what we can do. Blackwell, 1993. ISBN 0631192393
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka shrnula v bodech osnovu své bakalářské práce práce.
V rámci prezentace teoretické části se studentka zaměřila na problematiku šikany na druhém stupni základní školy.
V rámci praktické části shrnula v prezentaci metodologii realizovaného výzkumu, stejně jako jeho výsledky.
Otázky obhajoby:
Dr. Kašpárková - Jaké možnosti či rezervy vidíte ve vzájemné spolupráci směřující k prevenci šikany ze strany školy a neúplných rodin (rodiče)? - "zvýšit informovanost rodičů a jejich zapojení do života školy".
Dr. Kašpárková - Jaký postup, podle Vašeho názoru, by měli volit rodiče v případě podezření na šikanu dítěte? - "důkladný rozhovor s dítetem, návšteva třídního učitele".
Otázka oponentky - Je možné výsledky provedeného výzkumu zobecnit? - "vzhledem k rozdílným školním prostředím výsledky příliš zoobecnit nelze".
Otázka oponentky - Jaká úskalí může skýtat využití dotazníku při tomto typu výzkumu? Navrhněte jinou metodu sběru dat, která by mohla být použita k dosažení stanoveného cíle výzkumu. - "úskalí - značná míra nepravdivých informací při využití dotazníku. Jako jiná metoda navržena metoda řízeného rozhovoru, sociometrická analýza".