Tato práce je zaměřena na multikulturní výchovu jako průřezové téma, jenž je zařazené ve školním vzdělávacím programu základní školy.
V teoretické části je načrtnuta problematika života v multikulturní společnosti jako takové. Dále jsou zde charakterizovány nejčastější pojmy související s tématem. Posléze je zde popsána multikulturní výchova a její přínos v rámci zařazení do základního vzdělávání.
Praktická část je věnována výzkumu u žáků 9. tříd základní školy, zda existuje zpětná vazba související se školním vzdělávacím programem dané školy a jejími žáky, kteří vyučovacím procesem průřezového tématu multikulturní výchovy prošli. Jedná se tedy o zjištění, zda se na škole multikulturní výchova vyučuje, jak tito žáci toto téma vnímají a jaký je vztah těchto žáků ke spolužákům cizincům
Annotation in English
This work is focused on the multicultural education as a cross theme, included in the school curriculum of the primary school.
In the theoretical part there are outlined the problems of living in the multicultural society as a whole. Further there are characterized the most common terms related to the topic. Finally, there is described the multicultural education and its contribution to the primary education.
The practical part is dedicated to research at the ninth grade pupils of the primary school, whether there is any feedback related to the school curriculum and its pupils who have passed through the educational process of the cross multicultural theme. It is therefore to determine whether the school teaches the multicultural education, how the pupils perceive this theme and what the relation of these pupils to foreign classmates is.
Keywords
multikulturní společnost, multikulturní výchova, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program
Keywords in English
the multicultural society, the multicultural education, the general curriculum, the school curriculum
Length of the covering note
71 s.
Language
CZ
Annotation
Tato práce je zaměřena na multikulturní výchovu jako průřezové téma, jenž je zařazené ve školním vzdělávacím programu základní školy.
V teoretické části je načrtnuta problematika života v multikulturní společnosti jako takové. Dále jsou zde charakterizovány nejčastější pojmy související s tématem. Posléze je zde popsána multikulturní výchova a její přínos v rámci zařazení do základního vzdělávání.
Praktická část je věnována výzkumu u žáků 9. tříd základní školy, zda existuje zpětná vazba související se školním vzdělávacím programem dané školy a jejími žáky, kteří vyučovacím procesem průřezového tématu multikulturní výchovy prošli. Jedná se tedy o zjištění, zda se na škole multikulturní výchova vyučuje, jak tito žáci toto téma vnímají a jaký je vztah těchto žáků ke spolužákům cizincům
Annotation in English
This work is focused on the multicultural education as a cross theme, included in the school curriculum of the primary school.
In the theoretical part there are outlined the problems of living in the multicultural society as a whole. Further there are characterized the most common terms related to the topic. Finally, there is described the multicultural education and its contribution to the primary education.
The practical part is dedicated to research at the ninth grade pupils of the primary school, whether there is any feedback related to the school curriculum and its pupils who have passed through the educational process of the cross multicultural theme. It is therefore to determine whether the school teaches the multicultural education, how the pupils perceive this theme and what the relation of these pupils to foreign classmates is.
Keywords
multikulturní společnost, multikulturní výchova, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program
Keywords in English
the multicultural society, the multicultural education, the general curriculum, the school curriculum
Research Plan
Zpracování teoretické části z vybrané oblasti multikulturní výchovy a vzdělávání.
Příprava výzkumu a charakteristika výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu (dotazník)a kvalitativního výzkumu (analýza dokumentů).
Zpracování a vyhodnocení výsledku výzkumu.
Přijetí odpovídajícího závěru.
Research Plan
Zpracování teoretické části z vybrané oblasti multikulturní výchovy a vzdělávání.
Příprava výzkumu a charakteristika výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu (dotazník)a kvalitativního výzkumu (analýza dokumentů).
Zpracování a vyhodnocení výsledku výzkumu.
Přijetí odpovídajícího závěru.
Recommended resources
CÍLKOVÁ, E., SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6.
GULOVÁ, L., ŠTĚPAŘOVÁ, E. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie-praxe-výzkum. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
Recommended resources
CÍLKOVÁ, E., SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6.
GULOVÁ, L., ŠTĚPAŘOVÁ, E. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie-praxe-výzkum. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila teoretická a praktická východiska své bakalářské práce. Seznámila komisi s cíli, metodologií a výsledky realizovaného výzkumu. Následně studentka odpovídala na dotazy vedoucího a oponenta práce. Jaký byl problém v získávání ŠVP? (dr. Hladík) Paní ředitelka zmíněné školy sdělování informací považovala za privilégium, až na upozornění, že ze školského zákona vyplývá povinnost zpřístupnit ŠVP, tak mi toto umožnila.