Tato bakalářská práce se zabývá problematikou míry direktivity ve výchovně-vzdělávacím procesu.
Teoretická část se zaměřuje na vymezení pojmů výchova a vzdělávání. Dále vystihuje osobnost žáka a učitele, proces jejich vzájemné interakce a komunikace. Zaobírá se pojmy, jako jsou autorita učitele, výchovné styly, kázeň ve výuce, učitelovo pojetí výuky, sebepojetí učitele, jeho sebereflexe a implicitní znalosti.
Praktická část se zabývá zkoumáním míry direktivity učitelů při řešení problémových situací.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with directivity degree in educational process.
The theoretical part focuses on notions of education and training. It further describes the personality of a student and teacher, the process of interaction and communication. It explores concepts such as authority of teachers, educational styles, discipline, teaching, teacher's approach to teaching, teacher self, his self-reflection and implicit knowledge.
The practical part deals with the examination of the extent directivity degree of teachers dealing with problematic situations.
Klíčová slova
výchova a vzdělání, interakce a komunikace, osobnost žáka, osobnost učitele, autorita, kázeň, učitelovo pojetí výuky
Klíčová slova v angličtině
education and training, interaction and communication, personality of a student, teacher personality, authority, discipline, teachers' approaches to teaching
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou míry direktivity ve výchovně-vzdělávacím procesu.
Teoretická část se zaměřuje na vymezení pojmů výchova a vzdělávání. Dále vystihuje osobnost žáka a učitele, proces jejich vzájemné interakce a komunikace. Zaobírá se pojmy, jako jsou autorita učitele, výchovné styly, kázeň ve výuce, učitelovo pojetí výuky, sebepojetí učitele, jeho sebereflexe a implicitní znalosti.
Praktická část se zabývá zkoumáním míry direktivity učitelů při řešení problémových situací.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with directivity degree in educational process.
The theoretical part focuses on notions of education and training. It further describes the personality of a student and teacher, the process of interaction and communication. It explores concepts such as authority of teachers, educational styles, discipline, teaching, teacher's approach to teaching, teacher self, his self-reflection and implicit knowledge.
The practical part deals with the examination of the extent directivity degree of teachers dealing with problematic situations.
Klíčová slova
výchova a vzdělání, interakce a komunikace, osobnost žáka, osobnost učitele, autorita, kázeň, učitelovo pojetí výuky
Klíčová slova v angličtině
education and training, interaction and communication, personality of a student, teacher personality, authority, discipline, teachers' approaches to teaching
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti subjektivního pojetí výuky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu vnímání míry direktivity z pohledu učitele.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti subjektivního pojetí výuky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu vnímání míry direktivity z pohledu učitele.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-080-8.
MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-080-8.
MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka komisi představila teoretická a praktická východiska své práce. Seznámila komisi s cíli a závěry své práce, přiblížila použitou metodologii. Studentka zodpověděla dotazy vedoucího a oponenta práce. Komise neměla doplňující dotazy.