Tato bakalářská práce vysvětluje historické důvody pro zavedení rasové segregace ve Spojených státech na konci 19. století a poté načrtne vývoj segregace, který končí v roce 1954, kdy byla segregace ve školách prohlášena za neústavní Nejvyšším soudem. Nakonec se tato práce pokusí dokázat, že ?oddělení ale rovnocení? byl neúspěšný koncept, který bylo nutné ukončit.
Anotace v angličtině
This thesis explains the historical reasons for the implementation of racial segregation in the United States in the late nineteenth century and then charts the development of segregation over time, ending in 1954 when school segregation was declared unconstitutional by the U.S. Supreme Court. Ultimately, it will argue that ?separate but equal? was a flawed concept that needed to be cast aside.
Klíčová slova
Rasová segragace, Jim Crow, oddělení ale rovnocení, lynčování, rasismus, černoši
Klíčová slova v angličtině
Racial segregation, Jim Crow, separate but equal, lynching, racism, blacks
Rozsah průvodní práce
54 s. (97 912 znaků).
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce vysvětluje historické důvody pro zavedení rasové segregace ve Spojených státech na konci 19. století a poté načrtne vývoj segregace, který končí v roce 1954, kdy byla segregace ve školách prohlášena za neústavní Nejvyšším soudem. Nakonec se tato práce pokusí dokázat, že ?oddělení ale rovnocení? byl neúspěšný koncept, který bylo nutné ukončit.
Anotace v angličtině
This thesis explains the historical reasons for the implementation of racial segregation in the United States in the late nineteenth century and then charts the development of segregation over time, ending in 1954 when school segregation was declared unconstitutional by the U.S. Supreme Court. Ultimately, it will argue that ?separate but equal? was a flawed concept that needed to be cast aside.
Klíčová slova
Rasová segragace, Jim Crow, oddělení ale rovnocení, lynčování, rasismus, černoši
Klíčová slova v angličtině
Racial segregation, Jim Crow, separate but equal, lynching, racism, blacks
Zásady pro vypracování
Úvod
Historické pozadí
Plessy vs. Ferguson
Éra pokroku
Velká hospodářská krize
Brown vs. Board
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
Historické pozadí
Plessy vs. Ferguson
Éra pokroku
Velká hospodářská krize
Brown vs. Board
Závěr
Seznam doporučené literatury
Foner, Eric. Reconstruction: America's Unfinished Revolution 1863-1877, New York: Harper & Row Publishers, 1988.
Woodward, Vann C. The Strange Career of Jim Crow, New York: Oxford University Press, 2002.
Frederickson, Geogre M. The Black Image in the White Mind, Middletown, CT: Wesleyan University Press, 1987.
Randall, J.G. The Civil War and Reconstruction, Boston: D.C. Heath and Company, 1961.
Harold, Christine, and Kevin Michael DeLuca. "Behold The Corpse: Violent Images and The Case of Emmett Till." Rhetoric & Public Affairs 8, no.2 (Summer 2005). http://proquest.umi.com/pqdlink?did=909232031&Fmt=7&clientId=45148&RQT=309&VName=PQD (accessed October 15, 2010).
Seznam doporučené literatury
Foner, Eric. Reconstruction: America's Unfinished Revolution 1863-1877, New York: Harper & Row Publishers, 1988.
Woodward, Vann C. The Strange Career of Jim Crow, New York: Oxford University Press, 2002.
Frederickson, Geogre M. The Black Image in the White Mind, Middletown, CT: Wesleyan University Press, 1987.
Randall, J.G. The Civil War and Reconstruction, Boston: D.C. Heath and Company, 1961.
Harold, Christine, and Kevin Michael DeLuca. "Behold The Corpse: Violent Images and The Case of Emmett Till." Rhetoric & Public Affairs 8, no.2 (Summer 2005). http://proquest.umi.com/pqdlink?did=909232031&Fmt=7&clientId=45148&RQT=309&VName=PQD (accessed October 15, 2010).
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. You argue that blacks willingly self-segregated (21-22), but then you state that they resented the separate but equal doctrine (25). How do you explain this apparent inconsistency?
Answer: If they didn?t mind the segregation there would have been no problem. But they were deprived of the basic rights and therefore resented this idea.
1. Is racial segregation a phenomenon typical only for Southern States or can it be found anywhere else in the U.S.?
Answer: segregation was also related to the North, but in slightly different aspects (e.g. property).