Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na správný vývoj dítěte v předškolním věku a následně na přípravu v mateřské škole pro nástup do ZŠ. Pro nástup povinné školní do-cházky je třeba děti jak po stránce psychické tak po stránce tělesné správně připravit. Jejich svět ze dne na den promění ve svět plný učení a povinností.
V teoretické části jsem se snažila popsat vývoj dětí. Nejvíce důležité pro zdárný vstup do ZŠ je, aby děti měli správnou slovní výslovnost. Ve škole na ně čeká mnoho nových věcí s kterými se budou muset postupně seznámit ( čtení, psaní, počítání atd.), a proto je nutno, aby již měli zvládnutou správnou výslovnost, aby se dokázali soustředit na další nové věci a nezaostávali za ostatními dětmi. Z hlediska motorického vývoje je rovněž důležité, aby dítě bylo pro nástup do školy připraveno. Otázka sociálního vývoje je také nedílnou sou-částí správného vývoje dítěte.
V praktické části jsem za spolupráce pedagogů v MŠ mohla realizovat projekt za jehož pomocí se děti předškolního věku připravovaly pro nástup do ZŠ. Za pomocí různých úko-lů se učili jak správně držet psací potřeby, poslouchali jsme hudbu a snažili se zpívat, nau-čili jsme se rozeznat dopravní prostředky, poznali své tělo, psali jsme jeho jednotlivé části a nezapomněli jsme ani na matematiku.
Anotace v angličtině
The aim of my Bachelor thesis is to examine the correct development of pre-school children followed by their preparation in kindergarten to begin the elementary school. It is necessary to properly prepare children for compulsory education from both the psychological and physical aspect. Their world will change overnight into a world full of learning and responsibilities.
In the theoretical part I am describing the development of children. The most important thing for a child to successfully start the elementary school is to have the correct pronunciation. There are many new things at school which they have to get familiar with (reading, writing, arithmetic etc.), therefore it is necessary to already have the right pronunciation and be able to concentrate on new things in order not to fall behind other children. From the point of view of child?s motor development it is also important for a child to be prepared before entering the school. The question of social development forms an integral part in the correct development of a child.
In the practical part, in cooperation with kindergarten teachers, I was able to carry out a project where pre-school children were getting prepared to begin the elementary school. With the assistance of various tasks they learned how to hold writing utensils correctly, they listened to songs and tried to sing, learned to distinguish the means of transport, they got to know their bodies, where we also wrote the body parts and also we did not forget to practice mathematics.
Klíčová slova
předškolní věk, vývoj, dítě, škola, rodina
Klíčová slova v angličtině
pre-school age, development, child, school, family
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na správný vývoj dítěte v předškolním věku a následně na přípravu v mateřské škole pro nástup do ZŠ. Pro nástup povinné školní do-cházky je třeba děti jak po stránce psychické tak po stránce tělesné správně připravit. Jejich svět ze dne na den promění ve svět plný učení a povinností.
V teoretické části jsem se snažila popsat vývoj dětí. Nejvíce důležité pro zdárný vstup do ZŠ je, aby děti měli správnou slovní výslovnost. Ve škole na ně čeká mnoho nových věcí s kterými se budou muset postupně seznámit ( čtení, psaní, počítání atd.), a proto je nutno, aby již měli zvládnutou správnou výslovnost, aby se dokázali soustředit na další nové věci a nezaostávali za ostatními dětmi. Z hlediska motorického vývoje je rovněž důležité, aby dítě bylo pro nástup do školy připraveno. Otázka sociálního vývoje je také nedílnou sou-částí správného vývoje dítěte.
V praktické části jsem za spolupráce pedagogů v MŠ mohla realizovat projekt za jehož pomocí se děti předškolního věku připravovaly pro nástup do ZŠ. Za pomocí různých úko-lů se učili jak správně držet psací potřeby, poslouchali jsme hudbu a snažili se zpívat, nau-čili jsme se rozeznat dopravní prostředky, poznali své tělo, psali jsme jeho jednotlivé části a nezapomněli jsme ani na matematiku.
Anotace v angličtině
The aim of my Bachelor thesis is to examine the correct development of pre-school children followed by their preparation in kindergarten to begin the elementary school. It is necessary to properly prepare children for compulsory education from both the psychological and physical aspect. Their world will change overnight into a world full of learning and responsibilities.
In the theoretical part I am describing the development of children. The most important thing for a child to successfully start the elementary school is to have the correct pronunciation. There are many new things at school which they have to get familiar with (reading, writing, arithmetic etc.), therefore it is necessary to already have the right pronunciation and be able to concentrate on new things in order not to fall behind other children. From the point of view of child?s motor development it is also important for a child to be prepared before entering the school. The question of social development forms an integral part in the correct development of a child.
In the practical part, in cooperation with kindergarten teachers, I was able to carry out a project where pre-school children were getting prepared to begin the elementary school. With the assistance of various tasks they learned how to hold writing utensils correctly, they listened to songs and tried to sing, learned to distinguish the means of transport, they got to know their bodies, where we also wrote the body parts and also we did not forget to practice mathematics.
Klíčová slova
předškolní věk, vývoj, dítě, škola, rodina
Klíčová slova v angličtině
pre-school age, development, child, school, family
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývoje dítěte a vlivu mateřské školy na jeho celkový vývoj.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření u vybraného vzorku dětí.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývoje dítěte a vlivu mateřské školy na jeho celkový vývoj.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření u vybraného vzorku dětí.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DOYON. L., Hry pro všestranný rozvoj dítěte. Praha : Portál, 2003 ISBN 80-7178-754-X.
LIPNICKÁ. M, Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-44-7.
SKALKOVÁ. J, Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum 1996. ISBN 382-167-96
Seznam doporučené literatury
DOYON. L., Hry pro všestranný rozvoj dítěte. Praha : Portál, 2003 ISBN 80-7178-754-X.
LIPNICKÁ. M, Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-44-7.
SKALKOVÁ. J, Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum 1996. ISBN 382-167-96
Přílohy volně vložené
dotazník
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická a praktická východiska své bakalářské práce. Seznámila komisi s metodologií a výsledky realizovaného výzkumu. Osvětlila závěry, které z práce vyplynuly. Následně odpovídala na dotazy vedoucího a oponenta práce, na které neměla předem připravené odpovědi. Použila jste kvalitativní stategii, v čem ji vidíte? (dr. Hrbáčková) V tom, že měly děti různé úkoly a zkoumala jsem, jak je zvládaly. Jaký byl efekt projektu? (dr. Hrbáčková) Jak jsou děti připraveny na vstup do ZŠ.
Komise zkonstatovala, že studentka nebyla na obhajobu řádně připravena a shledala formální a obsahové nedostatky závážnějšího charakteru.
Bylo navrženo hodnocení obhajoby studentky F, pro F byl 1 člen komise, proti 4. Komise se většinou hlasů shodla na výsledku E, ačkoli k práci byly výhrady.