Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku syndromu vyhoření u výchovných pracov-níků. Teoretická část se zabývá definováním základních termínů týkajících se problematiky syndromu vyhoření, příznaky a příčinami, které se mohou na vzniku burnout syndromu podílet. Významem role, kterou hraje osobnost pedagoga a jak se syndromu vyhoření bránit či dokonce se mu vyhnout. Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum formou dotazní-ku, který jsem uskutečnil mezi učiteli teoretického vyučování, učiteli odborného výcviku a vychovateli na domovech mládeže v prostředí Střední průmyslové školy polytechnické ? Centru odborné přípravy Zlín.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on teachers and educationalists´ burn ? out. The theoretical part is con-cerned with defining of basic terms related to the burn ? out problems and on the symp-toms and reasons which can affect the burn - out syndrome. It also pays attention on the importance of the role the teacher?s personality plays and on how to prevent or even escape the burn ? out syndrome.
The practical part contains a quantitative research in a form of a questionnaire that between was conducted among teachers of theoretical teaching, training teachers and educators and educators in the home environment for young people in the Polytechnic Secondary School ? Training Centre in Zlin.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, pracovní vyhoření, stres, psychologie, rozvoj osobnosti, pozitivní myšlení, kvantitativní výzkum.
Klíčová slova v angličtině
Burn-out syndrome, occupational burn ? out syndrome, stress, psychology, personal development, positive thinking, and quantitative research
Rozsah průvodní práce
64 s. (12 386 slov)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku syndromu vyhoření u výchovných pracov-níků. Teoretická část se zabývá definováním základních termínů týkajících se problematiky syndromu vyhoření, příznaky a příčinami, které se mohou na vzniku burnout syndromu podílet. Významem role, kterou hraje osobnost pedagoga a jak se syndromu vyhoření bránit či dokonce se mu vyhnout. Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum formou dotazní-ku, který jsem uskutečnil mezi učiteli teoretického vyučování, učiteli odborného výcviku a vychovateli na domovech mládeže v prostředí Střední průmyslové školy polytechnické ? Centru odborné přípravy Zlín.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on teachers and educationalists´ burn ? out. The theoretical part is con-cerned with defining of basic terms related to the burn ? out problems and on the symp-toms and reasons which can affect the burn - out syndrome. It also pays attention on the importance of the role the teacher?s personality plays and on how to prevent or even escape the burn ? out syndrome.
The practical part contains a quantitative research in a form of a questionnaire that between was conducted among teachers of theoretical teaching, training teachers and educators and educators in the home environment for young people in the Polytechnic Secondary School ? Training Centre in Zlin.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, pracovní vyhoření, stres, psychologie, rozvoj osobnosti, pozitivní myšlení, kvantitativní výzkum.
Klíčová slova v angličtině
Burn-out syndrome, occupational burn ? out syndrome, stress, psychology, personal development, positive thinking, and quantitative research
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti psychologie, pedagogiky, teorie výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zjišťujícího četnost příznaků syndromu vyhoření a míru spokojenosti s vlastní prací u výchovných pracovníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti psychologie, pedagogiky, teorie výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zjišťujícího četnost příznaků syndromu vyhoření a míru spokojenosti s vlastní prací u výchovných pracovníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KALLWASS, A. Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál, 2007.
ISBN 978-80-7367-299-7.
PRAŠKO, J. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 2007.
ISBN 978-80-247-1697-8.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
ISBN 978-80-7367-503-5.
SVĚTLÍK, J. Marketing školy. Zlín: EKKA, 1996. ISBN 80-902200-8-8.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KALLWASS, A. Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál, 2007.
ISBN 978-80-7367-299-7.
PRAŠKO, J. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 2007.
ISBN 978-80-247-1697-8.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
ISBN 978-80-7367-503-5.
SVĚTLÍK, J. Marketing školy. Zlín: EKKA, 1996. ISBN 80-902200-8-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Na s. 30 uvádíte "Za tři hlavní kategorie stresu u výchovného pracovníka - pedagoga lze pak považovat". Poté uvádíte několik bodů, z čeho vyplývá stres. Co jste tedy myslel těmi třemi kategoriemi? Zdůvodněte. Student odpověděl adekvátně.
2. V podkapitole 5.2 (Výzkumný cíl) uvádíte "?a zároveň srovnat na kterých jednotlivých úsecích jsou výchovní pracovníci s touto problematikou obeznámeni?", avšak ve stanovených hypotézách či výzkumných otázkách se již odpovědí na zvolený cíl nezabýváte. Zdůvodněte.
1. Na základě kterých konkrétních údajů v teoretické části jste stanovil hypotézy?
2. Můžete definovat základní soubor a přiblížit výběr vzorku?