Teoretická část mojí práce pojednává o neverbální komunikaci a definuje ji jako nejdůležitější formu komunikace. Tato práce také demonstruje způsoby neverbální komunikace nutné pro dosažení úspěchu v jednání, obchodních schůzkách, veřejných projevech a pracovních pohovorech. Praktická část práce je pak zaměřena na výzkum, jímž byla dokázána důležitost nonverbální komunikace v obchodním jednání. Výsledky výzkumu jsou zpracovány na základě písemných dotazníků a osobních pohovorů z třiceti různých firem. Cílem této práce je identifikace kritérií úspěšné neverbální komunikace a také zpracování forem obranné neverbální komunikace v nestandardních podmínkách (např. při potlačení emocí a při komunikaci v nepříjemných situacích)
Anotace v angličtině
In theoretical part, non-verbal communication is defined as the most important form of communication. With my research I verify the importance of non verbal communication in business and demonstrate how to get the best from it for successful negotiations, business meetings, and public speaking and job interviews. Practical part is done by administering written questionnaires, using e-mail questionnaires as well as personal interviews (face-to-face) among thirty different companies. The aim of this research is to identify
the criteria that successful business people must have in order to win a contract or sale and how they can modify and hide their real emotions or reactions in an unpleasant or contradictory situation by different gestures of non verbal communication.
Klíčová slova
Klíčová slova: nonverbální komunikace, obchod, obchodní komunikace
Klíčová slova v angličtině
Keywords: non-verbal communication, business, business communication
Rozsah průvodní práce
48
Jazyk
AN
Anotace
Teoretická část mojí práce pojednává o neverbální komunikaci a definuje ji jako nejdůležitější formu komunikace. Tato práce také demonstruje způsoby neverbální komunikace nutné pro dosažení úspěchu v jednání, obchodních schůzkách, veřejných projevech a pracovních pohovorech. Praktická část práce je pak zaměřena na výzkum, jímž byla dokázána důležitost nonverbální komunikace v obchodním jednání. Výsledky výzkumu jsou zpracovány na základě písemných dotazníků a osobních pohovorů z třiceti různých firem. Cílem této práce je identifikace kritérií úspěšné neverbální komunikace a také zpracování forem obranné neverbální komunikace v nestandardních podmínkách (např. při potlačení emocí a při komunikaci v nepříjemných situacích)
Anotace v angličtině
In theoretical part, non-verbal communication is defined as the most important form of communication. With my research I verify the importance of non verbal communication in business and demonstrate how to get the best from it for successful negotiations, business meetings, and public speaking and job interviews. Practical part is done by administering written questionnaires, using e-mail questionnaires as well as personal interviews (face-to-face) among thirty different companies. The aim of this research is to identify
the criteria that successful business people must have in order to win a contract or sale and how they can modify and hide their real emotions or reactions in an unpleasant or contradictory situation by different gestures of non verbal communication.
Klíčová slova
Klíčová slova: nonverbální komunikace, obchod, obchodní komunikace
Klíčová slova v angličtině
Keywords: non-verbal communication, business, business communication
Zásady pro vypracování
Define the term non-verbal communication
Analyse the importance of non-verbal communication.
Make possible reccommendations for using non-verbal communication in business.
Zásady pro vypracování
Define the term non-verbal communication
Analyse the importance of non-verbal communication.
Make possible reccommendations for using non-verbal communication in business.
Seznam doporučené literatury
Hargie,Owen. The Handbook of communication skills. Routledge, 2 edition 1996.
Hagen, Shelly. The everything Body language book. Adams Media, 2008.
Nierenberg, Gerard. How to read a person like a book. Pocket, 1990.
Thill, John. Excellence In Business communication. Prentice Hall, 7th edition 2006.
Seznam doporučené literatury
Hargie,Owen. The Handbook of communication skills. Routledge, 2 edition 1996.
Hagen, Shelly. The everything Body language book. Adams Media, 2008.
Nierenberg, Gerard. How to read a person like a book. Pocket, 1990.
Thill, John. Excellence In Business communication. Prentice Hall, 7th edition 2006.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Can you elaborate on the term ?glad hander?? Which nations are well known for being quite tactile and what negative/positive consequences might it have in business? Answer: people who are welcoming, are ready to hug you.
2. Drábková: How would you characterize your nation? Answer: somewhere in the middle. Warmer than Czech people, colder than French people.
3. What other ? from the European perspective ? ?peculiar/unusual? business behaviour did you encounter/learn about during your work? Answer:
4. Which non-verbal skill are you strong at? Answer: eye contact, smile.
5. Trušník: some of your respondents answered the questionnaire in written form and some of them were interviewed by you. Do you think it is appropriate? Answer: Yes, but it was difficult.