Teoretická část zahrnuje poznatky o hračce a hrách, které jsou uvedeny v odborné literatuře. Pozornost je zde věnována funkcím her, motivaci dítěte ke hře, klasifikaci her
a jejím typům. Nejsou zde opomenuty ani různé teorie her podle významných světových pedagogů a psychologů. Pozornost je zde zaměřena na hračky a hry vhodné pro dítě v předškolním období. Součástí teoretické části jsou také doporučení týkající se toho, jak mohou rodiče pomocí her přispívat k pozitivnímu rozvoji svého dítěte.
Předmětem empirické části je kvantitativně orientovaný výzkum zaměřený
na rodiče dětí předškolního věku. Jeho cílem je analyzovat poznatky o tom, jak rodiče ovlivňují svým výběrem her a hraček rozvoj svého dítěte. Sběr dat probíhal metodou
dotazníku.
Anotace v angličtině
The theoretical part includes information about toys and games that are initiated
in literature. Attention is paid to the functions of games, the child's motivation to play games, classification of games and their types. Various theories of games according to the world's major pedagogues and psychologists are not omitted, too. The attention is paid to toys and games in preschool period of the child. It summarizes the information about parents' support through games, for positive personality and skills development of the child.
The subject of the empirical part is quantitatively oriented research aimed at parents of preschool children. Its aim is to analyze the information of how parents affect their child's development by selection of games and toys. Data were collected by using
a questionnaire.
Klíčová slova
hra, hračka, teorie her, motorické dovednosti, vývoj dítěte předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
Game, toy, theories of games, motor skills, evolution of a pre-school child
Rozsah průvodní práce
74 s. (18 343 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část zahrnuje poznatky o hračce a hrách, které jsou uvedeny v odborné literatuře. Pozornost je zde věnována funkcím her, motivaci dítěte ke hře, klasifikaci her
a jejím typům. Nejsou zde opomenuty ani různé teorie her podle významných světových pedagogů a psychologů. Pozornost je zde zaměřena na hračky a hry vhodné pro dítě v předškolním období. Součástí teoretické části jsou také doporučení týkající se toho, jak mohou rodiče pomocí her přispívat k pozitivnímu rozvoji svého dítěte.
Předmětem empirické části je kvantitativně orientovaný výzkum zaměřený
na rodiče dětí předškolního věku. Jeho cílem je analyzovat poznatky o tom, jak rodiče ovlivňují svým výběrem her a hraček rozvoj svého dítěte. Sběr dat probíhal metodou
dotazníku.
Anotace v angličtině
The theoretical part includes information about toys and games that are initiated
in literature. Attention is paid to the functions of games, the child's motivation to play games, classification of games and their types. Various theories of games according to the world's major pedagogues and psychologists are not omitted, too. The attention is paid to toys and games in preschool period of the child. It summarizes the information about parents' support through games, for positive personality and skills development of the child.
The subject of the empirical part is quantitatively oriented research aimed at parents of preschool children. Its aim is to analyze the information of how parents affect their child's development by selection of games and toys. Data were collected by using
a questionnaire.
Klíčová slova
hra, hračka, teorie her, motorické dovednosti, vývoj dítěte předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
Game, toy, theories of games, motor skills, evolution of a pre-school child
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti psychologie a pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti psychologie a pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
SEVEROVÁ, Marie. Hry v ranném dětství. 1. vydání. Praha : Academia, 1982. 211 s.
STOPPARDOVÁ, Miriam. Otesrujte své dítě : ANEB Jak objevit a rozvíjet schopnosti dítěte. 1. vydání. Martin : Neografia, 1992. 189 s. ISBN 80-85186-49-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dítěte. 2. vydání. Praha : Portál, 1999. 143 s. ISBN 80-7178-320-X.
PIAGET, Jean; INHELDEROVÁ, Bärbel. Psychologie dítěte. 2. vydání. Praha : Portál, 1997. 143 s. ISBN 80-7178-146-0.
MIŠURCOVÁ, Věra; FIŠER, Jiří; FIXL, Viktor. Hra a hračka v životě dítěte. 1. vydání. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 144 s.
Seznam doporučené literatury
SEVEROVÁ, Marie. Hry v ranném dětství. 1. vydání. Praha : Academia, 1982. 211 s.
STOPPARDOVÁ, Miriam. Otesrujte své dítě : ANEB Jak objevit a rozvíjet schopnosti dítěte. 1. vydání. Martin : Neografia, 1992. 189 s. ISBN 80-85186-49-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dítěte. 2. vydání. Praha : Portál, 1999. 143 s. ISBN 80-7178-320-X.
PIAGET, Jean; INHELDEROVÁ, Bärbel. Psychologie dítěte. 2. vydání. Praha : Portál, 1997. 143 s. ISBN 80-7178-146-0.
MIŠURCOVÁ, Věra; FIŠER, Jiří; FIXL, Viktor. Hra a hračka v životě dítěte. 1. vydání. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 144 s.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka shrnula v bodech osnovu své bakalářské práce práce.
V rámci prezentace teoretické části se studentka zaměřila na problematiku využívání her u dětí předškolního věku, jejich funkcím, motivaci dítěte ke hře, klasifikaci her a jejím typům.
V rámci praktické části shrnula v prezentaci metodologii realizovaného výzkumu, stejně jako jeho výsledky.
Otázky obhajoby:
Dr. Andrysová - Jak by se dalo na Váš výzkum navázat? - "mohla bych se v daším výzkumu zaměřit na rodiče handicapovaných dětí".
Dr. Andrysová - Které ze získaných výsledků jsou pro Vás překvapující? - "dva rodiče s VŠ vzděláním vždy vybíraly hru pro své děti".
Otázka oponentky - Jaký má dle Vás význam využití her v terapii? - "vytváření bezpečného prostředí pro děti".
Otázka oponentky - Uveďte další publikace, které obsahují hry pro děti předškolního věku. - "Kemp - Hrajeme si s předškoláky; Marková - Hry a nápady pro předškoláky, ...".