Bakalářská práce se zabývá problematikou internetových sociálních sítí ve vztahu k pubescentům. Právě dospívající děti tvoří podstatnou část uživatelů internetových sociálních sítí, přičemž si mnohdy neuvědomují rizika, která využívání těchto stránek přináší.
Práce si klade za cíl zjistit, jak moc jsou internetové sociální sítě pro žáky 8. a 9. tříd základní školy důležité, zda na svých profilech používají nastavení soukromí, zda vnímají rozdíly v kvalitě přátelství, která vzniknou na sociálních sítích oproti přátelstvím, která vzniknou ve skutečném světě a jestli existují v jednotlivých oblastech rozdíly mezi pohlavími. Dílčími cíli bylo zjistit, k jaké činnosti sociální sítě žáci nejvíce používají, kolik času na nich tráví, jaké údaje o sobě na svých profilech uvádí a zda se jako členové těchto sítí setkali s obtěžováním jinými účastníky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with social networking sites in relation to teenagers. Teenagers are now an essential part of the user of social networking sites, which often do not realize the risks that the use of this site brings.
This study aims to determine how much the online social network are important for students 8th and 9th classes of elementary school, if their profiles are using the privacy settings, if they perceive differences in the quality of the friendships that arise from social networks than friendship that exist in the real world and whether there are differences in the various fields between the sexes. Other objectives should determine what activities of the social networks students most use, how much time they spend there, what information about themselves on their profiles share, and indicates whether they met with harassment as members of these networks by other participants.
Klíčová slova
Internetové sociální sítě, Facebook, internet, pubescence, kyberšikana, kybergrooming, sexting, kyberstalking.
Klíčová slova v angličtině
Internet social network, Facebook, internet, pubescence, cyberbullying, cyber grooming, sexting, cyberstalking.
Rozsah průvodní práce
80 s. (89 102 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou internetových sociálních sítí ve vztahu k pubescentům. Právě dospívající děti tvoří podstatnou část uživatelů internetových sociálních sítí, přičemž si mnohdy neuvědomují rizika, která využívání těchto stránek přináší.
Práce si klade za cíl zjistit, jak moc jsou internetové sociální sítě pro žáky 8. a 9. tříd základní školy důležité, zda na svých profilech používají nastavení soukromí, zda vnímají rozdíly v kvalitě přátelství, která vzniknou na sociálních sítích oproti přátelstvím, která vzniknou ve skutečném světě a jestli existují v jednotlivých oblastech rozdíly mezi pohlavími. Dílčími cíli bylo zjistit, k jaké činnosti sociální sítě žáci nejvíce používají, kolik času na nich tráví, jaké údaje o sobě na svých profilech uvádí a zda se jako členové těchto sítí setkali s obtěžováním jinými účastníky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with social networking sites in relation to teenagers. Teenagers are now an essential part of the user of social networking sites, which often do not realize the risks that the use of this site brings.
This study aims to determine how much the online social network are important for students 8th and 9th classes of elementary school, if their profiles are using the privacy settings, if they perceive differences in the quality of the friendships that arise from social networks than friendship that exist in the real world and whether there are differences in the various fields between the sexes. Other objectives should determine what activities of the social networks students most use, how much time they spend there, what information about themselves on their profiles share, and indicates whether they met with harassment as members of these networks by other participants.
Klíčová slova
Internetové sociální sítě, Facebook, internet, pubescence, kyberšikana, kybergrooming, sexting, kyberstalking.
Klíčová slova v angličtině
Internet social network, Facebook, internet, pubescence, cyberbullying, cyber grooming, sexting, cyberstalking.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývojové psychologie, virtuálních sociálních sítí a kyberprostoru.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu oblíbenosti a využití internetových sociálních sítí.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývojové psychologie, virtuálních sociálních sítí a kyberprostoru.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu oblíbenosti a využití internetových sociálních sítí.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DIVÍNOVÁ, R. Cybersex: forma internetové komunikace. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-636-8.
LÉVY, P. Kyberkultura: zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5.
MEYROWITZ, J. Všude a nikde: vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0905-3.
ŠMAHEL, D. Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 8071783080.
Seznam doporučené literatury
DIVÍNOVÁ, R. Cybersex: forma internetové komunikace. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-636-8.
LÉVY, P. Kyberkultura: zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5.
MEYROWITZ, J. Všude a nikde: vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0905-3.
ŠMAHEL, D. Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 8071783080.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil teoretická i praktická východiska své bakalářské práce. Seznámil komisi s výsledky realizvoaného výzkumu a zodpověděl otázky vedoucího a oponenta práce. Komise neměla doplňující otázky.