Tato práce se zabývá výskytem prvků žánru fantastična v řadě románů Zeměplocha Terryho Pratchetta, a aplikací teorii fantastična v podání Tzvetana Todorova. Práce se snaží vytyčit základní prvky fantastična a následně na základě různých příkladů zjistit jejich výskyt a projevy v různých románech řady Zeměplocha. Práce dochází k závěru, že Pratchettovy romány ze Zeměplocha nesplňují podmínky fantastična z důvodu nepřítomnosti některých klíčových prvků.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the features of the genre of the fantastic in the Discworld novels of Terry Pratchett and an application of the theory of the fantastic provided by Tzvetan Todorov. The thesis tries to outline the basic features of the fantastic, and based on them, to find out if they are present and how they act in various Discworld novels. The thesis comes to the conclusion that the Discworld novels of Terry Pratchett do not meet the requirements of the fantastic, due to the absence of some key features.
british literature, Terry Pratchett, fantasy, Discworld, the fantastic, Tzvetan Todorov, hesitation, the uncanny, the marvelous, allegory, poetry.
Rozsah průvodní práce
46 s. (70611 znaků).
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce se zabývá výskytem prvků žánru fantastična v řadě románů Zeměplocha Terryho Pratchetta, a aplikací teorii fantastična v podání Tzvetana Todorova. Práce se snaží vytyčit základní prvky fantastična a následně na základě různých příkladů zjistit jejich výskyt a projevy v různých románech řady Zeměplocha. Práce dochází k závěru, že Pratchettovy romány ze Zeměplocha nesplňují podmínky fantastična z důvodu nepřítomnosti některých klíčových prvků.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the features of the genre of the fantastic in the Discworld novels of Terry Pratchett and an application of the theory of the fantastic provided by Tzvetan Todorov. The thesis tries to outline the basic features of the fantastic, and based on them, to find out if they are present and how they act in various Discworld novels. The thesis comes to the conclusion that the Discworld novels of Terry Pratchett do not meet the requirements of the fantastic, due to the absence of some key features.
british literature, Terry Pratchett, fantasy, Discworld, the fantastic, Tzvetan Todorov, hesitation, the uncanny, the marvelous, allegory, poetry.
Zásady pro vypracování
Představení Terryho Pratchetta a řady Zeměplocha
Nástin konceptu fantastična, především v pojetí Tzvetana Todorova
Aplikace Todorova na řadu Discworld Terryho Pratchetta
Shrnutí
Zásady pro vypracování
Představení Terryho Pratchetta a řady Zeměplocha
Nástin konceptu fantastična, především v pojetí Tzvetana Todorova
Aplikace Todorova na řadu Discworld Terryho Pratchetta
Shrnutí
Seznam doporučené literatury
Butler, Andrew M., James, Edward and Farah Mendlesohn. Terry Pratchett: Guilty of Literature. Baltimore, MD: Old Earth Books, 2004.
Frow, John. Genre. London: Routledge, 2006.
Jackson, Rosemary. Fantasy: The Literature of Subversion. London: Methuen, 1981.
Todorov, Tzvetan. The Fantastic: A Structural Approach to a Literary Genre. New York: Cornell University, 1975.
Seznam doporučené literatury
Butler, Andrew M., James, Edward and Farah Mendlesohn. Terry Pratchett: Guilty of Literature. Baltimore, MD: Old Earth Books, 2004.
Frow, John. Genre. London: Routledge, 2006.
Jackson, Rosemary. Fantasy: The Literature of Subversion. London: Methuen, 1981.
Todorov, Tzvetan. The Fantastic: A Structural Approach to a Literary Genre. New York: Cornell University, 1975.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Questions: Trušník: Can you explain the relationship between the terms fantasy and the fantastic? T: Fantasy is a thematic category, the fantastic a structuralist one. Trušník: Are there any other series similar to Discworld in British literature? T: Yes, there are, e.g. Warhammer series. Čechová: How relevant is humour for fantastic literature? T: Humour and fantastic genre work together. Bell: Can you see Britain of 50s and 60s reflected in his works? T: I do not see it there. Bell: Why is fantasy so popular in Britain? T: It is due to the fact that people wanted to get away from the rebuilding after the war.