Cílem této bakalářské práce je zkoumání reklamy, která využívá rozdílného kulturního prostředí k zaujetí a přesvědčení potenciálních zákazníků. Tato práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část popisuje vše, co se týká tohoto typu reklamy a připravuje základ pro analýzu korpusu konkrétních reklam, které jsou rozebrány v praktické části.
Anotace v angličtině
The aim of this work is advertising that is using different cultural setting as means of persuasion and attraction for potential customers. This thesis consists of the theoretical part and the practical part. The theoretical part deals with information that consider culture related advertising and it gives theoretical basis for the advertisement corpus analysis executed in the practical part.
Klíčová slova
reklama, kulturní prostředí, tištěná média, jazyk reklamy
Klíčová slova v angličtině
advertising, cultural setting, print media, language of advertising
Rozsah průvodní práce
44 s. (69 000 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Cílem této bakalářské práce je zkoumání reklamy, která využívá rozdílného kulturního prostředí k zaujetí a přesvědčení potenciálních zákazníků. Tato práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část popisuje vše, co se týká tohoto typu reklamy a připravuje základ pro analýzu korpusu konkrétních reklam, které jsou rozebrány v praktické části.
Anotace v angličtině
The aim of this work is advertising that is using different cultural setting as means of persuasion and attraction for potential customers. This thesis consists of the theoretical part and the practical part. The theoretical part deals with information that consider culture related advertising and it gives theoretical basis for the advertisement corpus analysis executed in the practical part.
Klíčová slova
reklama, kulturní prostředí, tištěná média, jazyk reklamy
Klíčová slova v angličtině
advertising, cultural setting, print media, language of advertising
Zásady pro vypracování
Studium z různých zdrojů odborné literatury
Vytvoření hypotézy
Vytvoření korpusu reklamy s kulturním přesahem
Popis korpusu reklam
Analýza korpusu reklam
Potvzení či vyvrácení hypotézy
Zásady pro vypracování
Studium z různých zdrojů odborné literatury
Vytvoření hypotézy
Vytvoření korpusu reklamy s kulturním přesahem
Popis korpusu reklam
Analýza korpusu reklam
Potvzení či vyvrácení hypotézy
Seznam doporučené literatury
De Mooij, Marieke, and Geert Hofstede. 2005. Global Marketing and Advertising: Understanding Cultural Paradoxes. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage.
De Mooij, Marieke. 2004. Consumer Behavior and Culture: Consequences for Global Marketing and Advertising. Thousand Oaks: Sage.
Dyer, Gillian. 1990. Advertising as Communication: Studies in Culture and Communication. Repr. London: Routledge.
Goddard, Angela. 2002. The Language of Advertising: Written Texts. 2nd ed. London: Routledge.
Gore, Sylee. 2007. English for Marketing & Advertising. 1st pub. Oxford: Oxford University Press.
Vestergaard, Torben, and Kim Schroder. 1985. The Language of Advertising. Oxford: B. Blackwell.
Seznam doporučené literatury
De Mooij, Marieke, and Geert Hofstede. 2005. Global Marketing and Advertising: Understanding Cultural Paradoxes. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage.
De Mooij, Marieke. 2004. Consumer Behavior and Culture: Consequences for Global Marketing and Advertising. Thousand Oaks: Sage.
Dyer, Gillian. 1990. Advertising as Communication: Studies in Culture and Communication. Repr. London: Routledge.
Goddard, Angela. 2002. The Language of Advertising: Written Texts. 2nd ed. London: Routledge.
Gore, Sylee. 2007. English for Marketing & Advertising. 1st pub. Oxford: Oxford University Press.
Vestergaard, Torben, and Kim Schroder. 1985. The Language of Advertising. Oxford: B. Blackwell.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Why do you believe that contemporary advertising is more informative than persuasive? Can you base your belief on any research material? Answer: it is based on general development of advertising, there are too many adverts around so that people do not want to be persuaded. Adverts are focused on information, e.g. McDonald advert.
2. Is cultural connotation usually added to the ad messages on purpose? Do you think advertisers intend to explore cultures?
3. Is there any tendency in print advertising to decline in volume? Are advertisements in print media seen by the ad recipients the same way as the Internet ads (e.g. in terms of trust, aesthetic appeal, etc.)?
4. When referring to the stereotypes, which features of the Czech culture could be (or are) used in the advertising? Answer: typical for Czech culture is beer culture, motives connected with drinking beer, spending time with friends, ice-hockey.
5. Machová: explain the reference to national culture in the advert from your presentation. Answer: Swedish people are concerned with safety, it belongs to their culture.