ABSTRAKT
První část této bakalářské práce si klade za cíl zmapovat vývoj demarketingových strategií a aktivit. Poukázat na to, že ač je pojem ?demarketing? pojmem relativně neznámým, jeho působení lze využít v mnoha oblastech obchodní i neziskové sféry. Právě neziskové sféře a oblasti sociální reklamy se věnuji v analytické části. Analytická část se zabývá Australskou a Americkou kampaní proti kouření. Jednotlivé kampaně jsou popsány a analyzovány. V závěru práce jsou tyto projekty na základě zjištěných skutečností vyhodnoceny.
Annotation in English
ABSTRACT
The aim of the first part of this bachelor thesis is to map a developement of demarketing strategies and activities. Although the term ?demarketing? is not well-known, its activities can be used in many areas of business and non-profit sphere. The non-profit sphere and areas of social advertising are analysed in the second part of this work. Australian and American anti-smoking campaigns are interpreted in the analysis part. In conclusion, these projects are evaluated on the base of proven statements.
Keywords
Klíčová slova: demarketing, poptávka, sociální reklama, kontrovérzní slogan, zákazník
Keywords in English
Keywords: demarketing, demand, social advertising, controversial slogan, customer
Length of the covering note
52 s. (74 843 znaků)
Language
AN
Annotation
ABSTRAKT
První část této bakalářské práce si klade za cíl zmapovat vývoj demarketingových strategií a aktivit. Poukázat na to, že ač je pojem ?demarketing? pojmem relativně neznámým, jeho působení lze využít v mnoha oblastech obchodní i neziskové sféry. Právě neziskové sféře a oblasti sociální reklamy se věnuji v analytické části. Analytická část se zabývá Australskou a Americkou kampaní proti kouření. Jednotlivé kampaně jsou popsány a analyzovány. V závěru práce jsou tyto projekty na základě zjištěných skutečností vyhodnoceny.
Annotation in English
ABSTRACT
The aim of the first part of this bachelor thesis is to map a developement of demarketing strategies and activities. Although the term ?demarketing? is not well-known, its activities can be used in many areas of business and non-profit sphere. The non-profit sphere and areas of social advertising are analysed in the second part of this work. Australian and American anti-smoking campaigns are interpreted in the analysis part. In conclusion, these projects are evaluated on the base of proven statements.
Keywords
Klíčová slova: demarketing, poptávka, sociální reklama, kontrovérzní slogan, zákazník
Keywords in English
Keywords: demarketing, demand, social advertising, controversial slogan, customer
Research Plan
Úvod
Teoretická část
Vytyčení základních poznatků z hlediska vývoje a současných aktivit demarketingu.
Praktická část
Analýza demarketingových nástrojů za pomoci případových studií z oblasti sociálního marketingu.
Definice poznatků využitelných v praxi jako výsledek analýzy.
Závěr
Research Plan
Úvod
Teoretická část
Vytyčení základních poznatků z hlediska vývoje a současných aktivit demarketingu.
Praktická část
Analýza demarketingových nástrojů za pomoci případových studií z oblasti sociálního marketingu.
Definice poznatků využitelných v praxi jako výsledek analýzy.
Závěr
Recommended resources
KOTLER, P., LEVY, S. J. Demarketing, Yes, Demarketing. Harvard Business Review. 1971
MACKAY, ADRIAN R. The Practice of Advertising. 5th ed. [s.l.] : [s.n.], 2005. 367 s. ISBN 0-7506-6173-9.
KOTLER, P., NED R., NANCY LEE. Social Marketing, improving the quality of life, 2nd ed. Thousand Oaks, Calif., 2002, 438 s. ISBN: 0-7619-2434-5.
Recommended resources
KOTLER, P., LEVY, S. J. Demarketing, Yes, Demarketing. Harvard Business Review. 1971
MACKAY, ADRIAN R. The Practice of Advertising. 5th ed. [s.l.] : [s.n.], 2005. 367 s. ISBN 0-7506-6173-9.
KOTLER, P., NED R., NANCY LEE. Social Marketing, improving the quality of life, 2nd ed. Thousand Oaks, Calif., 2002, 438 s. ISBN: 0-7619-2434-5.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
portraits, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. The primary aim of social marketing is different from commercial marketing. Can we still speak about a profit in this context? Answer: Yes we can. From the point of view of social marketing ? I mentioned the advert of Benetton ? it is difficult to say whether it is social marketing or commercial sphere.
2. 1. The vast majority of your respondents were people from the Czech Republic, They did not encounter the analysed campaigns in the ?natural? environment/context (Australia and the USA). Were they able to evaluate the impact of the campaigns? Did you have to face any difficulties?
3. What can increase the impact of a controversial slogan? Answer: the graphical aspect, the media where it is used.