Bakalářská práce se zabývá britskou a americkou angličtinou týkající se jejich znaků a preferencí nerodilých mluvčích angličtiny. Konkrétně se práce zabývá českými mluvčími angličtiny. Cílem teoretické části je poukázat na vývoj a původ britské a americké angličtiny a obeznámit čitatele se základními gramatickými, fonetickými a lexikálními rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou. Cílem praktické části je vyzkoumat, zda čeští studenti preferují jednu z těchto dvou variant angličtiny, britskou či americkou, a z jakého důvodu tomu tak je.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with British and American English, regarding their features and non-native speaker?s preferences. The work specifically deals with Czech non-native speakers. The aim of the theoretical part is to outline the development and origin of British and American English and to acquaint the reader with the basic grammatical, phonetic and lexical differences between British and American English.
The aim of the practical part is to investigate whether Czech students prefer one of these two variants of English - British or American English and what are the factors of their preferences.
Keywords
British English, American English, Standard English, language, pronunciation, grammatical differences, phonetic differences, lexical differences, spelling differences, non-native speakers´ preferences
Bakalářská práce se zabývá britskou a americkou angličtinou týkající se jejich znaků a preferencí nerodilých mluvčích angličtiny. Konkrétně se práce zabývá českými mluvčími angličtiny. Cílem teoretické části je poukázat na vývoj a původ britské a americké angličtiny a obeznámit čitatele se základními gramatickými, fonetickými a lexikálními rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou. Cílem praktické části je vyzkoumat, zda čeští studenti preferují jednu z těchto dvou variant angličtiny, britskou či americkou, a z jakého důvodu tomu tak je.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with British and American English, regarding their features and non-native speaker?s preferences. The work specifically deals with Czech non-native speakers. The aim of the theoretical part is to outline the development and origin of British and American English and to acquaint the reader with the basic grammatical, phonetic and lexical differences between British and American English.
The aim of the practical part is to investigate whether Czech students prefer one of these two variants of English - British or American English and what are the factors of their preferences.
Keywords
British English, American English, Standard English, language, pronunciation, grammatical differences, phonetic differences, lexical differences, spelling differences, non-native speakers´ preferences
Studium odborných pramenů s tématikou britské a americké angličtiny
Původ, jazykové znaky a hlavní rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou
Formulace hypotézy
Dotazníková metoda výzkumu
Vyhodnocení dotazníků
Potvrzení či vyvrácení hypotézy
Research Plan
Studium odborných pramenů s tématikou britské a americké angličtiny
Původ, jazykové znaky a hlavní rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou
Formulace hypotézy
Dotazníková metoda výzkumu
Vyhodnocení dotazníků
Potvrzení či vyvrácení hypotézy
Recommended resources
Algeo, John, ed. English in North America. Vol. 6 of The Cambridge History of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Crystal, David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
Crystal, David. The English Language: A Guided Tour of the Language. London: Penguin Books, 2002.
Roach, Peter. English Phonetics and Phonology: A Practical Course. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Recommended resources
Algeo, John, ed. English in North America. Vol. 6 of The Cambridge History of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Crystal, David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
Crystal, David. The English Language: A Guided Tour of the Language. London: Penguin Books, 2002.
Roach, Peter. English Phonetics and Phonology: A Practical Course. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Enclosed appendices
1 CD- Questionnaire recording of British and American native speakers
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. How would your research be beneficial to English textbook publishers/authors?
Answer: Publishers are aware that the majority of textbooks are in BE. They should include also AE spelling, vocabulary , pronunciation more. They should not discriminate the one or the other variety.
2. Are CZ students aware of the different connotations or attitudes which BrE and AmE associate? Answer: I would divide them into 2 groups: those who have already visited/stayed in a foreign country ? these are aware. Those students who study English only at school are aware of the connotations but it is not a deliberate process for them.
Drábková: Are regional varieties only a question of different pronunciation? Answer: Mainly yes because pronunciation is the most visible aspect. But also grammar.