Bakalářská práce se zabývá porovnáním Vánoční marketingové strategie značek Coca-Cola a Kofola. Teoretická část je věnována základům marketingu, zejména brand management, přístupu zákazníka a marketingové strategii. Analytická část se zaměřuje na analýzu spotřebitelských preferencí na domácím trhu. Analýza je realizována pomocí online dotazníku. Součástí je i historický vývoj obou značek až do současné doby. Nedílnou součástí praktické části je analýza Vánoční marketingové strategie, která vyusťuje do porovnání marketingových komunikací obou značek. Závěr tvoří identifikace klíčových rozdílů mezi Coca-colou a Kofolou.
Anotace v angličtině
The present thesis is going to deal with a comparison of Christmas marketing strategies of the brand Coca-Cola and Kofola. The theoretical part is devoted to the basics of marketing, especially brand management, consumer behavior and marketing strategy. The analytical part focuses on the analysis of consumer preferences in the domestic market. The analysis is carried out using an online questionnaire. It also includes the historical development of both brands until present times. An integral part of the analytical part is an analysis of Christmas marketing strategies that results in a comparison of marketing communications both brands. The conclusion consists of identifying the key differences between Coca-Cola and Kofola.
Klíčová slova
marketingová strategie, marketingový mix, reklama, značka, přístup zákazníka, Coca-Cola, Kofola
Bakalářská práce se zabývá porovnáním Vánoční marketingové strategie značek Coca-Cola a Kofola. Teoretická část je věnována základům marketingu, zejména brand management, přístupu zákazníka a marketingové strategii. Analytická část se zaměřuje na analýzu spotřebitelských preferencí na domácím trhu. Analýza je realizována pomocí online dotazníku. Součástí je i historický vývoj obou značek až do současné doby. Nedílnou součástí praktické části je analýza Vánoční marketingové strategie, která vyusťuje do porovnání marketingových komunikací obou značek. Závěr tvoří identifikace klíčových rozdílů mezi Coca-colou a Kofolou.
Anotace v angličtině
The present thesis is going to deal with a comparison of Christmas marketing strategies of the brand Coca-Cola and Kofola. The theoretical part is devoted to the basics of marketing, especially brand management, consumer behavior and marketing strategy. The analytical part focuses on the analysis of consumer preferences in the domestic market. The analysis is carried out using an online questionnaire. It also includes the historical development of both brands until present times. An integral part of the analytical part is an analysis of Christmas marketing strategies that results in a comparison of marketing communications both brands. The conclusion consists of identifying the key differences between Coca-Cola and Kofola.
Klíčová slova
marketingová strategie, marketingový mix, reklama, značka, přístup zákazníka, Coca-Cola, Kofola
Theoretical Background
Explore literature and other sources on the issue of marketing strategy, brand and consumer behavior
Practical Part
Analyze consumer perception and attitudes to the brands Coca-cola and Kofola
Analyze Coca-cola and Kofola´s Christmas marketing strategies
Identify the key differences between Coca-cola and Kofola
Zásady pro vypracování
Theoretical Background
Explore literature and other sources on the issue of marketing strategy, brand and consumer behavior
Practical Part
Analyze consumer perception and attitudes to the brands Coca-cola and Kofola
Analyze Coca-cola and Kofola´s Christmas marketing strategies
Identify the key differences between Coca-cola and Kofola
Seznam doporučené literatury
Kotler, Philip. Marketing Management. Upper Saddle River : Pearson Prentice Hall, 2009.
Chernev, Alexander. Strategic marketing management. Chicago : Brightstar Media, 2009.
Bennett, Roger. International marketing : strategy planning, market entry & implementation. London : Kogan Page, 2002.
Fifield, Paul. Marketing strategy : The difference between marketing and markets. Elsevier/Butterworth-Heinemann, 2007.
Doole, Isobel. International marketing strategy : analysis, development and implementation. London : Gengage Learning EMEA, 2008.
Keller, Kevin Lane. Strategic brand management: building, measuring, and managing brand equity. Upper Saddle River, N.J.: Pearson Education International, 2008.
Seznam doporučené literatury
Kotler, Philip. Marketing Management. Upper Saddle River : Pearson Prentice Hall, 2009.
Chernev, Alexander. Strategic marketing management. Chicago : Brightstar Media, 2009.
Bennett, Roger. International marketing : strategy planning, market entry & implementation. London : Kogan Page, 2002.
Fifield, Paul. Marketing strategy : The difference between marketing and markets. Elsevier/Butterworth-Heinemann, 2007.
Doole, Isobel. International marketing strategy : analysis, development and implementation. London : Gengage Learning EMEA, 2008.
Keller, Kevin Lane. Strategic brand management: building, measuring, and managing brand equity. Upper Saddle River, N.J.: Pearson Education International, 2008.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q, Chovancová: What branding and marketing strategies should be used during expansion? A: CZ made, low price strategy, make marketing research and then choose a strategy.
Q, Vydrová: Could you specify the Christmas marketing strategy of Kofola? A: Threats = new brands, preference of healthy life-style.
Q, Vydrová: What are your recommendations to improve Kofolas market share? A: Kofola could come with new products, extend the distribtion channels to Bohemia.
Committee
Q, Drábková: Would you suggest a limited edition for other occasions? A: Might be profitable, e.g. during summer - Kofoláčci, percieved as a good brand.
Q, Hubáčková: Have you had the chance to discuss the development of the brand with the company? A: Yes, but didnt tell anything about the development.
Q, Kressová: The reason for stopping of the Christmas limited edition of Kofola? A: Difficult to say, didnt tell her but its probably related.