Teoretická část této bakalářské práce pojednává o genderových rozdílech u dětí předškolního věku a o tom, jak se děti během tohoto věku vyvíjejí v myšlení, pozornosti, řeči, citech či v představách a fantaziích. Zmíněno je také to, jaký význam na jejich identifikaci s příslušnou rolí mají rodinní příslušníci, zaměstnanci mateřských škol nebo jejich vrstevníci. Dále jsou zde uvedeny rozdíly v jednotlivých hrách, činnostech, chování, ve výběru kamarádů i v komunikaci. Teoretickou část uzavírá seznámení se s fenoménem "in group", "out group", jenž se v tomto věku velice často vyskytuje a děti si pomocí něj posilují vzájemnou identifikaci a chování.
Praktická část práce obsahuje výsledky pozorování hry chlapců a dívek ve věku od 3 do 6 let ve dvou mateřských školách. Pomocí metody pozorování jsou zde nastíněny základní odlišnosti v hrách obou pohlaví, jak v interiéru, tak také v exteriéru. Výzkum pozorováním je současně doplněn o dotazníkové šetření, které jej rozšiřuje o nové poznatky.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this bachelor thesis deals with preschool children´s gender differences and with the development of thinking, attention, speech, emotion, as well as of imagination and fantasy during this stage of evolution. The importace of children´s relatives, staff in a nursery school and of their peers for the identification with an appropriate status is also mentioned. The differences in particular games, activities, manners, in choosing of friends and in communication is introduced as the next topic. The theoretical part is enclosed with the presentation of a "in group", "out group" phenomenon that is characteristic for this period of development and that helps children to reinforce their mutual identification and behaviour.
The practical part involves results of the observation which has been done in two nursery schools where various games of children from three to six years were monitored. Through the use of method of the observation of the basic differences in games are outlined; this deals with an interior as well as with an exterior.The research on observation is simultaneously completed with a questionnaire investigation that extends the observation with new knowledge.
Klíčová slova
Dítě, gender (rod), genderová role (rodová role), mateřská škola, předškolní věk, hra, hračka, předškolní výchova, myšlení, pozornost, představy, fantazie, city, stereotyp, rodina, vrstevníci, prostředí, fenomén "in group", "out group", interiér, exteriér, emoce.
Teoretická část této bakalářské práce pojednává o genderových rozdílech u dětí předškolního věku a o tom, jak se děti během tohoto věku vyvíjejí v myšlení, pozornosti, řeči, citech či v představách a fantaziích. Zmíněno je také to, jaký význam na jejich identifikaci s příslušnou rolí mají rodinní příslušníci, zaměstnanci mateřských škol nebo jejich vrstevníci. Dále jsou zde uvedeny rozdíly v jednotlivých hrách, činnostech, chování, ve výběru kamarádů i v komunikaci. Teoretickou část uzavírá seznámení se s fenoménem "in group", "out group", jenž se v tomto věku velice často vyskytuje a děti si pomocí něj posilují vzájemnou identifikaci a chování.
Praktická část práce obsahuje výsledky pozorování hry chlapců a dívek ve věku od 3 do 6 let ve dvou mateřských školách. Pomocí metody pozorování jsou zde nastíněny základní odlišnosti v hrách obou pohlaví, jak v interiéru, tak také v exteriéru. Výzkum pozorováním je současně doplněn o dotazníkové šetření, které jej rozšiřuje o nové poznatky.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this bachelor thesis deals with preschool children´s gender differences and with the development of thinking, attention, speech, emotion, as well as of imagination and fantasy during this stage of evolution. The importace of children´s relatives, staff in a nursery school and of their peers for the identification with an appropriate status is also mentioned. The differences in particular games, activities, manners, in choosing of friends and in communication is introduced as the next topic. The theoretical part is enclosed with the presentation of a "in group", "out group" phenomenon that is characteristic for this period of development and that helps children to reinforce their mutual identification and behaviour.
The practical part involves results of the observation which has been done in two nursery schools where various games of children from three to six years were monitored. Through the use of method of the observation of the basic differences in games are outlined; this deals with an interior as well as with an exterior.The research on observation is simultaneously completed with a questionnaire investigation that extends the observation with new knowledge.
Klíčová slova
Dítě, gender (rod), genderová role (rodová role), mateřská škola, předškolní věk, hra, hračka, předškolní výchova, myšlení, pozornost, představy, fantazie, city, stereotyp, rodina, vrstevníci, prostředí, fenomén "in group", "out group", interiér, exteriér, emoce.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti psychologické, sociální a gender problematiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu Genderové rozdíly předškolních dětí ve hře.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti psychologické, sociální a gender problematiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu Genderové rozdíly předškolních dětí ve hře.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno : Masarykova univerzita, 2000. 377 s. ISBN 80-7239-060-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANOŠOVÁ, Pavlína. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha : Grada, 2008. 285 s. ISBN 978-80-247-2284-9.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008. 193 s. ISBN 978-80-247-1568-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I : dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno : Masarykova univerzita, 2000. 377 s. ISBN 80-7239-060-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANOŠOVÁ, Pavlína. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha : Grada, 2008. 285 s. ISBN 978-80-247-2284-9.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008. 193 s. ISBN 978-80-247-1568-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I : dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Kolik dnů jste pozorovala jednu třídu? (Mgr. Růžičková) - studentka popsala délku a průběh pozorování
Pozorovala jste nějaké rituály, kterými byly hry započaty nebo ukončeny? (dr. Nováková Kroutilová) - studentka popsala některé aktivity, kterými byly hry uvozeny a ukončeny; nejednalo se však o specifické básničky nebo písničky
Využívala jste pozorovací archy? (dr. Nováková Kroutilová) - studentka předložila vyplněné pozorovací archy