První kapitola objasňuje pojmy, které jsou pro práci relevantní. Následně je popsána romská historie v podobě poměrně složité migrace Romů z Indie do Evropy. V další části práce je přibližována romská mentalita s akcentem na tradice, zvyky, oslavy a řemesla. Pozornost je věnována také postavení romských žen ve společnosti. Hlavní důraz je kladen na problematiku smíšených manželství, jejich historii u nás i ve světě. Jsou popsány typy osobností, které smíšené svazky uzavírají a kompetence, které si partneři osvojují, aby učinili svazky stabilní. V neposlední řadě jsou charakterizovány úskalí a přínosy, které s sebou smíšené manželství nese a rozdíly ve výchově romských a českých dětí.
Praktická část popisuje výzkum týkající se způsobů výchovy v rodinách respondentů. Me-todou výzkumu je polostrukturovaný rozhovor. Závěr práce nabízí shrnutí výstupů z usku-tečněného výzkumu.
Anotace v angličtině
The first chapter explains the terms that are relevant to the work. Then it describes the his-tory of Romany in the form of a relatively complex migration of Romany from India to Europe. The second part is approaching Romany mentality with an emphasis on traditions, customs, celebrations and crafts. Attention is paid to the situation of Romany women in society. The main emphasis is on issues related to mixed marriages, their history at home and abroad. Work describes the types of personalities that the mixed marriages entered into and competencies that partners learn, to make stable bonds. Last but not least, are characte-rized the pitfalls and benefits that come with the mixed marriages and differences in upbringing Czech and Romany children.
The practical part describes research on the methods of upbringing in respondents families. Research method is semi-structured interview. The conclusion offers a summary of the outcomes of research.
Klíčová slova
Romové, Cikáni, manželství, smíšené romsko-české manželství, výchova, model devíti polí způsobu výchovy.
Klíčová slova v angličtině
Roma, Gypsies, marriage, Romany-Czech mixed marriages, education, Model of nine fields way education.
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
První kapitola objasňuje pojmy, které jsou pro práci relevantní. Následně je popsána romská historie v podobě poměrně složité migrace Romů z Indie do Evropy. V další části práce je přibližována romská mentalita s akcentem na tradice, zvyky, oslavy a řemesla. Pozornost je věnována také postavení romských žen ve společnosti. Hlavní důraz je kladen na problematiku smíšených manželství, jejich historii u nás i ve světě. Jsou popsány typy osobností, které smíšené svazky uzavírají a kompetence, které si partneři osvojují, aby učinili svazky stabilní. V neposlední řadě jsou charakterizovány úskalí a přínosy, které s sebou smíšené manželství nese a rozdíly ve výchově romských a českých dětí.
Praktická část popisuje výzkum týkající se způsobů výchovy v rodinách respondentů. Me-todou výzkumu je polostrukturovaný rozhovor. Závěr práce nabízí shrnutí výstupů z usku-tečněného výzkumu.
Anotace v angličtině
The first chapter explains the terms that are relevant to the work. Then it describes the his-tory of Romany in the form of a relatively complex migration of Romany from India to Europe. The second part is approaching Romany mentality with an emphasis on traditions, customs, celebrations and crafts. Attention is paid to the situation of Romany women in society. The main emphasis is on issues related to mixed marriages, their history at home and abroad. Work describes the types of personalities that the mixed marriages entered into and competencies that partners learn, to make stable bonds. Last but not least, are characte-rized the pitfalls and benefits that come with the mixed marriages and differences in upbringing Czech and Romany children.
The practical part describes research on the methods of upbringing in respondents families. Research method is semi-structured interview. The conclusion offers a summary of the outcomes of research.
Klíčová slova
Romové, Cikáni, manželství, smíšené romsko-české manželství, výchova, model devíti polí způsobu výchovy.
Klíčová slova v angličtině
Roma, Gypsies, marriage, Romany-Czech mixed marriages, education, Model of nine fields way education.
Zásady pro vypracování
Zhotovení rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení základních pojmů z oblasti smíšených Romsko-Českých manželství.
Metodologie práce, stanovení výzkumných technik a metod.
Zpracování teoretické části z oblasti Romsko-Českých smíšených manželství.
Zpracování praktické části z oblasti Romsko-Českých smíšených manželství.
Prezentace výsledků výzkumu, závěry a doporučení.
Zásady pro vypracování
Zhotovení rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení základních pojmů z oblasti smíšených Romsko-Českých manželství.
Metodologie práce, stanovení výzkumných technik a metod.
Zpracování teoretické části z oblasti Romsko-Českých smíšených manželství.
Zpracování praktické části z oblasti Romsko-Českých smíšených manželství.
Prezentace výsledků výzkumu, závěry a doporučení.
Seznam doporučené literatury
KENRICK, D. Cikáni na cestě z Indie do Evropy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0589-X
DAVIDOVÁ, E. Romano drom Cesty romů 1945-1990. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0524-5
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6
MORGENSTERNOVÁ, M, ŠULOVÁ, L, Interkulturní psychologie: Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Univerzita Karlova. Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1
Seznam doporučené literatury
KENRICK, D. Cikáni na cestě z Indie do Evropy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0589-X
DAVIDOVÁ, E. Romano drom Cesty romů 1945-1990. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0524-5
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6
MORGENSTERNOVÁ, M, ŠULOVÁ, L, Interkulturní psychologie: Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Univerzita Karlova. Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1
Přílohy volně vložené
1 DVD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jakým způsobem jste prováděla rozhovory? (Mgr. Růžičková) - studentka popsala postup při vedení rozhovorů
Popište postup při analýze rozhovorů (dr. Kroutilová Nováková) - studentka velmi stručně pojmenovala postup analýzy, který však nebyl úplně dostačující