Tato práce se zabývá problematikou šikany, konkrétně informovaností učitelů základních škol o dané problematice, jelikož znalost určitého problému je základem prevence jakékoliv problematiky. Cílem práce bylo pomocí dotazníkového šetření zjistit, zda poskytuje škola učitelům dostatek informací ohledně šikany, zda samotní učitelé mají zájem o získávání těchto informací nebo jaká je jejich znalost školských dokumentů týkajících se pro-blematiky šikany. Teoretická část je zaměřena na základní pojmy související se šikanou jako je prevence, agresor nebo oběť. V poslední kapitole jsou vyjmenovány dostupné zdroje informací, ať už pro pedagogy, žáky, studenty a jejich rodiče nebo kohokoliv, kdo by se chtěl o šikaně něco dozvědět.
Anotace v angličtině
This work deals with bullying, particularly awareness of primary school teachers on the issue, since knowledge of a problem is essential to prevent any problems. The aim was to use survey to determine whether the school provides teachers with enough information about bullying, whether teachers themselves are interested in obtaining this information or what their knowledge of school documents concerning the problems associated with the bullying. The theoretical part focuses on the basic concepts related such as bullying prevention, victim or aggressor. The last chapter lists the available sources of information, whether for teachers, pupils, students and their parents or anyone, who wants to learn something about bullying.
Tato práce se zabývá problematikou šikany, konkrétně informovaností učitelů základních škol o dané problematice, jelikož znalost určitého problému je základem prevence jakékoliv problematiky. Cílem práce bylo pomocí dotazníkového šetření zjistit, zda poskytuje škola učitelům dostatek informací ohledně šikany, zda samotní učitelé mají zájem o získávání těchto informací nebo jaká je jejich znalost školských dokumentů týkajících se pro-blematiky šikany. Teoretická část je zaměřena na základní pojmy související se šikanou jako je prevence, agresor nebo oběť. V poslední kapitole jsou vyjmenovány dostupné zdroje informací, ať už pro pedagogy, žáky, studenty a jejich rodiče nebo kohokoliv, kdo by se chtěl o šikaně něco dozvědět.
Anotace v angličtině
This work deals with bullying, particularly awareness of primary school teachers on the issue, since knowledge of a problem is essential to prevent any problems. The aim was to use survey to determine whether the school provides teachers with enough information about bullying, whether teachers themselves are interested in obtaining this information or what their knowledge of school documents concerning the problems associated with the bullying. The theoretical part focuses on the basic concepts related such as bullying prevention, victim or aggressor. The last chapter lists the available sources of information, whether for teachers, pupils, students and their parents or anyone, who wants to learn something about bullying.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti šikany.
Metodologie práce, stanovení výzkumných technik a metod.
Zpracování teoretické a praktické části práce.
Prezentace výsledků výzkumu, závěry a doporučení.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti šikany.
Metodologie práce, stanovení výzkumných technik a metod.
Zpracování teoretické a praktické části práce.
Prezentace výsledků výzkumu, závěry a doporučení.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Vyd. 1. Praha : ISV, 2003. 197 s. ISBN 80-86642-08-9.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy č. j. 28 275/2000 - 22 k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení
ŘÍČAN, P.; JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. 155 s. ISBN 978-80-247-2991-6.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Vyd. 1. Praha : ISV, 2003. 197 s. ISBN 80-86642-08-9.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy č. j. 28 275/2000 - 22 k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení
ŘÍČAN, P.; JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. 155 s. ISBN 978-80-247-2991-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka shrnula v bodech osnovu své bakalářské práce práce.
V rámci prezentace teoretické části se zaměřila na zabýval problematikou šikany, konkrétně informovaností učitelů základních škol o dané problematice.
V rámci praktické části shrnula v prezentaci metodologii realizovaného výzkumu, stejně jako jeho výsledky.
Otázky obhajoby:
Doc. Haburajová (položila otázku vedoucího) - Na základě výsledků, které prezentujete při obhajobě, doporučte další postup v dané problematice. - "zavedení knihovny pro učitele s odbornou literaturou, absolvování školení, přednášek".
Dr. Kašpárková - Sdělte důvody, proč jste neposílila svou literární základnu a nevyužila v textu nabídku odborných publikací, které rozsáhle uvádíte na s. 45 - 48?- "časové omezení, nedostupnost knih v knihovnách".
Dr. Kašpárková - Jaký důvod Vás vedl k domněnce, že proškolení pedagogů o šikaně je finančně náročné (viz s.10). - "omezené finanční prostředky školy a nádkladnost školení".
Doc. Haburajová - Kritizovala seznam použité literatury a rozpory v nejasnostech ohledně citací v bakalářské práci.