Bakalářská práce se zabývá programem znakování se slyšící batolaty jako formou komunikace mezi rodičem a dítětem. Hlavní problematikou je význam a forma dorozumívání v rodině a vývoj komunikace u zdravých slyšících batolat.
Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části je popsána komunikace v rodině a její význam. V další kapitole je nastíněn vývoj batolete v oblatech kognice, socializace a řeči. Poslední kapitola je věnována programu znakování se slyšícími batolaty. Praktická část obsahuje popis a výsledky kvalitativního výzkumu provedeného pomocí rozhovorů u dvou výzkumných souborů, které tvoří jak rodiče využívající metodu znakování, tak rodiče neznakující. Hlavním cílem výzkumu je popsat osobní názory rodičů na metodu znakování a zjistit, jakým způsobem je znakování využitelné v každodenním životě při komunikaci rodiče a jeho dítěte.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with program of signs with hearing toddlers as a form of communication between parents and their children. The main issues are the meaning and form of communication in the family and the development of communication hearing toddlers.
This thesis is divided into two parts. Theoretical part describes the communication in the family and its meaning. It also outlines the development of toddlers in the areas of cognition, socialization and speaking and deals with program sings with hearing toddlers. The practical part icludes description and results of the qualitative research, which was realized between parents, who use signed with their baby and who don´t use signed with their baby. The research was realized by interviews. The main aim of research is to describe the personal opinions of parents on program of signs with toddlers and find how this program is useful in everyday life for communication betweeen parents and their children.
Klíčová slova
Program znakování se slyšícími batolaty, komunikace ? verbální, neverbální, význam neverbální komunikace u dětí, komunikace v rodině.
Klíčová slova v angličtině
Program of signs with hearing toddlers, communication ? verbal, nonverbal, meaning nonverbal communicatin of children, family communication.
Rozsah průvodní práce
62 s. (77 692 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá programem znakování se slyšící batolaty jako formou komunikace mezi rodičem a dítětem. Hlavní problematikou je význam a forma dorozumívání v rodině a vývoj komunikace u zdravých slyšících batolat.
Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části je popsána komunikace v rodině a její význam. V další kapitole je nastíněn vývoj batolete v oblatech kognice, socializace a řeči. Poslední kapitola je věnována programu znakování se slyšícími batolaty. Praktická část obsahuje popis a výsledky kvalitativního výzkumu provedeného pomocí rozhovorů u dvou výzkumných souborů, které tvoří jak rodiče využívající metodu znakování, tak rodiče neznakující. Hlavním cílem výzkumu je popsat osobní názory rodičů na metodu znakování a zjistit, jakým způsobem je znakování využitelné v každodenním životě při komunikaci rodiče a jeho dítěte.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with program of signs with hearing toddlers as a form of communication between parents and their children. The main issues are the meaning and form of communication in the family and the development of communication hearing toddlers.
This thesis is divided into two parts. Theoretical part describes the communication in the family and its meaning. It also outlines the development of toddlers in the areas of cognition, socialization and speaking and deals with program sings with hearing toddlers. The practical part icludes description and results of the qualitative research, which was realized between parents, who use signed with their baby and who don´t use signed with their baby. The research was realized by interviews. The main aim of research is to describe the personal opinions of parents on program of signs with toddlers and find how this program is useful in everyday life for communication betweeen parents and their children.
Klíčová slova
Program znakování se slyšícími batolaty, komunikace ? verbální, neverbální, význam neverbální komunikace u dětí, komunikace v rodině.
Klíčová slova v angličtině
Program of signs with hearing toddlers, communication ? verbal, nonverbal, meaning nonverbal communicatin of children, family communication.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti programu znakování se slyšícími batolaty, dále z oblasti komunikace a rodiny.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu v rodinách, které využívají metodu znakování a v rodinách, které tuto metodu neznají.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti programu znakování se slyšícími batolaty, dále z oblasti komunikace a rodiny.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu v rodinách, které využívají metodu znakování a v rodinách, které tuto metodu neznají.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef; KREJČÍŘOVÁ, Dana . Vývojová psychologie. 3. Praha : Grada Publishing, 1998. 344 s. ISBN 80-7169-195-X.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997. 144 s. ISBN 8085850249.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 1. Praha: Grada Publishing, 2006. 332 s. ISBN 80-2417-362-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
VASILOVČÍK ŠUSTOVÁ, Terezie. Jak se domluvit s kojencem a batoletem : Komunikujeme přirozenými znaky a gesty. Havlíčkův Brod: Grada Publishing, a.s., 2008. 144 s. ISBN 978-80-247-2336-5.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef; KREJČÍŘOVÁ, Dana . Vývojová psychologie. 3. Praha : Grada Publishing, 1998. 344 s. ISBN 80-7169-195-X.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997. 144 s. ISBN 8085850249.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 1. Praha: Grada Publishing, 2006. 332 s. ISBN 80-2417-362-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
VASILOVČÍK ŠUSTOVÁ, Terezie. Jak se domluvit s kojencem a batoletem : Komunikujeme přirozenými znaky a gesty. Havlíčkův Brod: Grada Publishing, a.s., 2008. 144 s. ISBN 978-80-247-2336-5.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Metoda znakování je podána jako komunikační systém s mnoha výhodami. Spatřujete na této metodě i slabé stránky?
1. Využila byste program baby signs v rámci komunikace se svým dítětem? Zdůvodněte. Díky zpracování BP jsem přesvědčená, že tuto metodu určitě vyzkouším.