Diplomová práce přibližuje problematiku socializace dvojčat v předškolním a mladším školním věku. Je členěna na dvě základní části: teoretickou a praktickou. První kapitola teoretické části práce je zaměřena na charakteristiku dvojčat. Další kapitoly práce se zabý-vají socializací dvojčat s důrazem na vývojová období předškolního a mladšího školního věku a vlivem rodiny, jako důležité společenské jednotky, která předává dítěti sociální do-vednosti tím, že ovlivňuje jeho vývoj. Výzkum v praktické části je zaměřen na rodiny s dvojčaty a dospělá dvojčata. Cílem výzkumu je zmapovat problematiku vytváření vlastní identity dvojčat v předškolním a mladším školním věku a přístup rodičů k vytváření vlastní identity dvojčat.
Annotation in English
The thesis approaches the issue of socialization of twins in preschool and early school age. It is divided into two parts: theoretical and practical. The first theoretical chapter is focused on the characteristics of the twins. Other chapters deal with the socialization of twins with an emphasis on the development of preschool and early school age and family influence, as an important social unit, which transfers the child social skills that affect its development. Research in the practical section is aimed at families with twins and adult twins. This research aims to map the problem of creating its own identity, twins in preschool and early school age and parents' access to create their own identity twins.
Diplomová práce přibližuje problematiku socializace dvojčat v předškolním a mladším školním věku. Je členěna na dvě základní části: teoretickou a praktickou. První kapitola teoretické části práce je zaměřena na charakteristiku dvojčat. Další kapitoly práce se zabý-vají socializací dvojčat s důrazem na vývojová období předškolního a mladšího školního věku a vlivem rodiny, jako důležité společenské jednotky, která předává dítěti sociální do-vednosti tím, že ovlivňuje jeho vývoj. Výzkum v praktické části je zaměřen na rodiny s dvojčaty a dospělá dvojčata. Cílem výzkumu je zmapovat problematiku vytváření vlastní identity dvojčat v předškolním a mladším školním věku a přístup rodičů k vytváření vlastní identity dvojčat.
Annotation in English
The thesis approaches the issue of socialization of twins in preschool and early school age. It is divided into two parts: theoretical and practical. The first theoretical chapter is focused on the characteristics of the twins. Other chapters deal with the socialization of twins with an emphasis on the development of preschool and early school age and family influence, as an important social unit, which transfers the child social skills that affect its development. Research in the practical section is aimed at families with twins and adult twins. This research aims to map the problem of creating its own identity, twins in preschool and early school age and parents' access to create their own identity twins.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývojové psychologie, psychologie osobnosti a socializace jedince.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů doplněných anamnestickými dotazníky.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývojové psychologie, psychologie osobnosti a socializace jedince.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů doplněných anamnestickými dotazníky.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie.Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-198-3.
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: ACADEMIA, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4
Recommended resources
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie.Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-198-3.
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: ACADEMIA, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4
Enclosed appendices
1 CD ROM
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka prezentovala diplomovou práci, se zaměřením na teoretickou i praktickou část.
Otázky oponenta:
- V čem vidíte hlavní přínos svého výzkumného šetření?
- Jak byste mohla na výsledky svého výzkumu navázat v rámci dalšího výzkumného šetření? Zaujalo Vás něco v průběhu výzkumu, nad čím by bylo hodno se dále zamýšlet?
- Domníváte se, že jsou rozdíly v socializaci dvojčat a vícerčat?
Otázky Vedoucího diplomové práce:
Které výsledky získané výzkumem Vás nejvíce zaujaly?
Čím Vás osobně výzkum obohatil?
Studentka měla předem připravené odpovědi a adekvátně odpověděla.