Cílem diplomové práce bylo přiblížení problematiky a života mladých lidí poté, co ukončili a opustili dlouhodobou ústavní péči. Zabývá se jejich životní stylem a také podmínkami, které měli pro zahájení života mimo zařízení v dospělosti, a to především v oblasti bydlení, jejich schopnosti najít zaměstnání. Snaží se najít rozdíly v životě mladých lidí, kteří žili v dětském domově od těch, kteří vyrůstali v rodinách. Práce také přibližuje důsledky dlou-hodobé ústavní péče z pohledu vývojové psychologie.
Praktická číst se pak věnuje kvalitativnímu výzkumu s ambicemi odpovědět na dílčí otázky k uvedenému tématu u výzkumného vzorku šesti respondentů za použití triangulace vý-zkumných metod a otevřeného kódování.
Anotace v angličtině
The aim of thesis was approach to problems and lives of young people after finishing in long-term institutional care. It deals with their life style and the conditions that they had for start life outside the facility in adulthood, especially in housing, their ability to find employment. It efforts to find differences in life of young people whose lived in children´s home against people from standard family. Thesis also explains cases of long-term institu-tional care from party of developmental psychology.
Practice part considers qualitative research with the ambition to answer individual ques-tions to related theme in research sample of six respondents by using triangulation research methods and open coding.
Klíčová slova
dlouhodobá ústavní péče, životní styl, životní podmínky, mladý člověk, dětský domov.
Klíčová slova v angličtině
long-therm institutional care, lifestyle, life condition, young human, children´s home.
Rozsah průvodní práce
90
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce bylo přiblížení problematiky a života mladých lidí poté, co ukončili a opustili dlouhodobou ústavní péči. Zabývá se jejich životní stylem a také podmínkami, které měli pro zahájení života mimo zařízení v dospělosti, a to především v oblasti bydlení, jejich schopnosti najít zaměstnání. Snaží se najít rozdíly v životě mladých lidí, kteří žili v dětském domově od těch, kteří vyrůstali v rodinách. Práce také přibližuje důsledky dlou-hodobé ústavní péče z pohledu vývojové psychologie.
Praktická číst se pak věnuje kvalitativnímu výzkumu s ambicemi odpovědět na dílčí otázky k uvedenému tématu u výzkumného vzorku šesti respondentů za použití triangulace vý-zkumných metod a otevřeného kódování.
Anotace v angličtině
The aim of thesis was approach to problems and lives of young people after finishing in long-term institutional care. It deals with their life style and the conditions that they had for start life outside the facility in adulthood, especially in housing, their ability to find employment. It efforts to find differences in life of young people whose lived in children´s home against people from standard family. Thesis also explains cases of long-term institu-tional care from party of developmental psychology.
Practice part considers qualitative research with the ambition to answer individual ques-tions to related theme in research sample of six respondents by using triangulation research methods and open coding.
Klíčová slova
dlouhodobá ústavní péče, životní styl, životní podmínky, mladý člověk, dětský domov.
Klíčová slova v angličtině
long-therm institutional care, lifestyle, life condition, young human, children´s home.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti ústavní péče.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti ústavní péče.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Sak, P. Proměny české mládeže. Praha, Petrklíč, 2000.,
Sak, P., Saková, K.Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda Servis, 2004.
Průcha, J. (ed.)Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.,
Baštecká, B. (ed.)Psychologická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ K. A KOL.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0
Seznam doporučené literatury
Sak, P. Proměny české mládeže. Praha, Petrklíč, 2000.,
Sak, P., Saková, K.Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda Servis, 2004.
Průcha, J. (ed.)Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.,
Baštecká, B. (ed.)Psychologická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ K. A KOL.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka shrnula v bodech osnovu své diplomové práce.
V rámci prezentace teoretické části se studentka zaměřila na přiblížení problematiky a života mladých lidí poté, co ukončili a opustili dlouhodobou ústavní péči.
V rámci praktické části shrnula v prezentaci metodologii realizovaného výzkumu, stejně jako jeho výsledky.
Otázky obhajoby:
Prof. Švec - Jaké výzkumné metody jste užila - "použila jsem triangulaci metod - případová studie, polostrukturovaný rozhovor, test emoční inteligence (tato metoda byla doplňková)".
Prof. Švec - Jak jste kódovala? - "otevřené kódování".
Dr. Včelařová - Pokuste se o rozvedení přínosu Vaší práce pro praxi. - "otevřené kódování".
Prof. Švec - V práci není jasně vymezen cíl DP - "zkoumání dětí je těžko postihnutelné a tak jsem se vyvarovala formulaci cíle práce".