Bakalářská práce je zaměřena na počítačové aktivity dětí mladšího školního věku. V teoretické části je uvedena charakteristika vývojového období mladšího školního věku, dále kapitola o volném čase a také kapitola věnovaná počítačům, internetu a počítačovým hrám.
V praktické části jsou interpretovány výsledky výzkumu, cílem tohoto výzkumu je zmapo-vat využívání počítačů ve volném čase dětí mladšího školního věku, dále pak zjistit jaký je režim dětí v souvislosti s užíváním počítačů a jaký je názor jejich rodičů. Výzkum proběhl formou dotazníkového šetření u žáků 3. ? 5. tříd a jejich rodičů na dvou základních školách ve Zlíně.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on computers activities of children in primary school age. In the theoretical part is characterization of developmental stage primary school age, thereinafter the chapter about free time and also chapter about computers, internet and computer games.
In the practical part are interpreted the results of research, the aim of this research is to chart using of computers by children in primary school age, next to find out how is chil-dren´s regime about using computers and how is their parent´s attitude. The research was realized in form of questionnaire for pupils in 3rd, 4th and 5th class and their parents in two primary schools in Zlín.
Klíčová slova
dítě mladšího školního věku, volný čas, média a komunikace ve volném čase, počítače, internet, sociální sítě, počítačové hry
Klíčová slova v angličtině
children in primary school age, free time, media and communication in free time, computers, internet, social networks, computer games
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na počítačové aktivity dětí mladšího školního věku. V teoretické části je uvedena charakteristika vývojového období mladšího školního věku, dále kapitola o volném čase a také kapitola věnovaná počítačům, internetu a počítačovým hrám.
V praktické části jsou interpretovány výsledky výzkumu, cílem tohoto výzkumu je zmapo-vat využívání počítačů ve volném čase dětí mladšího školního věku, dále pak zjistit jaký je režim dětí v souvislosti s užíváním počítačů a jaký je názor jejich rodičů. Výzkum proběhl formou dotazníkového šetření u žáků 3. ? 5. tříd a jejich rodičů na dvou základních školách ve Zlíně.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on computers activities of children in primary school age. In the theoretical part is characterization of developmental stage primary school age, thereinafter the chapter about free time and also chapter about computers, internet and computer games.
In the practical part are interpreted the results of research, the aim of this research is to chart using of computers by children in primary school age, next to find out how is chil-dren´s regime about using computers and how is their parent´s attitude. The research was realized in form of questionnaire for pupils in 3rd, 4th and 5th class and their parents in two primary schools in Zlín.
Klíčová slova
dítě mladšího školního věku, volný čas, média a komunikace ve volném čase, počítače, internet, sociální sítě, počítačové hry
Klíčová slova v angličtině
children in primary school age, free time, media and communication in free time, computers, internet, social networks, computer games
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti psychologie, volného času a IKT.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti psychologie, volného času a IKT.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. 173 s. ISBN 8071789275.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANSEN, H., HANDLÍŘ, J., RÖTTER, H. Informační a telekomunikační technika. Vyd. 1. Praha : Europa - Sobotáles, 2004. 399 s. ISBN 8086706087.
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času : [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. 3., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2002. 231 s. ISBN 8071787116.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Přehled vývojové psychologie. 2. vyd. Olomouc : Unverzita Palackého v Olomouci, 2008. 175 s. ISBN 978-80-244-2141-4
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. 173 s. ISBN 8071789275.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANSEN, H., HANDLÍŘ, J., RÖTTER, H. Informační a telekomunikační technika. Vyd. 1. Praha : Europa - Sobotáles, 2004. 399 s. ISBN 8086706087.
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času : [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. 3., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2002. 231 s. ISBN 8071787116.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Přehled vývojové psychologie. 2. vyd. Olomouc : Unverzita Palackého v Olomouci, 2008. 175 s. ISBN 978-80-244-2141-4
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Jak vnímáte Vy sama užívání sociálních sítí na internetu?
2. Jak si vysvětlujete rozdílné odpovědi dětí a rodičů v některých položkách?
3. Uveďte některá dílčí zajímavá zjištění z výzkumu, pojednejte o nich.
1. Odkud jste čerpala příklady jednotlivých PC her v kapitole "Počítačové hry"?
2. Nemyslíte, že údaje získané dotazníkem u Vašich respondentů (dětí) mohou být značně zkreslené? Co by u Vás tuto skutečnost podporovalo a co naopak vyvracelo? Vždy můžou být údaje zkreslené, zvláště u dětí, které se rády předvádí. Někdy i děti nepochopily otázky, např. škálování.
3. Na str. 45 se ptáte - "Když přijdeš domů ze školy...! - jak je myšlena odpověď - "úkoly do školy! - nemusí to klidně znamenat, že právě úkoly do školy dělají na PC? Domnívám se, že děti pochopily, že se jich ptám na úkoly, které píší na stole do sešitu.