Bakalářská práce se zabývá vlivem vzdělání rodičů na všeobecný přehled jejich zdravých dětí ve věku 5 let. Práce je členěna na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část je věnována především dítěti samotnému a rodině. První kapitola se zabývá předškolním věkem. Následuje podkapitola s popisem pětiletého dítěte, kde se au-torka této práce snaží přiblížit, co všechno by v tomto období mělo dítě zvládat. Je zde také popisován vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj, so-ciální učení a socializaci předškolního dítěte. Součástí teoretické části je i pohled do rodiny a rolí rodičů. Pokusíme se také definovat různé výchovné styly rodičů a v neposlední řadě i jejich hodnotový systém a vliv rodičů na dítě.
Obsahem praktické části jsou zejména testy pro děti, pomocí kterých byl zjišťován jejich všeobecný přehled. Jako doplňující prostředek ke komplexnímu výzkumu bylo zvo-leno pozorování, které bylo především zaměřeno na vyjadřování dítěte, jeho sociální do-vednosti a návyky při osobní obsluze. Součástí obsahu praktické části jsou pro doplnění dotazníky pro rodiče, za pomocí kterých mělo být zjištěno, v jaké míře se různě vzdělaní rodiče věnují svým dětem. Pro tento výzkum byla vybrána mateřská škola v Havířově.
Annotation in English
The bachelor's thesis examines the influence of parents' education to the general overview of their healthy children aged 5 years. The work is divided into theoretical part and practical part.
The theoretical part is mainly devoted to the family and the child itself. The first chapter deals with the preschool age. Following chapter describes a five year old child, where I try to define what a child this age should be able to do. Here I also elaborate on the develop-ment of basic abilities and skills, cognitive development, emotional development, social learning and socialization of preschool children. A component of the theoretical part is also an insight into the roles of parents and family. I will also try to define the different parental styles of education and last but not least, their value system and the influence of parents on the child.
The practical part contains mainly tests for children, which are used to determine their general level of education. As an additional instrument of a comprehensive survey, observation was selected, which was mainly aimed at the ability of the child to express itself, at its social skills and personal service habits. The practical part also contains questi-onnaires for parents, which are used to determine to what extent parents are devoted to their children depending on their varying education. For completing this survey, a kinder-garten in Havířov was selected.
Keywords
dítě ve věku 5let, schopnosti, dovednosti, vývoj, socializace, rodina, role matky, role otce, všeobecný přehled, mateřská škola
Keywords in English
5 year old child, abilities, skills, development, socialization, family, role of the mother, role of the father, general overview, kindergarten
Length of the covering note
71 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá vlivem vzdělání rodičů na všeobecný přehled jejich zdravých dětí ve věku 5 let. Práce je členěna na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část je věnována především dítěti samotnému a rodině. První kapitola se zabývá předškolním věkem. Následuje podkapitola s popisem pětiletého dítěte, kde se au-torka této práce snaží přiblížit, co všechno by v tomto období mělo dítě zvládat. Je zde také popisován vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj, so-ciální učení a socializaci předškolního dítěte. Součástí teoretické části je i pohled do rodiny a rolí rodičů. Pokusíme se také definovat různé výchovné styly rodičů a v neposlední řadě i jejich hodnotový systém a vliv rodičů na dítě.
Obsahem praktické části jsou zejména testy pro děti, pomocí kterých byl zjišťován jejich všeobecný přehled. Jako doplňující prostředek ke komplexnímu výzkumu bylo zvo-leno pozorování, které bylo především zaměřeno na vyjadřování dítěte, jeho sociální do-vednosti a návyky při osobní obsluze. Součástí obsahu praktické části jsou pro doplnění dotazníky pro rodiče, za pomocí kterých mělo být zjištěno, v jaké míře se různě vzdělaní rodiče věnují svým dětem. Pro tento výzkum byla vybrána mateřská škola v Havířově.
Annotation in English
The bachelor's thesis examines the influence of parents' education to the general overview of their healthy children aged 5 years. The work is divided into theoretical part and practical part.
The theoretical part is mainly devoted to the family and the child itself. The first chapter deals with the preschool age. Following chapter describes a five year old child, where I try to define what a child this age should be able to do. Here I also elaborate on the develop-ment of basic abilities and skills, cognitive development, emotional development, social learning and socialization of preschool children. A component of the theoretical part is also an insight into the roles of parents and family. I will also try to define the different parental styles of education and last but not least, their value system and the influence of parents on the child.
The practical part contains mainly tests for children, which are used to determine their general level of education. As an additional instrument of a comprehensive survey, observation was selected, which was mainly aimed at the ability of the child to express itself, at its social skills and personal service habits. The practical part also contains questi-onnaires for parents, which are used to determine to what extent parents are devoted to their children depending on their varying education. For completing this survey, a kinder-garten in Havířov was selected.
Keywords
dítě ve věku 5let, schopnosti, dovednosti, vývoj, socializace, rodina, role matky, role otce, všeobecný přehled, mateřská škola
Keywords in English
5 year old child, abilities, skills, development, socialization, family, role of the mother, role of the father, general overview, kindergarten
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti rozvoje dítěte předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního a kvantitativního výzkumu pomocí testů a dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti rozvoje dítěte předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního a kvantitativního výzkumu pomocí testů a dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie pro obor Speciální pedagogika předškolního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-213-5.
Recommended resources
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie pro obor Speciální pedagogika předškolního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-213-5.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Jaké domněnky lze např. vyslovit pro vysvětlení slabších výsledků dětí vysokoškolsky vzdělaných rodičů?
2. Při analýze výsledků testů schopností se někdy stává, že děti s běžně výbornými výkony v určité oblasti podávají v testu slabší výsledek než ostatní. V takových případech někdy zjistíme, že je to tím, že dítě v předložených problémech např. nalézalo větší počet řešení a proto se s reakcí ve srovnání s ostatními dětmi opozdilo. Myslíte, že takové vysvětlení by připadalo v úvahu i v některé ze situací, které jste dětem předkládala Vy?
3. Pokuste se podrobněji uvést přínos Vaší práce pro praxi.
1. Definujte pojem "všeobecný přehled", vymezte tento pojem vzhledem k úrovni kompetencí dětí předškolního věku a uveďte zdroje, na nichž jste kritéria pro výzkum zakládala.
2. Zdůvodněte, proč jste si pro výzkum vybrala děti pětileté.