Diplomová práce se zabývá hodnotami, hodnotovou orientací a životními cíli současných adolescentů. Teoretická část obsahuje tři kapitoly. První kapitola je zaměřena na hodnoty a hodnotovou orientaci. Nejprve jsou definovány základní pojmy a přiblíženy vybrané klasifikace hodnot. Poslední dvě části této kapitoly se zabývají funkcemi hodnot a procesy jejich vzniku. Druhá kapitola pojednává o období adolescence z pohledu vývojové psychologie. Pozornost je věnována charakteristice tohoto období, teoretickým přístupům, utváření adolescentní identity a procesu sociálního zrání v období dospívání. Třetí část přináší poznatky z výzkumů zaměřených na hodnoty a hodnotovou orientaci mládeže. Praktická část pojednává o výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, jaké hodnoty preferují současní středoškoláci a čeho chtějí v životě dosáhnout, resp. jaké jsou jejich životní cíle. Dále nás zajímalo, zda a jak se mění preferované hodnoty a životní cíle studentů v závislosti na pohlaví, typu navštěvované školy a rodinném zázemí. Součástí výzkumu byla komparace hodnot samotných studentů s hodnotami, které jim vštěpovali jejich rodiče.
Anotace v angličtině
The diploma paper concerning values atribute, value orientation, analysis and some aims in life of current adolescents. The theoretical part contains the three chapters. The first chapter is value-oriented. At first, there are defined the fundamental terms and clarified selected value clasification. The last two parts of this chapter describe some value functions and their process formation. The second chapter regarding adolescent time period from development psychology view. The attention is paid to analysis of this time period, theoretical accesses, formation of adolescents identity and social ageing process in adolescence time period. The third part brings results from research work oriented on values and value orientation of young people.
The practical part is concerning a research programme with aim to find, what values are prefered by current young people and what are aims in their life. Furthermore, we interested in changing of preferred values and aims in life of students depending on puberty, type of their schools and family. A part of this research work was values comparing of students with values, which were emphasized to them by thein parents.
Klíčová slova
hodnota, hodnocení, hodnotová orientace, adolescence, sociální zrání, socializace, individualizace
Klíčová slova v angličtině
value, valuation, value orientation, adolescence, social ageing, socialisation, individualization
Rozsah průvodní práce
110 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá hodnotami, hodnotovou orientací a životními cíli současných adolescentů. Teoretická část obsahuje tři kapitoly. První kapitola je zaměřena na hodnoty a hodnotovou orientaci. Nejprve jsou definovány základní pojmy a přiblíženy vybrané klasifikace hodnot. Poslední dvě části této kapitoly se zabývají funkcemi hodnot a procesy jejich vzniku. Druhá kapitola pojednává o období adolescence z pohledu vývojové psychologie. Pozornost je věnována charakteristice tohoto období, teoretickým přístupům, utváření adolescentní identity a procesu sociálního zrání v období dospívání. Třetí část přináší poznatky z výzkumů zaměřených na hodnoty a hodnotovou orientaci mládeže. Praktická část pojednává o výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, jaké hodnoty preferují současní středoškoláci a čeho chtějí v životě dosáhnout, resp. jaké jsou jejich životní cíle. Dále nás zajímalo, zda a jak se mění preferované hodnoty a životní cíle studentů v závislosti na pohlaví, typu navštěvované školy a rodinném zázemí. Součástí výzkumu byla komparace hodnot samotných studentů s hodnotami, které jim vštěpovali jejich rodiče.
Anotace v angličtině
The diploma paper concerning values atribute, value orientation, analysis and some aims in life of current adolescents. The theoretical part contains the three chapters. The first chapter is value-oriented. At first, there are defined the fundamental terms and clarified selected value clasification. The last two parts of this chapter describe some value functions and their process formation. The second chapter regarding adolescent time period from development psychology view. The attention is paid to analysis of this time period, theoretical accesses, formation of adolescents identity and social ageing process in adolescence time period. The third part brings results from research work oriented on values and value orientation of young people.
The practical part is concerning a research programme with aim to find, what values are prefered by current young people and what are aims in their life. Furthermore, we interested in changing of preferred values and aims in life of students depending on puberty, type of their schools and family. A part of this research work was values comparing of students with values, which were emphasized to them by thein parents.
Klíčová slova
hodnota, hodnocení, hodnotová orientace, adolescence, sociální zrání, socializace, individualizace
Klíčová slova v angličtině
value, valuation, value orientation, adolescence, social ageing, socialisation, individualization
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývojového období adolescence, hodnot a hodnotové orientace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního šetření hodnot a životních cílů z pohledu současných středoškoláků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývojového období adolescence, hodnot a hodnotové orientace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního šetření hodnot a životních cílů z pohledu současných středoškoláků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KELLER,J., GÁL,F., FRIČ,P. Hodnoty pro budoucnost. Praha: G plus G, 1996. ISBN 80-901896-4-4.
KRAUS, B. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-125-1.
MACEK, P. Adolescence: psychologické a sociologické charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999.ISBN 80-7178-348-X.
SAK, P. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000.ISBN 80-7229-042-8.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-803-4.
Seznam doporučené literatury
KELLER,J., GÁL,F., FRIČ,P. Hodnoty pro budoucnost. Praha: G plus G, 1996. ISBN 80-901896-4-4.
KRAUS, B. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-125-1.
MACEK, P. Adolescence: psychologické a sociologické charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999.ISBN 80-7178-348-X.
SAK, P. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000.ISBN 80-7229-042-8.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-803-4.
Přílohy volně vložené
1 DVD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka shrnula v bodech osnovu své diplomové práce.
V rámci prezentace teoretické části se zaměřila tématiku hodnot, hodnotové orientace a životních cílů adolescentů v současné společnosti.
V rámci praktické části shrnula v prezentaci metodologii realizovaného výzkumu.
Otázky obhajoby:
Dr. Kroutilová - V čem spatřujete přínos Vaší práce? - "v poznání osobních hodnot a preverencí studentů školy, kde působím".
Mgr. Růžičková - Co Vás vedlo k výběru takového množství statistických metod? - "osobní zájem a analýza výzkumných dat".