Práce s názvem ?Inkluzivní vzdělávání a zkušenost s jeho realizací na konkrétní střední odborné škole v Ostravě? se zabývá zkoumáním vnímání tohoto procesu samotnými aktéry, jimiž jsou v tomto případě dva vybraní žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, jejich rodiče a učitelé. Teoretická část přináší objasnění některých základních pojmů z oblasti inkluze a inkluzivního vzdělávání. Praktická část seznamuje čtenáře s výzkumem provedeným formou polostrukturovaného rozhovoru na střední odborné škole v Ostravě.
Anotace v angličtině
The work, entitled "Inclusive Education and Experience of Its Implementation on a Particular Secondary School in Ostrava," focuses on exploring the perception of this process by participant themselves - two selected pupils with special educational needs, their parents and teachers. The theoretical part provides clarification of some basic concepts of inclusion and inclusive education. The practical part introduces the reader to research conducted through semi-structured interview at the vocational secondary school in Ostrava.
Klíčová slova
inkluze, inkluzivní vzdělávání, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, speciální pedagogika, žáci s tělesným postižením, individuální vzdělávací plán
Klíčová slova v angličtině
inclusion, inclusive education, pupils with special educational needs, special education, students with disabilities, individual education plan
Rozsah průvodní práce
55 s. (162 768)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce s názvem ?Inkluzivní vzdělávání a zkušenost s jeho realizací na konkrétní střední odborné škole v Ostravě? se zabývá zkoumáním vnímání tohoto procesu samotnými aktéry, jimiž jsou v tomto případě dva vybraní žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, jejich rodiče a učitelé. Teoretická část přináší objasnění některých základních pojmů z oblasti inkluze a inkluzivního vzdělávání. Praktická část seznamuje čtenáře s výzkumem provedeným formou polostrukturovaného rozhovoru na střední odborné škole v Ostravě.
Anotace v angličtině
The work, entitled "Inclusive Education and Experience of Its Implementation on a Particular Secondary School in Ostrava," focuses on exploring the perception of this process by participant themselves - two selected pupils with special educational needs, their parents and teachers. The theoretical part provides clarification of some basic concepts of inclusion and inclusive education. The practical part introduces the reader to research conducted through semi-structured interview at the vocational secondary school in Ostrava.
Klíčová slova
inkluze, inkluzivní vzdělávání, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, speciální pedagogika, žáci s tělesným postižením, individuální vzdělávací plán
Klíčová slova v angličtině
inclusion, inclusive education, pupils with special educational needs, special education, students with disabilities, individual education plan
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti inkluzivní pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu mezi účastníky procesu inkluzivního vzdělávání (žáci, učitelé, rodiče).
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti inkluzivní pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu mezi účastníky procesu inkluzivního vzdělávání (žáci, učitelé, rodiče).
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M.; VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-189-8.
HÁJKOVÁ, V.; STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
LECHTA, V., et al. Základy inkluzivní pedagogiky : Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. 440 s. ISBN 978-80-7367-679-7.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M.; VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-189-8.
HÁJKOVÁ, V.; STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
LECHTA, V., et al. Základy inkluzivní pedagogiky : Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. 440 s. ISBN 978-80-7367-679-7.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Jaké výzkumné soubory jste do výzkumu zahrnula?
2. Co považujete za přínos výzkumu pro Vás osobně? Mnoho osob s handicapem neznám, proto to pro mě mělo význam, osobně se s nimi setkat.
1. Je inkluzívní vzdělávání spjato výhradně s handicapovanými jedinci nebo se tento koncept vztahuje také např. cizince či příslušníky menšin? Týká se všech odlišností, je to snaha začlenit žáky do proudu (odlišnost národnostní, ale i jiná odlišnost).
2. Výzkum se soustředí na koncept inkluzivního vzdělávání na dané škole nebo na způsob integrace konkrétních žáků?