Diplomová práce se zabývá otázkou, jak netradičním způsobem přispět k připravenosti dětí předškolního věku pro vstup do základní školy. Cílem práce je zjistit, zda program ,,šamanské bubnování? přispívá k rozvoji schopností a dovedností dětí předškolního věku pro vstup do základní školy. V teoretické části je vysvětlován vývoj dítěte v předškolním věku, jeho školní zralost a připravenost. Rámcově vzdělávací program pro předškolní věk je v diplomové práci popsán a využit v praktické části práce. Dále je věnována pozornost programu ,,šamanského bubnování?. Praktickou část tvoří sesta-vení škálového dotazníku, sestavení a aplikace programu ,,šamanské bubnování?. Na závěr praktické části je popsána evaluace programu ,, šamanského bubnování?.
Anotace v angličtině
This diploma work deals with a non-traditional way of helping pre-school-aged-children to be ready for entry to basic school. The aim of this work is to find out whether the program of ?Shamanic drumming? adds to the development of abilities and skills of pre-school chil-dren in order to get them ready for school entry. The theoretical part of my diploma work explains the kindergarten-aged child development, child´s maturity and readiness. The na-tional curriculum for pre-school-aged children is described and used in the practical part of this diploma work. There is also a part devoted to the program of ?Shamanic drumming?. The practical part consists of making a scale questionnaire, and of creating and application of the program ?Shamanic drumming?. The description of evaluation of the program ?Sha-manic drumming? is at the end of the practical part.
Klíčová slova
Klíčová slova: Dítě předškolního věku, Školní zralost, Školní připravenost, Rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, ,,šamanské bubnování?.
Klíčová slova v angličtině
Key words: pre-school /kindergarten child, school maturity, school readiness, National cur-riculum for kindergarten/pre-school education, ?Shamanic drumming?
Rozsah průvodní práce
114 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá otázkou, jak netradičním způsobem přispět k připravenosti dětí předškolního věku pro vstup do základní školy. Cílem práce je zjistit, zda program ,,šamanské bubnování? přispívá k rozvoji schopností a dovedností dětí předškolního věku pro vstup do základní školy. V teoretické části je vysvětlován vývoj dítěte v předškolním věku, jeho školní zralost a připravenost. Rámcově vzdělávací program pro předškolní věk je v diplomové práci popsán a využit v praktické části práce. Dále je věnována pozornost programu ,,šamanského bubnování?. Praktickou část tvoří sesta-vení škálového dotazníku, sestavení a aplikace programu ,,šamanské bubnování?. Na závěr praktické části je popsána evaluace programu ,, šamanského bubnování?.
Anotace v angličtině
This diploma work deals with a non-traditional way of helping pre-school-aged-children to be ready for entry to basic school. The aim of this work is to find out whether the program of ?Shamanic drumming? adds to the development of abilities and skills of pre-school chil-dren in order to get them ready for school entry. The theoretical part of my diploma work explains the kindergarten-aged child development, child´s maturity and readiness. The na-tional curriculum for pre-school-aged children is described and used in the practical part of this diploma work. There is also a part devoted to the program of ?Shamanic drumming?. The practical part consists of making a scale questionnaire, and of creating and application of the program ?Shamanic drumming?. The description of evaluation of the program ?Sha-manic drumming? is at the end of the practical part.
Klíčová slova
Klíčová slova: Dítě předškolního věku, Školní zralost, Školní připravenost, Rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, ,,šamanské bubnování?.
Klíčová slova v angličtině
Key words: pre-school /kindergarten child, school maturity, school readiness, National cur-riculum for kindergarten/pre-school education, ?Shamanic drumming?
Zásady pro vypracování
1.Zpracování rešerše a studium odborné literatury
2.Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti připravenosti dětí v předškolním věku na vsutp do základní školy
3.Příprava metodické výzkumné části
4.Realizace smíšeného výzkumu - aplikace kvantitativního a kvalitativního výzkumu
5.Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace
6.Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1.Zpracování rešerše a studium odborné literatury
2.Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti připravenosti dětí v předškolním věku na vsutp do základní školy
3.Příprava metodické výzkumné části
4.Realizace smíšeného výzkumu - aplikace kvantitativního a kvalitativního výzkumu
5.Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace
6.Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVA,M. Dětství, dopělost, stáří.Praha: Portál, 2000,ISBN 80-7178-308-8.
PhDr. ŠPANHELOVÁ,I.Dítě předškolního věku.Praha 1:vydala Mladá fronta,2004, ISBN 80-204-1187-9.
BEČVÁŘOVÁ,Z. Současná mateřská škola a její řízení.Praha: Portál,2003, ISBN 80-7179-537-7.
KOLLARIKOVÁ,Z. PUPALA. B, Předškolní a primární pedagogika.Praha: Protál, 2001,ISBN 80-7179-585-7.
LANGMEIER.J, KREJČIŘOVÁ. E,Vývojová psychologie.Praha7: Grada Publishing,2006 ISNB 80-247-1287-9.
ČÁP,J. MAREŠ,J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 807178463X.
Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : Tauris 2006. 48 s. ISBN 80-87000-00-5.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVA,M. Dětství, dopělost, stáří.Praha: Portál, 2000,ISBN 80-7178-308-8.
PhDr. ŠPANHELOVÁ,I.Dítě předškolního věku.Praha 1:vydala Mladá fronta,2004, ISBN 80-204-1187-9.
BEČVÁŘOVÁ,Z. Současná mateřská škola a její řízení.Praha: Portál,2003, ISBN 80-7179-537-7.
KOLLARIKOVÁ,Z. PUPALA. B, Předškolní a primární pedagogika.Praha: Protál, 2001,ISBN 80-7179-585-7.
LANGMEIER.J, KREJČIŘOVÁ. E,Vývojová psychologie.Praha7: Grada Publishing,2006 ISNB 80-247-1287-9.
ČÁP,J. MAREŠ,J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 807178463X.
Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : Tauris 2006. 48 s. ISBN 80-87000-00-5.
Přílohy volně vložené
1 CD Rom
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky oponenta diplomové práce:
1.Rozveďte přesný design experimentálního šetření, který by umožňoval ověřit vliv vytvořeného programu na rozvoj připravenosti dětí předškolního věku pro vstup do základní školy.
2.Vysvětlete, co znamená "náhodně stratifikovaný výběr", jehož volbu vysvětlujete na str. 40, o jaký výběr se ve Vašem případě jedná?
Otázky vedoucího diplomové práce:
1.Vysvětlete, jaký je vztah aktivit z programu šamanské bubnování k dovednostem a schopnostem popisujících připravenost předškolních dětí pro vstup do ZŠ.
2.Popište, v čem šamanské bubnování přispívá k připravenosti předškolních dětí pro vstup do ZŠ
Studentka měla předem písemně připravené otázky k obhajově.