Tato diplomová práce se zabývá čtenářskou gramotností žáků 5. tříd ZŠ Dolní Němčí. V teoretické obecné části vyjmenovává pojmy spojené se čtenářskou gramotností, soustředí se na možnosti podpory čtenářství a čtenářských návyků ve školním a rodinném prostředí a motivaci dítěte ke čtení. Velká část je věnována charakteristice pubescentního čtenáře a jeho specifickým čtenářským potřebám, dále pak zmiňuje některé čtenářské výzkumy a projekty na podporu dětského čtenářství. Praktická část je věnována výzkumu čtenářské gramotnosti žáků 5. tříd ZŠ Dolní Němčí formou testu čtenářských dovedností a
formou dotazníku. Práci doplňují rozhovory s učitelkami českého jazyka v obou třídách a zpráva o činnosti místní knihovny.
Anotace v angličtině
The present Master's thesis explores reading literacy of 5th grade students of Dolni Nemci elementary school. In the theoretical part the author defines meaning of terms affiliated with reading literacy, concentrates on possibilities of reading and reading habits support in school and family environment and motivation of children to read. Major part deals with characteristics of teenage readers and their specific reading needs, also it
mentions some reading research and projects to support children's reading. The practical part is devoted to research in literacy of 5th grade students of Dolni Němčí elementary school in the form of reading skills test and a questionnaire. The Thesis is supplemented by interviews with the Czech language teachers in two classes and report on the activities of the local library.
Klíčová slova
čtení, čtenářství, čtenářská gramotnost, literární výchova, pubescentní čtenář
Tato diplomová práce se zabývá čtenářskou gramotností žáků 5. tříd ZŠ Dolní Němčí. V teoretické obecné části vyjmenovává pojmy spojené se čtenářskou gramotností, soustředí se na možnosti podpory čtenářství a čtenářských návyků ve školním a rodinném prostředí a motivaci dítěte ke čtení. Velká část je věnována charakteristice pubescentního čtenáře a jeho specifickým čtenářským potřebám, dále pak zmiňuje některé čtenářské výzkumy a projekty na podporu dětského čtenářství. Praktická část je věnována výzkumu čtenářské gramotnosti žáků 5. tříd ZŠ Dolní Němčí formou testu čtenářských dovedností a
formou dotazníku. Práci doplňují rozhovory s učitelkami českého jazyka v obou třídách a zpráva o činnosti místní knihovny.
Anotace v angličtině
The present Master's thesis explores reading literacy of 5th grade students of Dolni Nemci elementary school. In the theoretical part the author defines meaning of terms affiliated with reading literacy, concentrates on possibilities of reading and reading habits support in school and family environment and motivation of children to read. Major part deals with characteristics of teenage readers and their specific reading needs, also it
mentions some reading research and projects to support children's reading. The practical part is devoted to research in literacy of 5th grade students of Dolni Němčí elementary school in the form of reading skills test and a questionnaire. The Thesis is supplemented by interviews with the Czech language teachers in two classes and report on the activities of the local library.
Klíčová slova
čtení, čtenářství, čtenářská gramotnost, literární výchova, pubescentní čtenář
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti čtenářské gramotnosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu zaměřeného na zjištění úrovně čtenářské gramotnosti žáků pátých tříd, jejich čtenářských zvyklostí a dovedností.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti čtenářské gramotnosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu zaměřeného na zjištění úrovně čtenářské gramotnosti žáků pátých tříd, jejich čtenářských zvyklostí a dovedností.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HOMOLOVÁ, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-807368-657-4
MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno: Host, 2007. ISBN 978-80-7294-231-2
RABUŠICOVÁ, M. Gramotnost: Staré téma v novém pohledu. Brno: George Town MU, 2002. ISBN 80-210-2858-0.
ŠUP, R. Učíme se číst. Praha: R.Šup, 2000-09. ISBN 80-238-6078-X
TRÁVNÍČEK, J. Čteme?. Brno: Host, 2008. ISBN 978-80-7294-270-1
Seznam doporučené literatury
HOMOLOVÁ, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-807368-657-4
MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno: Host, 2007. ISBN 978-80-7294-231-2
RABUŠICOVÁ, M. Gramotnost: Staré téma v novém pohledu. Brno: George Town MU, 2002. ISBN 80-210-2858-0.
ŠUP, R. Učíme se číst. Praha: R.Šup, 2000-09. ISBN 80-238-6078-X
TRÁVNÍČEK, J. Čteme?. Brno: Host, 2008. ISBN 978-80-7294-270-1
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka shrnula v bodech osnovu své diplomové práce.
V rámci prezentace teoretické části se studentka věnovala problematice čtenářské gramotnosti.
V rámci praktické části shrnula v prezentaci metodologii realizovaného výzkumu.
Otázky obhajoby:
Dr. Kašpárková - Jak je v hodinách čtení řešena dyslexie u žáků? - "smíšeným rozmístěním žáků ve třídních lavicích".
Mgr. Růžicková - Byla učitelka, která se zúčastnila Vašeho výzkumu aprobovaná pro výuku českého jazyka? - "ano, ale byla slovenské národnosti".
Prof. Švec (položil otázku vedoucí) - Zdůvodněte souvislost pojmů čtenářská dovednost a čtenářská gramotnost. Vysvětlete, co je předmětem výzkumu. - "zkoumáno bylo obojí, výstupem však byla pouze čtenářská gramotnost."
Prof. Švec - Předáte výsledky výzkumu učitelkám ZŠ Dolní Němčí - "ano, po obhajobě na konci školního roku".