Doplomová práce se věnuje problematice šikany na základních školách a její prevenci. V teoretické části jsou popsány definice šikany, dělení šikany, stádia, její protagonisté, postup při zjištění šikany i výchovná opatření. Jed zde vysvětlen pojem kyberšikana. Hlavní část je věnována prevenci, druhům prevence, výchově v rodině jako místu prevence šikany, prevence na úrovni škol, tříd, jednotlivců a také organizacím, které se zabývají problematikou šikany a kyberšikany V závěru teoretické části jsou popsány preventivní programy realizované v ČR i v zahraničí. V praktické části jsou analyzovány polostrukturované rozhovory a zpracovány dotazníky.
Anotace v angličtině
The thesis deals with issue of bullying in primary schools and its prevention. In the theoretical section describes the definition of bullying, bullying division, the stage of itsprotagonists, the procedure for detection of bullying and educational measures. There is explanation of cyberbullying. The main part is devoted to preventing bullying, types of prevention education in the family as a place of bullying prevention, prevention at school level, classes andindividuals and organizations that deal with bullying and cyberbullyin, law and legalsolution to bullying. In concusion the theoretical section describes the prevention programs implementedin the ČR and abroad. The practical part of the interviews are analyzed nad processed questionnaries.
Bullying, cyberbullying, actors, aggressors, victims, prevention, types of prevention, educational kunsultant, methods of prevention. minimal prevention progra, internet, questionaire, interyiew.m
Rozsah průvodní práce
1-118
Jazyk
CZ
Anotace
Doplomová práce se věnuje problematice šikany na základních školách a její prevenci. V teoretické části jsou popsány definice šikany, dělení šikany, stádia, její protagonisté, postup při zjištění šikany i výchovná opatření. Jed zde vysvětlen pojem kyberšikana. Hlavní část je věnována prevenci, druhům prevence, výchově v rodině jako místu prevence šikany, prevence na úrovni škol, tříd, jednotlivců a také organizacím, které se zabývají problematikou šikany a kyberšikany V závěru teoretické části jsou popsány preventivní programy realizované v ČR i v zahraničí. V praktické části jsou analyzovány polostrukturované rozhovory a zpracovány dotazníky.
Anotace v angličtině
The thesis deals with issue of bullying in primary schools and its prevention. In the theoretical section describes the definition of bullying, bullying division, the stage of itsprotagonists, the procedure for detection of bullying and educational measures. There is explanation of cyberbullying. The main part is devoted to preventing bullying, types of prevention education in the family as a place of bullying prevention, prevention at school level, classes andindividuals and organizations that deal with bullying and cyberbullyin, law and legalsolution to bullying. In concusion the theoretical section describes the prevention programs implementedin the ČR and abroad. The practical part of the interviews are analyzed nad processed questionnaries.
Bullying, cyberbullying, actors, aggressors, victims, prevention, types of prevention, educational kunsultant, methods of prevention. minimal prevention progra, internet, questionaire, interyiew.m
Zásady pro vypracování
Vyhledání, prostudování a zpracování odborné tematicky zaměřenéí literatury.
Ukotvení pojmů v oblati zvolené problematiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu .
Zpracování dat získaných výzkumem a jejich interpretace.
Formulace závěru a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Vyhledání, prostudování a zpracování odborné tematicky zaměřenéí literatury.
Ukotvení pojmů v oblati zvolené problematiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu .
Zpracování dat získaných výzkumem a jejich interpretace.
Formulace závěru a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BOURCET, S., GRAVILLONOVÁ, I. Šikana ve škole, na ulici, doma. Vydání první. Praha : Albatros, 2006. ISBN 80-00-01552-8
FIELDOVÁ,E.M. Jak se bránit šikaně Praha : Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2
GOLDMANOVÁ, U. Jak si nenechat ublížit. Praha : Portál 1995. ISBN 80-7178-413-3
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování.Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7367-014-3
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách: Příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Vydání druhé. Praha : Portál, 2000.ISBN 80-7178-123-1
MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém?. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-85282-78-X
ŘÍČAN,P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9
Seznam doporučené literatury
BOURCET, S., GRAVILLONOVÁ, I. Šikana ve škole, na ulici, doma. Vydání první. Praha : Albatros, 2006. ISBN 80-00-01552-8
FIELDOVÁ,E.M. Jak se bránit šikaně Praha : Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2
GOLDMANOVÁ, U. Jak si nenechat ublížit. Praha : Portál 1995. ISBN 80-7178-413-3
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování.Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7367-014-3
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách: Příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Vydání druhé. Praha : Portál, 2000.ISBN 80-7178-123-1
MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém?. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-85282-78-X
ŘÍČAN,P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9
Přílohy volně vložené
dotazník, otázky pro metodika prevence, Rozhovor s metodikem prevence školy č1 a školy č. 2
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka shrnula v bodech osnovu své diplomové práce.
V rámci prezentace teoretické části se zaměřila na výčet informací z oblasti problematiky šikany na základních školách a možnostem její prevence.
V rámci praktické části shrnula v prezentaci metodologii realizovaného výzkumu.
Otázky obhajoby:
Dr. Kašpárková - Který z preventivních programů je podle Všeho názoru zpracován nejefektivněji? Uveďte své důvody. - "nejlépe je zpacován program MPP, nejefetivnější spatřuji mailovou schránku důvěry".
Prof. Švec - Využila jste ve své práci nějaké statistické metody potvrzující Váše hypotézy - "původně jsem si stanovila nulové a alternativní hypotézy a ty následně ověřovala metodou "chí-kvadrátu", bohužel vždy se potvrdily pouze nulové hypotézy, tak jsem od chí-kvadrátu upustila".