Ve své diplomové práci se věnuji rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. V úvodu práce definuji pojmy ? čtení, čtenář, četba, čtenářství, čtenářské návyky a zájmy. V další části jsem rozdělila čtenáře podle věku a postupně charakterizuji předčtenářský věk, prepubescentní a pubescentní čtenářství. Ve třetí kapitole se věnuji čtenářství v rodině. Rodinné prostředí je nejsledovanější z faktorů, které ovlivňují čtenářské aktivity dětí. Druhou institucí, která má vliv na čtení žáků, je škola. Díky rozvíjení čtenářské gramotnosti ve školách by se měl z každého žáka stát přemýšlivý a nezávislý čtenář. Závěr teoretické části soustřeďuje pozornost na problematiku porozumění textu ve školském prostředí - čtenářskou gramotnost. Seznamuje nás s mezinárodními výzkumy RLS, PISA a PIRLS, které se zaměřují na čtenářskou gramotnost. V praktické části se zabývám tím, jaký vliv na rozvoj čtenářské gramotnosti mají čtenářské zájmy, rodinné a školní prostředí žáků mlad-šího a staršího školního věku na Základní škole v Kozlovicích.
Anotace v angličtině
In my Diploma thesis I deal with development of readers? literacy of primary school pupils. In introduction of this work I define terms ? lecture, reader, reading, readership, readers? habits and interests. In next part, I divided readers according to their age and I characterize gradually pre-reader age, pre-pubescent and pubescent readership. In third chapter I attend to reading in family. Family environment is one of the most monitored factors which influence reading activities of children. Second institution, which affects pupils reading, is school. Thanks to developing of readers? literacy in schools each pupil should became thoughtful and independent reader. Close of theoretical part concentrates attention on issues regarding understanding of text in school environment ? readers? literacy. It ac-quaints us with international researches RLS, PISA and PIRLS which concentrate on read-ers? literacy. In practical part I deal with what effect the readers? interests, family and school environment of pupils of younger and older school age in Basic school in Kozlovice have on readers? literacy.
Klíčová slova
Čtenář, četba, čtenářství, čtenářské návyky a zájmy, motivace dítěte k četbě, metody roz-voje čtenářství, čtenářská gramotnost, mezinárodní výzkumy PISA, PIRLS, RLS,
Klíčová slova v angličtině
Reader, reading, readership, readers? habits and interests, motivation of child to reading, methods of developing of readership, readers? literacy, international researches PISA, PIRLS, RLS
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své diplomové práci se věnuji rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. V úvodu práce definuji pojmy ? čtení, čtenář, četba, čtenářství, čtenářské návyky a zájmy. V další části jsem rozdělila čtenáře podle věku a postupně charakterizuji předčtenářský věk, prepubescentní a pubescentní čtenářství. Ve třetí kapitole se věnuji čtenářství v rodině. Rodinné prostředí je nejsledovanější z faktorů, které ovlivňují čtenářské aktivity dětí. Druhou institucí, která má vliv na čtení žáků, je škola. Díky rozvíjení čtenářské gramotnosti ve školách by se měl z každého žáka stát přemýšlivý a nezávislý čtenář. Závěr teoretické části soustřeďuje pozornost na problematiku porozumění textu ve školském prostředí - čtenářskou gramotnost. Seznamuje nás s mezinárodními výzkumy RLS, PISA a PIRLS, které se zaměřují na čtenářskou gramotnost. V praktické části se zabývám tím, jaký vliv na rozvoj čtenářské gramotnosti mají čtenářské zájmy, rodinné a školní prostředí žáků mlad-šího a staršího školního věku na Základní škole v Kozlovicích.
Anotace v angličtině
In my Diploma thesis I deal with development of readers? literacy of primary school pupils. In introduction of this work I define terms ? lecture, reader, reading, readership, readers? habits and interests. In next part, I divided readers according to their age and I characterize gradually pre-reader age, pre-pubescent and pubescent readership. In third chapter I attend to reading in family. Family environment is one of the most monitored factors which influence reading activities of children. Second institution, which affects pupils reading, is school. Thanks to developing of readers? literacy in schools each pupil should became thoughtful and independent reader. Close of theoretical part concentrates attention on issues regarding understanding of text in school environment ? readers? literacy. It ac-quaints us with international researches RLS, PISA and PIRLS which concentrate on read-ers? literacy. In practical part I deal with what effect the readers? interests, family and school environment of pupils of younger and older school age in Basic school in Kozlovice have on readers? literacy.
Klíčová slova
Čtenář, četba, čtenářství, čtenářské návyky a zájmy, motivace dítěte k četbě, metody roz-voje čtenářství, čtenářská gramotnost, mezinárodní výzkumy PISA, PIRLS, RLS,
Klíčová slova v angličtině
Reader, reading, readership, readers? habits and interests, motivation of child to reading, methods of developing of readership, readers? literacy, international researches PISA, PIRLS, RLS
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti čtenářství žáků základní školy
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na čtenářské postoje a návyky žáků základní školy
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace
Prezentace výsledků výzkumu,jejich shrnutí a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti čtenářství žáků základní školy
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na čtenářské postoje a návyky žáků základní školy
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace
Prezentace výsledků výzkumu,jejich shrnutí a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
KRAMPOLOVÁ,I., POTUŽNÍKOVÁ,E. Jak (se)učí číst. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005. ISBN 80-211-0486
LEDERBUCHOVÁ,L. Dítě a kniha:o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: nakl.Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6
METELKOVÁ SVOBODOVÁ,R. Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska, Ostrava: Pedagogická fakulta Ostavské univerzity, 2008. ISBN 978-80-7368-653-6
TRÁVNÍČEK,J. Čteme? obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host, 2008. ISBN 978-80-7297-270-1
WILDOVÁ,R. Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-228-8
Seznam doporučené literatury
KRAMPOLOVÁ,I., POTUŽNÍKOVÁ,E. Jak (se)učí číst. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005. ISBN 80-211-0486
LEDERBUCHOVÁ,L. Dítě a kniha:o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: nakl.Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6
METELKOVÁ SVOBODOVÁ,R. Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska, Ostrava: Pedagogická fakulta Ostavské univerzity, 2008. ISBN 978-80-7368-653-6
TRÁVNÍČEK,J. Čteme? obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host, 2008. ISBN 978-80-7297-270-1
WILDOVÁ,R. Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-228-8
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala diplomovou práci se zaměřením na teoretickou i praktickou část a následně uvedla výsledky výzkumného šetření.
Otázky oponenta diplomové práce:
Jak by se dal formulovat vztahový výzkumný problém? "Jak se liší zájem žáků mladšího a staršího školního věku ke čtení? Jak se liší čtenářské návyky chlapců a dívek mladšího školního věku?"
Otázky vedoucího diplomové práce:
1.Navrhněte další možnosti zkoumání. "kvalitativní výzkum, rozhovory s žáky a učiteli jednotlivých ročníků, rozšířit problematiku, které nezjistíme dotazníky"
2.Pokuste se Vaše výsledky výzkumu srovnat s vybranými výsledky realizovaných výzkumů. "sociologický výzkum GACAL - měli 1024 respondentů, můj výzkum větší procento pravidelných čtenářů, více těch, které baví číst. Porovnání žánrů bylo stejné. Rozdíly čtení rodičů"