Ve své diplomová práci nastiňuji problematiku péče o děti do tří let věku. Teoretická část řeší vhodnost a potřebnost umísťování nejmenších dětí do kolektivního zařízení. Přibližuje rozdílné názory dětských pedagogů, psychologů a sociologů na institucionální péči a socia-lizaci dítěte. V této práci porovnávám zkušenosti okolních států a jejich legislativní úpravy vztahující se k tématu péče o děti do tří let věku. Poukazuji také na nově předkládané ná-vrhy současné české vlády, které se snaží řešit dnes problematické slaďování rodinného a profesního života krátce po narození dítěte a genderové vztahy dnešní rodiny. Zaměřuji se také na rozdílnost státní a soukromé péče o dítě.
Praktická část ukazuje konkrétní zařízení, ve kterých proběhla výzkumná šetření formou kvalitativního i kvantitativního výzkumu se zaměřením na péči o dítě do tří let věku. Vý-sledky těchto šetření jsem vyhodnotila v závěru diplomové práce.
Anotace v angličtině
In my Master´s Thesis I foreshadow the problems of care of the children to the age of three. The teoretical part solves the suitability and necessity of positioning the smallest children into collective institutions. It approximates different views of children?s teachers, psycho-logists and sociologists for institutional care and socialization of a child. In this work I compare experiences from surrounding countries and their legislative arrangement refering to the topic of children care to the age of three. I am also pointing at new construed sugges-tions of the current Czech government, which try to solve problematical ganging of family and career life shortly after the child?s birth and gender relations of the nowadays family. I am also focusing on difference between governmental and privat child?s care.
The practical part shows concrete institutions, in which research examination went ahead in the form of qualitative and quantitative research with the intention of child?s care to the age of three. The outcomes of these examinations I assessed at the end of the graduation theses.
Klíčová slova
dítě, rodina, socializace, institucionální péče, současná rodina, sociální politika, legislativa, městské jesle, firemní školky, soukromá péče, výzkumné šetření.
Klíčová slova v angličtině
child, family, socialization, institutional care, current family, social politics, legislation, city nursery, company kindergarten, privat care, research examination
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své diplomová práci nastiňuji problematiku péče o děti do tří let věku. Teoretická část řeší vhodnost a potřebnost umísťování nejmenších dětí do kolektivního zařízení. Přibližuje rozdílné názory dětských pedagogů, psychologů a sociologů na institucionální péči a socia-lizaci dítěte. V této práci porovnávám zkušenosti okolních států a jejich legislativní úpravy vztahující se k tématu péče o děti do tří let věku. Poukazuji také na nově předkládané ná-vrhy současné české vlády, které se snaží řešit dnes problematické slaďování rodinného a profesního života krátce po narození dítěte a genderové vztahy dnešní rodiny. Zaměřuji se také na rozdílnost státní a soukromé péče o dítě.
Praktická část ukazuje konkrétní zařízení, ve kterých proběhla výzkumná šetření formou kvalitativního i kvantitativního výzkumu se zaměřením na péči o dítě do tří let věku. Vý-sledky těchto šetření jsem vyhodnotila v závěru diplomové práce.
Anotace v angličtině
In my Master´s Thesis I foreshadow the problems of care of the children to the age of three. The teoretical part solves the suitability and necessity of positioning the smallest children into collective institutions. It approximates different views of children?s teachers, psycho-logists and sociologists for institutional care and socialization of a child. In this work I compare experiences from surrounding countries and their legislative arrangement refering to the topic of children care to the age of three. I am also pointing at new construed sugges-tions of the current Czech government, which try to solve problematical ganging of family and career life shortly after the child?s birth and gender relations of the nowadays family. I am also focusing on difference between governmental and privat child?s care.
The practical part shows concrete institutions, in which research examination went ahead in the form of qualitative and quantitative research with the intention of child?s care to the age of three. The outcomes of these examinations I assessed at the end of the graduation theses.
Klíčová slova
dítě, rodina, socializace, institucionální péče, současná rodina, sociální politika, legislativa, městské jesle, firemní školky, soukromá péče, výzkumné šetření.
Klíčová slova v angličtině
child, family, socialization, institutional care, current family, social politics, legislation, city nursery, company kindergarten, privat care, research examination
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti institucionální výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu péče o děti do tří let věku z pohledu rodičů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti institucionální výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu péče o děti do tří let věku z pohledu rodičů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ, J. Sociální pediatrie vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-254-9.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Mowshe studio, 1997. ISBN 80-85850-24-9.
MOŽNÝ, I. Základy sociologie. Praha: Slon, 2002. ISBN 80-86429-05.
SIROVÁTKA, T. Rodina, děti a zaměstnání v české společnosti. Brno: Albert, 2008. ISBN 978-807326-140-5.
ŠRAJER, J. Etické kontexty sociální práce s rodinou. Brno: Albert, 2008. ISBN 978-80-7326-145-0.
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ, J. Sociální pediatrie vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-254-9.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Mowshe studio, 1997. ISBN 80-85850-24-9.
MOŽNÝ, I. Základy sociologie. Praha: Slon, 2002. ISBN 80-86429-05.
SIROVÁTKA, T. Rodina, děti a zaměstnání v české společnosti. Brno: Albert, 2008. ISBN 978-807326-140-5.
ŠRAJER, J. Etické kontexty sociální práce s rodinou. Brno: Albert, 2008. ISBN 978-80-7326-145-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka shrnula v bodech osnovu své diplomové práce.
V rámci prezentace teoretické části se studentka zaměřila na problematiku péče o děti do tří let věku.
V rámci praktické části shrnula v prezentaci metodologii realizovaného výzkumu, stejně jako jeho výsledky.
Otázky obhajoby:
Dr. Kroutilová (položila otázku vedoucího) - Doporučte na regionální úrovni (kraj, město a pod.), na základě výstupů Vašeho výzkumu, další možnosti výzkumu. - "studentka zastává stanovisko, že danou problematiku by bylo možné rozšířit i na celorepublikovou úroveň".
Doc. Haburajová - Charakterizujte z Vášho pohľadu, ktorou krajinou sa inšpiruje Česká republika v oblasti rodinnej politiky. - "dle studentky - CŘ si vyloženě nebere jeden konkrétní příklad".