Tato diplomová práce je zamerena na problematiku ctenárské gramotnosti, zejména
na oblast porozumení textu. V teoretické cásti se zabývám pojmem ctenárská gramotnost a
pojmy s ním souvisejícími. Dále se zameruji na historii ctení a jeho ruzné podoby, na práci
se ctením ve škole a doma, také na poruchy ctení a v neposlední rade jsem strucne popsala
výsledky výzkumu ctenárské gramotnosti PIRLS ceských žáku základních škol z roku
2001.
Praktická cást je tvorená akcním výzkumem, který byl zamerený na problematiku
porozumení ctenému textu detí mladšího školního veku. Na základe výsledku výzkumu
jsem se venovala tvorbe metodických listu, využívající vybrané ctenárské strategie, jež
pomohou detem mladšího školního veku premýšlet o ctení.
Anotace v angličtině
This text deals with the problems of reading literacy, especially text understanding.
In the theoretical part of this text, I looked into reading literacy and related terms. Furthermore,
I focused on history of reading and its forms, reading at school, at home and reading
disabilities. I also described the results of reading literacy development of the Czech pupils
from year 2001, PIRLS.
Practical part of this text is formed by action development, which was focused on
text understanding of kindergarten children. On the basis of development results, I made
methodic lists, which use chosen reading strategy that can help kindergarten children to
think about reading.
Tato diplomová práce je zamerena na problematiku ctenárské gramotnosti, zejména
na oblast porozumení textu. V teoretické cásti se zabývám pojmem ctenárská gramotnost a
pojmy s ním souvisejícími. Dále se zameruji na historii ctení a jeho ruzné podoby, na práci
se ctením ve škole a doma, také na poruchy ctení a v neposlední rade jsem strucne popsala
výsledky výzkumu ctenárské gramotnosti PIRLS ceských žáku základních škol z roku
2001.
Praktická cást je tvorená akcním výzkumem, který byl zamerený na problematiku
porozumení ctenému textu detí mladšího školního veku. Na základe výsledku výzkumu
jsem se venovala tvorbe metodických listu, využívající vybrané ctenárské strategie, jež
pomohou detem mladšího školního veku premýšlet o ctení.
Anotace v angličtině
This text deals with the problems of reading literacy, especially text understanding.
In the theoretical part of this text, I looked into reading literacy and related terms. Furthermore,
I focused on history of reading and its forms, reading at school, at home and reading
disabilities. I also described the results of reading literacy development of the Czech pupils
from year 2001, PIRLS.
Practical part of this text is formed by action development, which was focused on
text understanding of kindergarten children. On the basis of development results, I made
methodic lists, which use chosen reading strategy that can help kindergarten children to
think about reading.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti čtenářské gramotnosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace akčního výzkumu zaměřeného na tvorbu metodiky rozvoje čtenářských dovedností dětí mladšího školního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti čtenářské gramotnosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace akčního výzkumu zaměřeného na tvorbu metodiky rozvoje čtenářských dovedností dětí mladšího školního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KOLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál,
2001. ISBN 80-7178-585-7.
KRAMPLOVÁ, I.; POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učit číst. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005. ISBN 80-211-0486.
LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
STRAKOVÁ, J. Vědomosti a dovednosti pro život: čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost žáků v zemích OECD. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002. ISBN 80-211-0411-2.
WILDOVÁ, R. Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-228-8.
Seznam doporučené literatury
KOLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál,
2001. ISBN 80-7178-585-7.
KRAMPLOVÁ, I.; POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učit číst. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005. ISBN 80-211-0486.
LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
STRAKOVÁ, J. Vědomosti a dovednosti pro život: čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost žáků v zemích OECD. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002. ISBN 80-211-0411-2.
WILDOVÁ, R. Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-228-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky oponenta diplomové práce
- Uveďte další literární zdroje věnující se oblasti čtenářské gramotnosti.
- Uveďte, jakou jinou metodu sběru dat byste mohla využít u žáků s cílem zmapovat jejich čtenářskou gramotnost.
Otázky vedoucího diplomové práce
1.Uveďte další studie (případně odborníky), kteří se problematikou čtenářské gramotnosti, resp. rozvoje čtenářských strategií zabývají?
2.Na základě analýzy těchto studií nastiňte možnosti empirického zkoumání v této problematice.
Studentka prezentovala odpovědi na otázky v průběhu prezentace.