Diplomová práce se zabývá možností využití technik neurolingvistického programování
(NLP) při práci s dospělými osobami s mentální retardací. Teoretická část definuje
principy a popisuje vybrané techniky neurolingvistického programování. Zabývá se
vymezením pojmu mentální retardace, klasifikací mentální retardace a způsoby práce
s cílovou skupinou. Využívá poznatků psychopedické andragogiky.
Praktická část je rozdělená do dvou tématických okruhů. Prvním je přímá práce s osobami
s mentálním postižením pomocí technik NLP. V důsledku postižení je v různé míře
narušena jejich schopnost komunikace, vnímání vlastní osoby i sociální dovednosti. Cílem
této části výzkumu je hledání nejlepšího přístupu, se zavedením nových elementů a metod.
Druhým okruhem je práce pomáhajícího profesionála na zlepšení kvality své práce pomocí
technik NLP. Pomáhající profesionál ke své práci potřebuje nejen vzdělání, ale také celý
rejstřík vlastností, schopností a dovedností. Tato část výzkumu se zabývá otázkou
osobního rozvoje pomáhajícího profesionála.
Anotace v angličtině
The dissertation treats the possibility of using techniques of neuro-linguistic programming
(NLP) in working with adults with mental retardation. The theoretical part defines
principles and describes chosen techniques of neuro-linguistic programming. It treats a
determination of the term ?mental retardation?, a classification of mental retardation and
ways of working with the target group. It profits from knowledge of psychopaedic
andragogy.
The practical part is divided to two thematic fields. The first one deals with a direct work
with mentally handicapped persons by means of NLP´s techniques. As a consequence of
their handicaps, their ability to communicate, their self-perception as well as social skills
are distorted to various extents. The aim of this part of the research is finding the best approach,
with adaptations of new elements and methods. The second field deals with a helping
professional´s own effort to improve the quality of their own work by means of NLP´s
techniques. A helping professional needs not only education to their work, but also a wide
range of traits, skills and abilities. This part of the research treats the question of the helping
professional´s personal development.
Klíčová slova
Neurolingvistické programování, mentální retardace, psychopedická andragogika,
pomáhající profesionál, osobní rozvoj.
Klíčová slova v angličtině
Neuro-linguistic programming, mental retardation, psychopaedic andragogy, helping
professional, personal development.
Rozsah průvodní práce
81 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá možností využití technik neurolingvistického programování
(NLP) při práci s dospělými osobami s mentální retardací. Teoretická část definuje
principy a popisuje vybrané techniky neurolingvistického programování. Zabývá se
vymezením pojmu mentální retardace, klasifikací mentální retardace a způsoby práce
s cílovou skupinou. Využívá poznatků psychopedické andragogiky.
Praktická část je rozdělená do dvou tématických okruhů. Prvním je přímá práce s osobami
s mentálním postižením pomocí technik NLP. V důsledku postižení je v různé míře
narušena jejich schopnost komunikace, vnímání vlastní osoby i sociální dovednosti. Cílem
této části výzkumu je hledání nejlepšího přístupu, se zavedením nových elementů a metod.
Druhým okruhem je práce pomáhajícího profesionála na zlepšení kvality své práce pomocí
technik NLP. Pomáhající profesionál ke své práci potřebuje nejen vzdělání, ale také celý
rejstřík vlastností, schopností a dovedností. Tato část výzkumu se zabývá otázkou
osobního rozvoje pomáhajícího profesionála.
Anotace v angličtině
The dissertation treats the possibility of using techniques of neuro-linguistic programming
(NLP) in working with adults with mental retardation. The theoretical part defines
principles and describes chosen techniques of neuro-linguistic programming. It treats a
determination of the term ?mental retardation?, a classification of mental retardation and
ways of working with the target group. It profits from knowledge of psychopaedic
andragogy.
The practical part is divided to two thematic fields. The first one deals with a direct work
with mentally handicapped persons by means of NLP´s techniques. As a consequence of
their handicaps, their ability to communicate, their self-perception as well as social skills
are distorted to various extents. The aim of this part of the research is finding the best approach,
with adaptations of new elements and methods. The second field deals with a helping
professional´s own effort to improve the quality of their own work by means of NLP´s
techniques. A helping professional needs not only education to their work, but also a wide
range of traits, skills and abilities. This part of the research treats the question of the helping
professional´s personal development.
Klíčová slova
Neurolingvistické programování, mentální retardace, psychopedická andragogika,
pomáhající profesionál, osobní rozvoj.
Klíčová slova v angličtině
Neuro-linguistic programming, mental retardation, psychopaedic andragogy, helping
professional, personal development.
Zásady pro vypracování
Zpracování tématu a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti Neurolingvistického programování při práci s mentálně postiženými.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování tématu a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti Neurolingvistického programování při práci s mentálně postiženými.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BANDLER, R.; GRINDER, J. Z żab w księżniczki. Gdansk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 1995. ISBN 83-85416-31-5.
HAAG, S. Nlp w ćwiczeniach. Lodz: Ravi, 2005. ISBN 83-7229-080-6.
O´CONNOR, J.; SEYMOUR, J. Úvod do neurolingvistického programování: Jak lépe porozumět sobě i jiným a dosáhnout svých cílů. Praha: Institut pro NLP s.r.o., 1998. ISBN 80-238-2604-2.
MATOUŠEK, O.; KODYMOVA, P.; KOLÁČKOVÁ, J. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 807367002X.
Seznam doporučené literatury
BANDLER, R.; GRINDER, J. Z żab w księżniczki. Gdansk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 1995. ISBN 83-85416-31-5.
HAAG, S. Nlp w ćwiczeniach. Lodz: Ravi, 2005. ISBN 83-7229-080-6.
O´CONNOR, J.; SEYMOUR, J. Úvod do neurolingvistického programování: Jak lépe porozumět sobě i jiným a dosáhnout svých cílů. Praha: Institut pro NLP s.r.o., 1998. ISBN 80-238-2604-2.
MATOUŠEK, O.; KODYMOVA, P.; KOLÁČKOVÁ, J. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 807367002X.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky oponenta diplomové práce:
1.Jaký je rozdíl mezi projektem a výzkumem?
2.Je podle Vašeho názoru výzkum vhodným prostředkem pro zlepšení komunikace? Existují jiné možnosti?
3.Vysvětlete, prosím, pojem kvalitativní dotazování ve vztahu k dotazníku, který jste použila (str. 37).
Otázky vedoucího diplomové práce:
1.Jaké problémy se vyskytly při použití techniky NLP u osob s mentálním postižením?
2.U kterých dalších skupin by se dali využít techniky NLP?