Tato dipolomová práce se zabývá problematikouv výchovy dětí v rodinách osamělých matek. Teoretická část je pojata jako vhled do dané problematiky. Nejprve jsem se zabývala osamělými matkami v historickém kontextu a v současnosti. Zvláštní pozornost jsem věnovala tomu, jak bylo na osamělé matky pohlíženo společností v minulosti a jak je tomu nyní. Dále jsem osamělé matky analyzovala z psychologického hlediska. Následně jsem popisovala specifika úplných a neúplných rodin, zabývala jsem se výchovou dítěte v neúplné rodině a také jsem se zaměřila na různé výchovné styly. V praktické části jsem se zabývala kvalitativním výzkumem. Uskutečnila jsem rozhovoroy s 5-ti osamělými matkami a 1 introspektivní náhled. Výsledky jsem následně kódovala a vyhodnocovala.
Anotace v angličtině
This thesis deals with problems of upbringing single mothers´children. The theoretical part approaches the given problemes. First I dealt with single mothers in the historical context and at present. I paid a special attention to the facts how single mothers were looked on by the society in the past and how they are looked on nowadays. Next, I analysed the single mothers from the psychological point of view. Consequently I described particularities of complete and incomplete families, I dwelt on upbringing children in incomplete families and I also focused on different formative styles. As for the practical part, I dealt with the qualitative research. I carried out interviews with five single mothers and one introspective insight. Finall, I coded and evaluated the results.
upbringing, child, single mother, single parent, father, family, complete family, incomplete family, formative styles, authoritative upbringing, liberal upbringing, democratic upbringing
Rozsah průvodní práce
50
Jazyk
CZ
Anotace
Tato dipolomová práce se zabývá problematikouv výchovy dětí v rodinách osamělých matek. Teoretická část je pojata jako vhled do dané problematiky. Nejprve jsem se zabývala osamělými matkami v historickém kontextu a v současnosti. Zvláštní pozornost jsem věnovala tomu, jak bylo na osamělé matky pohlíženo společností v minulosti a jak je tomu nyní. Dále jsem osamělé matky analyzovala z psychologického hlediska. Následně jsem popisovala specifika úplných a neúplných rodin, zabývala jsem se výchovou dítěte v neúplné rodině a také jsem se zaměřila na různé výchovné styly. V praktické části jsem se zabývala kvalitativním výzkumem. Uskutečnila jsem rozhovoroy s 5-ti osamělými matkami a 1 introspektivní náhled. Výsledky jsem následně kódovala a vyhodnocovala.
Anotace v angličtině
This thesis deals with problems of upbringing single mothers´children. The theoretical part approaches the given problemes. First I dealt with single mothers in the historical context and at present. I paid a special attention to the facts how single mothers were looked on by the society in the past and how they are looked on nowadays. Next, I analysed the single mothers from the psychological point of view. Consequently I described particularities of complete and incomplete families, I dwelt on upbringing children in incomplete families and I also focused on different formative styles. As for the practical part, I dealt with the qualitative research. I carried out interviews with five single mothers and one introspective insight. Finall, I coded and evaluated the results.
upbringing, child, single mother, single parent, father, family, complete family, incomplete family, formative styles, authoritative upbringing, liberal upbringing, democratic upbringing
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti výchovy dítěte a psychologie rodiny.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu ze života matek, které vychovávají své děti bez otců.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti výchovy dítěte a psychologie rodiny.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu ze života matek, které vychovávají své děti bez otců.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MÁROVÁ, Z., MATĚJČEK, Z. Výchova dětí v neúplné rodině. 1. vyd. Praha: SPN, 1975.
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0332-7.
PREKOP, J. Jak být dobrým rodičem. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-9063-7.
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
Seznam doporučené literatury
MÁROVÁ, Z., MATĚJČEK, Z. Výchova dětí v neúplné rodině. 1. vyd. Praha: SPN, 1975.
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0332-7.
PREKOP, J. Jak být dobrým rodičem. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-9063-7.
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
Přílohy volně vložené
1xCD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka shrnula v bodech osnovu své diplomové práce.
V rámci prezentace teoretické části se studentka zabývala problematikou výchovy dětí v rodinách osamělých matek.
V rámci praktické části shrnula v prezentaci metodologii realizovaného výzkumu.
Otázky obhajoby:
Dr. Kroutilová (položila otázku vedoucí práce) - Čím Vás osobně výzkum obohatil? - "velká zkušenost s organizováním a vedením rozhovorů".
Dr. Kroutilová (položila otázku vedoucí práce) - Navrhněte výzkum, který by mohl navázat na Vaši práci. - "návrh výzkumu - další možnosti uplatnění osamělých matek na trhu práce".
Dr. Kroutilová - Jakou literaturu z oblasti kvalitativního výzkumu jste využila - "Hendl, Švaříček, Šeďová, ...".
Studenta předala komisy přepisy rozhovorů.