Tato diplomová práce nastiňuje problematiku odchodů mladých dospělých, z dětských domovů do samostatného života. Teoretická část této diplomové práce se věnuje rozdělení náhradní rodinné péče v České republice a nejčastější problémy, které mohou při odchodu dětí z ústavní péče nastat. Popisuje projekty, které pomáhají usnadnit těmto dětem start nového života. Praktická část metodou dotazníků a rozhovorů s pedagogickými pracovníky dětských domovů mapuje konkrétní problémy odcházející mládeže, projekty, kterými se v dětských domovech zabývají a nastiňuje možná řešení počátečních problémů odcházející mládeže.
Anotace v angličtině
This thesis shows the problems of leaving of young adults from children´s homes into independent living.The theoretical part of this thesis deals with the dividing of foster care in the Czech Republic, and it is concerned with the issue of children who leave children´s homes to start living individually. It describes projects that help these children to facilitate beginning of their new living. The practical part maps through questionnaires and interviews with children´s homes educators concrete issues of leaving youth, projects dealt with in children´s homes and it outlines possible solutions of initial problems of leaving youth.
Klíčová slova
dětský domov, dětský domov se školou, ústavní výchova, odchod z ústavní výchovy, samostatný život, problémy v samostatném životě
Klíčová slova v angličtině
Children's Home, children's home with school, institutional care, leaving institutional care, independent living, problems in individual life
Rozsah průvodní práce
88
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce nastiňuje problematiku odchodů mladých dospělých, z dětských domovů do samostatného života. Teoretická část této diplomové práce se věnuje rozdělení náhradní rodinné péče v České republice a nejčastější problémy, které mohou při odchodu dětí z ústavní péče nastat. Popisuje projekty, které pomáhají usnadnit těmto dětem start nového života. Praktická část metodou dotazníků a rozhovorů s pedagogickými pracovníky dětských domovů mapuje konkrétní problémy odcházející mládeže, projekty, kterými se v dětských domovech zabývají a nastiňuje možná řešení počátečních problémů odcházející mládeže.
Anotace v angličtině
This thesis shows the problems of leaving of young adults from children´s homes into independent living.The theoretical part of this thesis deals with the dividing of foster care in the Czech Republic, and it is concerned with the issue of children who leave children´s homes to start living individually. It describes projects that help these children to facilitate beginning of their new living. The practical part maps through questionnaires and interviews with children´s homes educators concrete issues of leaving youth, projects dealt with in children´s homes and it outlines possible solutions of initial problems of leaving youth.
Klíčová slova
dětský domov, dětský domov se školou, ústavní výchova, odchod z ústavní výchovy, samostatný život, problémy v samostatném životě
Klíčová slova v angličtině
Children's Home, children's home with school, institutional care, leaving institutional care, independent living, problems in individual life
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a zpracování teoretických východisek a vymezení pojmů z oblasti problematiky odchodu dětí z ústavní péče do samostatného života
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného souboru
Provedení výzkumu v dětských domovech a terénu pomocí dotazníkového šetření a rozhovorů
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu
Analýza a závěr z výsledků provedeného výzkumu, doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a zpracování teoretických východisek a vymezení pojmů z oblasti problematiky odchodu dětí z ústavní péče do samostatného života
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného souboru
Provedení výzkumu v dětských domovech a terénu pomocí dotazníkového šetření a rozhovorů
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu
Analýza a závěr z výsledků provedeného výzkumu, doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV-nakladatelství, 1996. IBSN 80-85866-15-3.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997, 2006.
ISBN 80-7367-181-6.
ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál 2007.
ISBN 978-80-7367-318-5
VEČERKA, K., HOLAS, J., ŠTECHOVÁ, M. Problémové děti ve školských výchovných zařízeních. Praha: Knok polygrafie, 2000. ISBN 80-86535-00-2
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV-nakladatelství, 1996. IBSN 80-85866-15-3.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997, 2006.
ISBN 80-7367-181-6.
ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál 2007.
ISBN 978-80-7367-318-5
VEČERKA, K., HOLAS, J., ŠTECHOVÁ, M. Problémové děti ve školských výchovných zařízeních. Praha: Knok polygrafie, 2000. ISBN 80-86535-00-2
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Popište, jak využijete výsledky výzkumu ve vlastní praxi vychovatelky dětského domova.
1. Popište rozdíl mezi výzkumným problémem vztahovým a popisným? Na základě jakých zkušeností jste formulovala onu jednu hypotézu: "Děti z dětských domovů s větší kapacitou mají více problémů po odchodu z dětského domova s nedostatkem financí než děti z domovů s menší kapacitou."?
Prosila bych, aby studentka u obhajoby předložila transkribované zakódované rozhovory.