Tato diplomová práce se zabývá problematikou hry a hračky v životě dítěte, které navštěvuje mateřskou školu.
Na základě poznatků z odborné literatury je zpracována teoretická část, ve které se snažím shrnout nejdůležitější poznatky o hře a hračce. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola se zaměřuje na dětství jako životní období, které vymezuje vývoj člověka právě v tomto období. Druhá kapitola dává příležitost seznámit se s hrou a jejím významem, historií, tříděním a také její charakteristikou v jednotlivých vývojových obdobích dítěte. Tře-tí kapitola je věnována hračce. Opět se snažím seznámit s její historií a také s tím, jaká by hračka měla být. Přibližuji zásady, kterých bychom se měli držet při jejím výběru, a charak-terizuji hračky, které se objevují v jednotlivých vývojových obdobích. Poslední kapitola se věnuje tomu, jaké místo zaujímá hra a hračka v mateřské škole. Výzkumná část popisuje realizaci kvalitativního výzkumu ve vybrané mateřské škole. Jejím cílem je analyzovat herní činnost dětí předškolního věku v rámci spontánní hry. Analýza je zaměřena na jednotlivé typy her a na hračky, které se v dětské herní činnosti budou objevovat.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is concerned with games and toys in a child's life, which the visitor is a parent-school.
The theoretical part, in which I am trying to summarize the key findings about games and toys, is based on findings from scholarly literature. The theoretical part is divided into four chapters.The first chapter focuses on childhood as a life term, which defines the evolution of man is in this period.The second chapter gives an opportunity to familiarize with the game and its significance, history, classification, and its characteristics at different stages of the child. The third chapter is devoted to the toy. Again, I am trying to acquaint with its history and with what the toy should be like. I am introducing principles which we should look at when choosing a toy and again I am describing toys which appear in each period of children's life. The last chapter looks at what role the game and the toy plays in kindergarten. The research section describes the implementation of qualitative research in a selected kindergarten. Its aim is to analyze the gaming activities of preschool children in the course of the game. The analysis focuses on the different types of games and toys in chil-dren's gaming activities will emerge.
Tato diplomová práce se zabývá problematikou hry a hračky v životě dítěte, které navštěvuje mateřskou školu.
Na základě poznatků z odborné literatury je zpracována teoretická část, ve které se snažím shrnout nejdůležitější poznatky o hře a hračce. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola se zaměřuje na dětství jako životní období, které vymezuje vývoj člověka právě v tomto období. Druhá kapitola dává příležitost seznámit se s hrou a jejím významem, historií, tříděním a také její charakteristikou v jednotlivých vývojových obdobích dítěte. Tře-tí kapitola je věnována hračce. Opět se snažím seznámit s její historií a také s tím, jaká by hračka měla být. Přibližuji zásady, kterých bychom se měli držet při jejím výběru, a charak-terizuji hračky, které se objevují v jednotlivých vývojových obdobích. Poslední kapitola se věnuje tomu, jaké místo zaujímá hra a hračka v mateřské škole. Výzkumná část popisuje realizaci kvalitativního výzkumu ve vybrané mateřské škole. Jejím cílem je analyzovat herní činnost dětí předškolního věku v rámci spontánní hry. Analýza je zaměřena na jednotlivé typy her a na hračky, které se v dětské herní činnosti budou objevovat.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is concerned with games and toys in a child's life, which the visitor is a parent-school.
The theoretical part, in which I am trying to summarize the key findings about games and toys, is based on findings from scholarly literature. The theoretical part is divided into four chapters.The first chapter focuses on childhood as a life term, which defines the evolution of man is in this period.The second chapter gives an opportunity to familiarize with the game and its significance, history, classification, and its characteristics at different stages of the child. The third chapter is devoted to the toy. Again, I am trying to acquaint with its history and with what the toy should be like. I am introducing principles which we should look at when choosing a toy and again I am describing toys which appear in each period of children's life. The last chapter looks at what role the game and the toy plays in kindergarten. The research section describes the implementation of qualitative research in a selected kindergarten. Its aim is to analyze the gaming activities of preschool children in the course of the game. The analysis focuses on the different types of games and toys in chil-dren's gaming activities will emerge.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývoje dítěte, osobnosti dítětě, významu hry a hračky v období dětství.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu z oblasti analýzy hry a herní činnosti u dětí.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývoje dítěte, osobnosti dítětě, významu hry a hračky v období dětství.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu z oblasti analýzy hry a herní činnosti u dětí.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MIŠURCOVÁ, V. a kol. Hra a hračka v životě dítěte. Praha: SPN, 1989.
BRIERLEY, J. 7 prvních let života rozhoduje. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-484-2.
KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
MIŠURCOVÁ, V. a kol. Hra a hračka v životě dítěte. Praha: SPN, 1989.
BRIERLEY, J. 7 prvních let života rozhoduje. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-484-2.
KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka shrnula v bodech osnovu své diplomové práce.
V rámci prezentace teoretické části se zaměřila na problematiku hry a hračky v životě dítěte, které navštěvuje mateřskou školu.
V rámci praktické části shrnula v prezentaci metodologii realizovaného výzkumu, stejně jako jeho výsledky.
Otázky obhajoby:
Dr. Opatrný - Proč je právě podle Vás prostředí mateřské školy tak velmi cenné pro výzkum dětské hry? - "preference určitých typů her může napovědět o předpokladech dítěte".
Dr. Opatrný - Budou výsledky Vaší práce nějak dále využity - mateřskou školou, rodiči dětí, ...? - "ano, diplomová práce bude poskytnuta paní ředitelce MŠ".
Prof. Švec (položil otázku oponentky) - Která z jmenovaných teorií her Vás zaujala a z jakého důvodu? - "teorie S. L. Rubinštejna - děti láká to, co dělají dospělí".
Prof. Švec - Co Vás vedlo k výběru tématu? - "současná mateřská dovolená".
Dr. Kašpárková - Proč jste ve své práci opomněla zmínit práce M. Montessori - "bohužel zmínit tuto autorku jsem opomněla".