Diplomová práce se zabývá tématem multikulturní výchovy na základních školách, zp?so-by a metodami její realizace, multikulturní výchovou v rámcovém vzdělávacím programu a ve školních vzdělávacích programech. Teoretická část pojednává o základních pojmech týkajících se multikulturní výchovy a její podobě v českém základním vzdělávání. Z teore-tické části vychází část praktická, která kvalitativním výzkumem zjišťuje zp?soby realizace multikulturní výchovy na vybraných školách prostřednictvím rozhovor? a obsahové analý-zy dokumentu školní vzdělávací program. Kvalitativní část je doplněna o kvantitativní, která si klade za cíl zjistit postoje vyučujících pedagog? k menšinám.
Anotace v angličtině
This thesis deals with multicultural education in elementary schools, the ways and methods of its implementation, multicultural education in the general educational program and school educational programs. The theoretical part discusses the basic concepts related to multicultural education and its form in the Czech basic education. The practical part is based on the theoretical part, qualitative research that identifies ways of implementation of multicultural education in selected schools through interviews and document content anal-ysis of school educational program. The qualitative part is complemented by quantitative, which aims to identify teacher attitudes towards minorities.
Klíčová slova
Multikulturní výchova, Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací program, Metody multikulturní výchovy.
Klíčová slova v angličtině
Multicultural education, General educational program, School educationl program, Met-hods of multicultural education.
Rozsah průvodní práce
67
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem multikulturní výchovy na základních školách, zp?so-by a metodami její realizace, multikulturní výchovou v rámcovém vzdělávacím programu a ve školních vzdělávacích programech. Teoretická část pojednává o základních pojmech týkajících se multikulturní výchovy a její podobě v českém základním vzdělávání. Z teore-tické části vychází část praktická, která kvalitativním výzkumem zjišťuje zp?soby realizace multikulturní výchovy na vybraných školách prostřednictvím rozhovor? a obsahové analý-zy dokumentu školní vzdělávací program. Kvalitativní část je doplněna o kvantitativní, která si klade za cíl zjistit postoje vyučujících pedagog? k menšinám.
Anotace v angličtině
This thesis deals with multicultural education in elementary schools, the ways and methods of its implementation, multicultural education in the general educational program and school educational programs. The theoretical part discusses the basic concepts related to multicultural education and its form in the Czech basic education. The practical part is based on the theoretical part, qualitative research that identifies ways of implementation of multicultural education in selected schools through interviews and document content anal-ysis of school educational program. The qualitative part is complemented by quantitative, which aims to identify teacher attitudes towards minorities.
Klíčová slova
Multikulturní výchova, Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací program, Metody multikulturní výchovy.
Klíčová slova v angličtině
Multicultural education, General educational program, School educationl program, Met-hods of multicultural education.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kombinovaného výzkumu realizace multikulturní výchovy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kombinovaného výzkumu realizace multikulturní výchovy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GULOVÁ, L., ŠTĚPAŘOVÁ, E. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Kabinet sociální pedagogiky pedagogické fakulty MU v Brně, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
HLADÍK, J. Multikulturní výchova (Socializace a integrace menšin). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9.
MARÁDOVÁ, E. Multikulturní porozumění. Praha: Vzdělávací institut dětí, 2006. ISBN 80-86991-82-2.
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka nejen pro učitele. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2.
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
Seznam doporučené literatury
GULOVÁ, L., ŠTĚPAŘOVÁ, E. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Kabinet sociální pedagogiky pedagogické fakulty MU v Brně, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
HLADÍK, J. Multikulturní výchova (Socializace a integrace menšin). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9.
MARÁDOVÁ, E. Multikulturní porozumění. Praha: Vzdělávací institut dětí, 2006. ISBN 80-86991-82-2.
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka nejen pro učitele. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2.
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Jak je realizována multikulturní výchova v zahraničí? (dr. Hladík) "V zahraničí je multikulturní výchova integrovaná. Např. v USA se principy multikulturní výchovy prolínají všemi předměty. Ve Finsku se multikulturní výchova nazývá internacionální výchova, je chápána jako mezipředmětové téma. Ve Švýcarsku je multikulturní výchova realizována především v tematickém okruhu Člověk a jeho prostředí."
2. Otevírají se nějaké další možnosti zkoumání v souvislosti s realizací multikulturní výchovy na ZŠ? "Určitě by bylo zajímavé a užitečné zjištění výsledků zobecnitelných na všechny základní školy v ČR."