Diplomová práce se zabývá tématem ztráty dítěte a tím, jak se s touto ztrátou vyrovnávají jeho rodiče. Práce je členěna do dvou částí ? části teoretické a části praktické.
V teoretické části práce nejprve vymezuje základní pojmy, se kterými se v rámci tématu pracuje. Hlouběji se pak zabývá obecně krizovou událostí, dále smrtí dítěte jako traumatickou událostí pro rodiče i reakcemi, které s touto ztrátou souvisejí; zabývá se také tématem smrti dítěte v historii a procesem truchlení. Poslední dvě kapitoly popisují možnosti pomoci rodičům v této krizové situaci, a to jednak z hlediska krizové intervence, tak následně i z hlediska terapie.
Praktická část popisuje metodiku i průběh kvalitativního výzkumu, zaměřeného na pomoc rodičům, kterým zemřelo dítě. Jeho výsledkem je analýza rozhovorů s rodiči se zkušeností ztráty dítěte, která popisuje to, co při zpracovávání zármutku nad smrtí dítěte nejvíce těmto rodičům pomohlo, co jim naopak nejvíce uškodilo, jaké vyplynuly pro jejich život z této situace příležitosti a naopak jaké hrozby.
Annotation in English
This diploma thesis is focused on the topic of loosing child and how parents deal with this loss. Thesis is divided into two parts ? theory and practise.
In the theoretical part are main concepts defined. These main concepts are connected to the topic of the thesis. More deeply is the thesis focused on general crisis situation, death of a child as a traumatic incident for parents and reactions that follows. The topic of children´s death in history and the process of mourning is involved. Last two chapters describe possibilities how to help parents in this situation ? from the crisis intervention point of view and from the perspective of therapy.
Practise part describes methodology and pursuance of the qualitative research, which was focused on the help for parents, whose child died. Its result is analysis of interview with parents with the experience of the loss of their child. This analysis describes what helped parents the most, when they lost their child and what harmed them the most. It is also said, what kind of opportunities for their lives arosed from this experience and on the other hand what kind of threats occured.
Diplomová práce se zabývá tématem ztráty dítěte a tím, jak se s touto ztrátou vyrovnávají jeho rodiče. Práce je členěna do dvou částí ? části teoretické a části praktické.
V teoretické části práce nejprve vymezuje základní pojmy, se kterými se v rámci tématu pracuje. Hlouběji se pak zabývá obecně krizovou událostí, dále smrtí dítěte jako traumatickou událostí pro rodiče i reakcemi, které s touto ztrátou souvisejí; zabývá se také tématem smrti dítěte v historii a procesem truchlení. Poslední dvě kapitoly popisují možnosti pomoci rodičům v této krizové situaci, a to jednak z hlediska krizové intervence, tak následně i z hlediska terapie.
Praktická část popisuje metodiku i průběh kvalitativního výzkumu, zaměřeného na pomoc rodičům, kterým zemřelo dítě. Jeho výsledkem je analýza rozhovorů s rodiči se zkušeností ztráty dítěte, která popisuje to, co při zpracovávání zármutku nad smrtí dítěte nejvíce těmto rodičům pomohlo, co jim naopak nejvíce uškodilo, jaké vyplynuly pro jejich život z této situace příležitosti a naopak jaké hrozby.
Annotation in English
This diploma thesis is focused on the topic of loosing child and how parents deal with this loss. Thesis is divided into two parts ? theory and practise.
In the theoretical part are main concepts defined. These main concepts are connected to the topic of the thesis. More deeply is the thesis focused on general crisis situation, death of a child as a traumatic incident for parents and reactions that follows. The topic of children´s death in history and the process of mourning is involved. Last two chapters describe possibilities how to help parents in this situation ? from the crisis intervention point of view and from the perspective of therapy.
Practise part describes methodology and pursuance of the qualitative research, which was focused on the help for parents, whose child died. Its result is analysis of interview with parents with the experience of the loss of their child. This analysis describes what helped parents the most, when they lost their child and what harmed them the most. It is also said, what kind of opportunities for their lives arosed from this experience and on the other hand what kind of threats occured.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti paliativní péče, poradenství a krizové intervence.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti paliativní péče, poradenství a krizové intervence.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
FIRTHOVÁ, P., LUFFOVÁ, G., OLIVIERE, D., ed. Ztráta, změna a zármutek v kontextu paliativní péče. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. 236 s. ISBN 978-80-87029-21-3.
KOHOUTEK, T. Psychologie katastrofické události. Praha: Academia, 2009. 362 s. ISBN: 978-80-200-1816-8.
PARKES, C.M. Poradenství pro smrtelně nemocné a pozůstalé. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. 180 s. ISBN: 978-80-87029-23-7.
ŠPATÉNKOVÁ, N. Poradenství pro pozůstalé. Praha: Grada Publishing, 2008. 143 s. ISBN: 978-80-247-1740-1.
ŠPATÉNKOVÁ, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada Publishing, 2004. 200 s. ISBN 80-247-0586-9.
Recommended resources
FIRTHOVÁ, P., LUFFOVÁ, G., OLIVIERE, D., ed. Ztráta, změna a zármutek v kontextu paliativní péče. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. 236 s. ISBN 978-80-87029-21-3.
KOHOUTEK, T. Psychologie katastrofické události. Praha: Academia, 2009. 362 s. ISBN: 978-80-200-1816-8.
PARKES, C.M. Poradenství pro smrtelně nemocné a pozůstalé. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. 180 s. ISBN: 978-80-87029-23-7.
ŠPATÉNKOVÁ, N. Poradenství pro pozůstalé. Praha: Grada Publishing, 2008. 143 s. ISBN: 978-80-247-1740-1.
ŠPATÉNKOVÁ, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada Publishing, 2004. 200 s. ISBN 80-247-0586-9.
Enclosed appendices
P III 1 DVD s rozhovory se třemi respondenty formou
polostrukturovaného rozhovoru, natočenými na video; přepisy těchto rozhovorů
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Jak ve Vaší práci rozlišujete silné stránky a příležitosti, uveďte kritéra pro posouzení (Mgr. Kitliňská)? "Silné stránky jsou ty, které má člověk v sobě, příložitosti mohou z těcho vnitřních zdrojů vzejít."
2. Silné a slabé stránky se hledají uvnitř, příležitosti a hrozby se hledají zvenku. Škoda, že to ve Vaší práci nebylo tímto způsobem rozpracováno (dr. Marášková).
3. Rozveďte využití polostrukturovaného rozhovoru a formu e-mailových kontatků (Mgr. Kitliňská). "Využil jsem obou technik, druhá technika sloužila pro doplnění výzkumu".