Diplomová práce se zabývá hrou jako prostředkem motorického rozvoje osobnosti dítěte předškolního věku.
Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. V první kapitole je popsán vývoj dítěte před-školního věku. Především je zde charakterizován motorický rozvoj a vše, co s ním souvisí. Druhá kapitola popisuje předškolní vzdělávání dětí v současné mateřské škole. V kapitole hraje podstatnou roli mateřská škola, její role, funkce a dokumenty předškolního vzdělává-ní. Třetí kapitola se věnuje významu hry u dítěte předškolního věku. Kapitola se podrobněji zabývá pojmem, teorií a důležitými rysy dětské hry. Podstatná část třetí kapitoly patří klasi-fikaci her a významu dětské hry v mateřské škole.
V praktické části je popsána realizace akčního výzkumu v Mateřské škole ve Vizovicích. Cílem akčního výzkumu bylo zmapování motorických dovedností v oblasti hrubé, jemné motoriky a grafomotoriky u vybraných dětí předškolního věku, zmapování her a činností využívaných pedagogickými pracovnicemi pro rozvoj motorických dovedností, realizace tří tematických herních pohádkových bloků, zaměřených na rozvoj a procvičení motorických dovedností a následné hodnocení uskutečněného herního pohádkového programu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the game as a means of motorized personal development of preschool age.
The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter describes the develop-ment of the child pre-school age. In particular, there is characterized by the development of motor and everything associated with it. The second chapter describes the pre-school edu-cation for children in kindergarten now. The chapter plays a vital role nursery school, its role, functions and documents of early childhood education. The third chapter is devoted to the importance of play for children of preschool age. The chapter further deals with con-cepts, theories and important features of children's games. A substantial part of the third chapter covers the classification of games and the importance of children's games in kin-dergarten.
The practical part describes the implementation of action research in kindergarten Vizovice. The action research was to map the motor skills gross and fine motor graphomotorics selected children of preschool age, mapping games and activities used by educators worker for the development of motor skills of the three thematic blocks fairy game, focused on developing and practicing motor skills and follow-up made the game a fabulous program.
Play school, preschool age, kindergarten, motoric, movement, development, Action Research.
Rozsah průvodní práce
120 s. 228 062 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá hrou jako prostředkem motorického rozvoje osobnosti dítěte předškolního věku.
Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. V první kapitole je popsán vývoj dítěte před-školního věku. Především je zde charakterizován motorický rozvoj a vše, co s ním souvisí. Druhá kapitola popisuje předškolní vzdělávání dětí v současné mateřské škole. V kapitole hraje podstatnou roli mateřská škola, její role, funkce a dokumenty předškolního vzdělává-ní. Třetí kapitola se věnuje významu hry u dítěte předškolního věku. Kapitola se podrobněji zabývá pojmem, teorií a důležitými rysy dětské hry. Podstatná část třetí kapitoly patří klasi-fikaci her a významu dětské hry v mateřské škole.
V praktické části je popsána realizace akčního výzkumu v Mateřské škole ve Vizovicích. Cílem akčního výzkumu bylo zmapování motorických dovedností v oblasti hrubé, jemné motoriky a grafomotoriky u vybraných dětí předškolního věku, zmapování her a činností využívaných pedagogickými pracovnicemi pro rozvoj motorických dovedností, realizace tří tematických herních pohádkových bloků, zaměřených na rozvoj a procvičení motorických dovedností a následné hodnocení uskutečněného herního pohádkového programu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the game as a means of motorized personal development of preschool age.
The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter describes the develop-ment of the child pre-school age. In particular, there is characterized by the development of motor and everything associated with it. The second chapter describes the pre-school edu-cation for children in kindergarten now. The chapter plays a vital role nursery school, its role, functions and documents of early childhood education. The third chapter is devoted to the importance of play for children of preschool age. The chapter further deals with con-cepts, theories and important features of children's games. A substantial part of the third chapter covers the classification of games and the importance of children's games in kin-dergarten.
The practical part describes the implementation of action research in kindergarten Vizovice. The action research was to map the motor skills gross and fine motor graphomotorics selected children of preschool age, mapping games and activities used by educators worker for the development of motor skills of the three thematic blocks fairy game, focused on developing and practicing motor skills and follow-up made the game a fabulous program.
Play school, preschool age, kindergarten, motoric, movement, development, Action Research.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretických východisek pro praktickou část práce.
Provedení výzkumu - rozhovor s učiteli, pozorování, experiment, analýza metod a jejich aplikace v praxi.
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretických východisek pro praktickou část práce.
Provedení výzkumu - rozhovor s učiteli, pozorování, experiment, analýza metod a jejich aplikace v praxi.
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Seznam doporučené literatury
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika, Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. 1.vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. 4.vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 80-7367-325-3.
MIŠURCOVÁ, V. Děti, hry a umění. 1.vyd. Praha: ISV nakladatelství. 1997. ISBN 80-85866-17-8.
MIŠURCOVÁ, V. Hra a hračka v životě dítěte. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
Seznam doporučené literatury
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika, Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. 1.vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. 4.vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 80-7367-325-3.
MIŠURCOVÁ, V. Děti, hry a umění. 1.vyd. Praha: ISV nakladatelství. 1997. ISBN 80-85866-17-8.
MIŠURCOVÁ, V. Hra a hračka v životě dítěte. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V čom vidíte prínos herných aktivit z hľadiska rozvoja úrovne motorických zručností? (otázka vedoucího práce)
- Otázku studentka zodpověděla v průběhu obhajoby.
Jakým způsobem dále reaguje MŠ na Vámi předložená doporučení? (Mgr. Eliška Zajitzová, Ph.D.)
- Rozvíjí děti ve slabých oblastech. Studentka pohovořila o způsobu rozvoje dětí (způsob, práce pedagogického pracovníka, časové zařazení aj.)