Diplomová práce se zabývá procesem adaptace a postavením žáka ve školní třídě jako sociální skupině. Práce se skládá z teoretické a empirické části, přičemž teoretická část je věnována oblastem adaptace, školní třídě jako sociální skupině a postavení žáka v ní; spe-cifikům v emocionální oblasti, chování a vztazích dospívajících handicapovaných jedinců.
Empirická část je uskutečněna prostřednictvím kvalitativního výzkumu. Hlavním cílem je dospět ke zjištění, jak probíhá adaptace u žáka, který přestupuje ze základní školy speciální na praktickou školu a rozpoznat faktory, jež ulehčují či znesnadňují adaptaci žáka na prostředí nové školy. Výzkum se soustřeďuje také na postavení a sociální vztahy žáků ve školní třídě a jejich vývoj v průběhu času. Výsledky výzkumu mohou posloužit jako orien-tační východisko pro rodiče konkrétního zkoumaného žáka a pro pedagogy, kterým může být inspirací pro další práci se skupinou.
Anotace v angličtině
The presented paper deals with the adaptation process and the position of a student within a class as a social group. This paper consists of a theoretical and empirical parts, with the former focusing on the ranges of adaptation, description of the class as a social group and the position of a student therein; specificities in the emotional development, behaviour, and relations of disabled teens.
The empirical part was carried out by means of a qualitative research. The core ob-jective is to determine how a student changing from a mainstream elementary school to a special school adapts to such a change, and to identify the factors that help/complicate the adaptation to the new school environment. Similarly, the research focuses on the position and social relations of students within a class and the evolution thereof. The findings can serve as a starting reference point for the parents of the actual analysed student and for the educators for whom it can be an inspiration for a further group work.
Klíčová slova
adaptace, školní třída jako sociální skupina, postavení žáka ve třídě jako sociální skupině, sociální vztahy ve skupině
Klíčová slova v angličtině
adaptation, class as a social group, position of a student in a class as a social group, social relations in a group
Rozsah průvodní práce
183 s. (323 727 znaků), 33 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá procesem adaptace a postavením žáka ve školní třídě jako sociální skupině. Práce se skládá z teoretické a empirické části, přičemž teoretická část je věnována oblastem adaptace, školní třídě jako sociální skupině a postavení žáka v ní; spe-cifikům v emocionální oblasti, chování a vztazích dospívajících handicapovaných jedinců.
Empirická část je uskutečněna prostřednictvím kvalitativního výzkumu. Hlavním cílem je dospět ke zjištění, jak probíhá adaptace u žáka, který přestupuje ze základní školy speciální na praktickou školu a rozpoznat faktory, jež ulehčují či znesnadňují adaptaci žáka na prostředí nové školy. Výzkum se soustřeďuje také na postavení a sociální vztahy žáků ve školní třídě a jejich vývoj v průběhu času. Výsledky výzkumu mohou posloužit jako orien-tační východisko pro rodiče konkrétního zkoumaného žáka a pro pedagogy, kterým může být inspirací pro další práci se skupinou.
Anotace v angličtině
The presented paper deals with the adaptation process and the position of a student within a class as a social group. This paper consists of a theoretical and empirical parts, with the former focusing on the ranges of adaptation, description of the class as a social group and the position of a student therein; specificities in the emotional development, behaviour, and relations of disabled teens.
The empirical part was carried out by means of a qualitative research. The core ob-jective is to determine how a student changing from a mainstream elementary school to a special school adapts to such a change, and to identify the factors that help/complicate the adaptation to the new school environment. Similarly, the research focuses on the position and social relations of students within a class and the evolution thereof. The findings can serve as a starting reference point for the parents of the actual analysed student and for the educators for whom it can be an inspiration for a further group work.
Klíčová slova
adaptace, školní třída jako sociální skupina, postavení žáka ve třídě jako sociální skupině, sociální vztahy ve skupině
Klíčová slova v angličtině
adaptation, class as a social group, position of a student in a class as a social group, social relations in a group
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky a sociální psychologie.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu na téma Proces adaptace a postavení žáka ve školní třídě jako sociální skupině.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky a sociální psychologie.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu na téma Proces adaptace a postavení žáka ve školní třídě jako sociální skupině.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000.
ISBN 80-7239-060-0
GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3
HAVLÍK, R.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002.
ISBN 80-7178-635-7
HRABAL, V. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2003.
ISBN 80-246-0436-1
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
ISBN 80-247-1284-9
MACEK, P.; LACINOVÁ, L. Vztahy v dospívání. Brno: Barister & Principal, 2006.
ISBN 80-7364-034-1
MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí.
Jinočany: H & H, 2001. ISBN 80-86022-92-7
REICHEL, J. Kapitoly systematické sociologie. Praha: Grada, 2008.
ISBN 978-80-247-2594-9
VÁGNEROVÁ M.; HADJ-MOUSSOVÁ, Z.; ŠTECH, S. Psychologie handicapu.
Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4
Seznam doporučené literatury
ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000.
ISBN 80-7239-060-0
GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3
HAVLÍK, R.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002.
ISBN 80-7178-635-7
HRABAL, V. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2003.
ISBN 80-246-0436-1
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
ISBN 80-247-1284-9
MACEK, P.; LACINOVÁ, L. Vztahy v dospívání. Brno: Barister & Principal, 2006.
ISBN 80-7364-034-1
MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí.
Jinočany: H & H, 2001. ISBN 80-86022-92-7
REICHEL, J. Kapitoly systematické sociologie. Praha: Grada, 2008.
ISBN 978-80-247-2594-9
VÁGNEROVÁ M.; HADJ-MOUSSOVÁ, Z.; ŠTECH, S. Psychologie handicapu.
Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Kde jsou umístěny základní škola speciální a škola praktická (dr. Marášková)? "Jsou umístěny v jednom komplexu budov."
2. Struktura práce je precizovaná, velmi pěkně strukturovaná, už v názvu mohla být zmíněna souvislost s problematikou handicapovaných jedinců. Stálo by za úvahu, pokusit se porovnat proces adaptace mezi handicapovanými a zdravými dětmi (doc. Novotná).