Diplomová práce se zabývá komparací školské poradenské činnosti sociálního pedagoga v České republice, na Slovensku a v Polsku. Výzkumným záměrem komparativní studie bylo srovnání možností uplatnění absolventa oboru sociální pedagogika, jeho činnosti ve výchovném a sociálním poradenství ve škole v závislosti na odlišném pojetí poradenské činnosti ve zkoumaných zemích.
V teoretické části vycházím z historického vývoje sociální pedagogiky v jednotlivých zemích, rolí, kompetencí, možností uplatnění sociálního pedagoga ve školství. Dále pak seznamuji se školním poradenstvím. V praktické části analyzuji legislativu komparovaných zemí týkající se role a činností sociálního pedagoga ve školní poradenské činnosti. Analýza je doplněna o rozhovory se sociálními pedagogy a školním psychologem.
Anotace v angličtině
The thesis deals with a comparison of a social pedagogue counselling in the Czech Republic, Slovak Republic and Poland. The research intention of the comparative study was to confront the possibility of asserting a social pedagogy graduate, his function in the educational and social counselling at school depending on a different conception of the counsel-ling activity in the surveyed countries.
In the theoretical part I prop upon the historic development of the social pedagogy in the particular countries, roles, competences, possibilities of a social pedagogue asserting in education. Then I introduce the school counselling. In the practical part I analyse the legislation of the compared countries which concerns the role and the function of a social pedagogue in the school counselling. The analysis is completed by interviews with two social pedagogues and a school psychologist.
Klíčová slova
profese sociálního pedagoga, sociální pedagog, kompetence, poradenství, školní poradenská činnost, školství, komparace
Klíčová slova v angličtině
profession of a social pedagogue, social pedagogue, competence, counselling, school counselling, education, comparison
Rozsah průvodní práce
89 s. (1 příloha)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá komparací školské poradenské činnosti sociálního pedagoga v České republice, na Slovensku a v Polsku. Výzkumným záměrem komparativní studie bylo srovnání možností uplatnění absolventa oboru sociální pedagogika, jeho činnosti ve výchovném a sociálním poradenství ve škole v závislosti na odlišném pojetí poradenské činnosti ve zkoumaných zemích.
V teoretické části vycházím z historického vývoje sociální pedagogiky v jednotlivých zemích, rolí, kompetencí, možností uplatnění sociálního pedagoga ve školství. Dále pak seznamuji se školním poradenstvím. V praktické části analyzuji legislativu komparovaných zemí týkající se role a činností sociálního pedagoga ve školní poradenské činnosti. Analýza je doplněna o rozhovory se sociálními pedagogy a školním psychologem.
Anotace v angličtině
The thesis deals with a comparison of a social pedagogue counselling in the Czech Republic, Slovak Republic and Poland. The research intention of the comparative study was to confront the possibility of asserting a social pedagogy graduate, his function in the educational and social counselling at school depending on a different conception of the counsel-ling activity in the surveyed countries.
In the theoretical part I prop upon the historic development of the social pedagogy in the particular countries, roles, competences, possibilities of a social pedagogue asserting in education. Then I introduce the school counselling. In the practical part I analyse the legislation of the compared countries which concerns the role and the function of a social pedagogue in the school counselling. The analysis is completed by interviews with two social pedagogues and a school psychologist.
Klíčová slova
profese sociálního pedagoga, sociální pedagog, kompetence, poradenství, školní poradenská činnost, školství, komparace
Klíčová slova v angličtině
profession of a social pedagogue, social pedagogue, competence, counselling, school counselling, education, comparison
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti školní poradenské činnosti a sociální pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti školní poradenské činnosti a sociální pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CICHOSZ, M. Pedagogika społeczna w Polsce w latach 1945-2005. Rozwój - obszary refleksji i badań - koncepcje. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2006. ISBN 978-83-7441-324-4
ČÁP, D. Výchovné poradenství: výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni 1.12.2009. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2009. ISBN 978-80-7357-498-7.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
CICHOSZ, M. Pedagogika społeczna w Polsce w latach 1945-2005. Rozwój - obszary refleksji i badań - koncepcje. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2006. ISBN 978-83-7441-324-4
ČÁP, D. Výchovné poradenství: výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni 1.12.2009. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2009. ISBN 978-80-7357-498-7.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Komise neměla doplňující otázky. Otázky vedoucího a oponenta práce studentka zodpověděla v rámci prezentace své diplomové práce.