Diplomová práce se zabývá problematikou metakognice dětí předškolního věku. Záměrem práce je zjistit, jak se současná metakognitivní zkušenost u dětí předškolního věku projevuje v oblasti osobní, úkolové a strategické, a to bez ohledu na jakoukoli systematickou výchovně-vzdělávací přípravu rozvíjející tyto zkušenosti.
Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část vychází z teorií kognitivního vývoje a přechází k rozvoji myšlení. Dále pokračuje problematikou metakognice. Upozorňuje na význam metakognice, vztah k autoregulaci dítěte, možnosti metakognitivního rozvoje a bariéry v systému vzdělávání. Neopomíjí také problematiku metakognice v českém školním prostředí. Praktická část se ve výzkumném šetření zaměřuje na zjištění projevů metakognitivních zkušeností u dětí předškolního věku pomocí analýzy řešení problémové situace. Shrnuje zjištěné poznatky a nabízí doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
Master thesis deals with the metacognition problems of pre-school children. The aim of this work is to find out how the current metacognition experience of pre-school children is expressed in the personal, task and strategy area, regardless of any systematical educational preparation developing these experiences.
The work is divided into two parts. The theoretical part is based on theories of cognitive development and is moving to the development of thinking. Then it continues with the problems of metacognition. The work higlights the importance of metacognition, the relationship to self-regulation of a child, the possibilities of metacognitive development and the barriers in the education system. It does not ignore the issue of metacognition in the Czech school. The practical part in the research study is aimed at finding signs of metacognitive experiences in pre-school children by analyzing the solution of the problem situation. It summarizes findings and offers recommendations for practice.
Klíčová slova
metakognice, děti předškolního věku, rozvoj myšlení, řešení problému, inteligence, metakognitivní zkušenost, rozvoj učení, autoregulace
Klíčová slova v angličtině
metacognition, pre-school children, the development of thinking, problem solving, intelligence, metacognitive experience, the development of learning, self-regulation
Rozsah průvodní práce
74 s., přílohy 24 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou metakognice dětí předškolního věku. Záměrem práce je zjistit, jak se současná metakognitivní zkušenost u dětí předškolního věku projevuje v oblasti osobní, úkolové a strategické, a to bez ohledu na jakoukoli systematickou výchovně-vzdělávací přípravu rozvíjející tyto zkušenosti.
Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část vychází z teorií kognitivního vývoje a přechází k rozvoji myšlení. Dále pokračuje problematikou metakognice. Upozorňuje na význam metakognice, vztah k autoregulaci dítěte, možnosti metakognitivního rozvoje a bariéry v systému vzdělávání. Neopomíjí také problematiku metakognice v českém školním prostředí. Praktická část se ve výzkumném šetření zaměřuje na zjištění projevů metakognitivních zkušeností u dětí předškolního věku pomocí analýzy řešení problémové situace. Shrnuje zjištěné poznatky a nabízí doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
Master thesis deals with the metacognition problems of pre-school children. The aim of this work is to find out how the current metacognition experience of pre-school children is expressed in the personal, task and strategy area, regardless of any systematical educational preparation developing these experiences.
The work is divided into two parts. The theoretical part is based on theories of cognitive development and is moving to the development of thinking. Then it continues with the problems of metacognition. The work higlights the importance of metacognition, the relationship to self-regulation of a child, the possibilities of metacognitive development and the barriers in the education system. It does not ignore the issue of metacognition in the Czech school. The practical part in the research study is aimed at finding signs of metacognitive experiences in pre-school children by analyzing the solution of the problem situation. It summarizes findings and offers recommendations for practice.
Klíčová slova
metakognice, děti předškolního věku, rozvoj myšlení, řešení problému, inteligence, metakognitivní zkušenost, rozvoj učení, autoregulace
Klíčová slova v angličtině
metacognition, pre-school children, the development of thinking, problem solving, intelligence, metacognitive experience, the development of learning, self-regulation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti metakognitivního vnímání dítěte předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu úrovně metakognitivního myšlení u dětí předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti metakognitivního vnímání dítěte předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu úrovně metakognitivního myšlení u dětí předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-966-6.
PIAGET, J. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-263-8.
SHIRLEY, L. Metacognition in young children. London: New York: Routledge, 2010. ISBN 978-0-415-46358-4.
STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
Seznam doporučené literatury
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-966-6.
PIAGET, J. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-263-8.
SHIRLEY, L. Metacognition in young children. London: New York: Routledge, 2010. ISBN 978-0-415-46358-4.
STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Přibližte metodu, kterou jste uplatnila ve Vaší práci (dr. Marášková)? "Využila jsem aktivitu, kterou aplikovala ve svém výzkumu Larkin, dalo by se využít také dalších aktivit z metodiky Let´s Think, kterou jsme adaptovali v rámci řešení projektu specifického vysokoškolského výzkumu."
2. Uvedla jste, že pedagogové nemají s podboným typem hry zkušenosti. Myslíte si, že učitelé nemají zkušenost s konkrétní hrou nebo metodou práce? (Mgr. Kitliňská) "Učitelé v mateřských školách, kde jsem výzkum realizovala neměli zkušenost s podobnými metodami práce."