Diplomová práce přináší ucelený popis výchovy mladých žen v Systému řízení Baťa. Baťovská výchova mladých lidí (mladých mužů a mladých žen) byla typická svoji tříprv-kovou dimenzí, která byla tvořena výchovou na internátech, výchovou a vzděláváním na Baťově škole práce a výchovou prostřednictvím práce v továrně. Baťovská výchova byla ve své době ojedinělým fenoménem a v mnohém je v dnešní době nepřekonaná. Cílem diplomové práce bylo popsat tento, v dnešní době již historický, edukační proces.
Teoretická část práce je zaměřena na oblast hodnotové výchovy a složek výchovy v tradičním a moderním pojetím edukačního procesu a gender rozdíly ve výchově. Součástí teoretické části práce je také kapitola o historickém kontextu vzniku Baťovy školy práce.
Praktická část diplomové práce je zaměřena na popis výchovy a vzdělávání mladých žen. Byla zpracována na základě archiválií firmy Baťa, které jsou uloženy v Moravském zem-ském archivu Brno s detašovaným pracovištěm ve Zlíně.
Anotace v angličtině
The thesis gives a comprehensive description of the education of the young women in Management System of Baťa.
Bata education of young people (young men and young women) was characterized by its three-part dimension, which was formed by an education in boarding schools, the educa-tion of the Bata School of Work and education by working in a factory.
The theoretical part is focused on the value of education and training components of the traditional and the modern concept of the educational process and gender differences in education. The theoretical part includes chapter about the historical context of the Baťa School of Work.
The practical part is devoted to the description of education for young women. It was pre-pared on the basis of Baťa archrivals, which are stored in the Moravian-land archive Brno branch of the archive in Zlín.
Klíčová slova
výchova, hodnota, hodnotový systém, výchovné složky, mladá žena, mladý muž, Baťova škola práce, Systém řízení Baťa
Klíčová slova v angličtině
education, values, value system, educational component, young woman, young man, Work School of Baťa, Management System of Baťa
Rozsah průvodní práce
171
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce přináší ucelený popis výchovy mladých žen v Systému řízení Baťa. Baťovská výchova mladých lidí (mladých mužů a mladých žen) byla typická svoji tříprv-kovou dimenzí, která byla tvořena výchovou na internátech, výchovou a vzděláváním na Baťově škole práce a výchovou prostřednictvím práce v továrně. Baťovská výchova byla ve své době ojedinělým fenoménem a v mnohém je v dnešní době nepřekonaná. Cílem diplomové práce bylo popsat tento, v dnešní době již historický, edukační proces.
Teoretická část práce je zaměřena na oblast hodnotové výchovy a složek výchovy v tradičním a moderním pojetím edukačního procesu a gender rozdíly ve výchově. Součástí teoretické části práce je také kapitola o historickém kontextu vzniku Baťovy školy práce.
Praktická část diplomové práce je zaměřena na popis výchovy a vzdělávání mladých žen. Byla zpracována na základě archiválií firmy Baťa, které jsou uloženy v Moravském zem-ském archivu Brno s detašovaným pracovištěm ve Zlíně.
Anotace v angličtině
The thesis gives a comprehensive description of the education of the young women in Management System of Baťa.
Bata education of young people (young men and young women) was characterized by its three-part dimension, which was formed by an education in boarding schools, the educa-tion of the Bata School of Work and education by working in a factory.
The theoretical part is focused on the value of education and training components of the traditional and the modern concept of the educational process and gender differences in education. The theoretical part includes chapter about the historical context of the Baťa School of Work.
The practical part is devoted to the description of education for young women. It was pre-pared on the basis of Baťa archrivals, which are stored in the Moravian-land archive Brno branch of the archive in Zlín.
Klíčová slova
výchova, hodnota, hodnotový systém, výchovné složky, mladá žena, mladý muž, Baťova škola práce, Systém řízení Baťa
Klíčová slova v angličtině
education, values, value system, educational component, young woman, young man, Work School of Baťa, Management System of Baťa
Zásady pro vypracování
Vyhledání a zpracování odborné, tematicky orientované literatury.
Zpracování metodiky výzkumu.
Stanovení cíle praktické části práce, výzkumných metod a jejich pojednání.
Aplikace výzkumných metod při zpracování archiválií.
Návrh projektu na využití zásad baťovské výchovy v dnešním pojetí výchovy.
Zásady pro vypracování
Vyhledání a zpracování odborné, tematicky orientované literatury.
Zpracování metodiky výzkumu.
Stanovení cíle praktické části práce, výzkumných metod a jejich pojednání.
Aplikace výzkumných metod při zpracování archiválií.
Návrh projektu na využití zásad baťovské výchovy v dnešním pojetí výchovy.
Seznam doporučené literatury
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : bílá kniha. Praha: Tauris, 2001. 98 s. ISBN 8021103728.
BAŤA, T. Úvahy a projevy. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2002. 218 s. ISBN 80-7318-103-7.
CEKOTA, A. Baťa - myšlenky, činy, život a práce. 1. vyd. Praha: TISK, 1929. 311 s.
ERDÉLY, E. Baťa, švec, který dobyl světa. 1. vyd. Zlín: Archa, 1990. 191 s. ISBN 59-078-90.
LEŠINGROVÁ, R. Baťova soustava řízení. 3. vyd. Uherské Hradiště: Romana Lešingrová, 2008. 256 s. ISBN 978-80-903808-9-9.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I : dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II : dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.
Seznam doporučené literatury
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : bílá kniha. Praha: Tauris, 2001. 98 s. ISBN 8021103728.
BAŤA, T. Úvahy a projevy. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2002. 218 s. ISBN 80-7318-103-7.
CEKOTA, A. Baťa - myšlenky, činy, život a práce. 1. vyd. Praha: TISK, 1929. 311 s.
ERDÉLY, E. Baťa, švec, který dobyl světa. 1. vyd. Zlín: Archa, 1990. 191 s. ISBN 59-078-90.
LEŠINGROVÁ, R. Baťova soustava řízení. 3. vyd. Uherské Hradiště: Romana Lešingrová, 2008. 256 s. ISBN 978-80-903808-9-9.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I : dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II : dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.
Přílohy volně vložené
1 DVD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jak se liší ve svých vzpomínkách na výchovu v BŠP tehdejší mladé ženy a mladí muži? (otázka vedoucí práce)
- Muži vzpomínají velmi rádi (stálá pravidelná setkávání), ženy přistupují rezervovaně, výchova jim byla k dobru, dostaly se na vyšší posty.
Sdělte, jaké nesnáze provázely počátky navazování kontaktu s respondenty a jak se dále vyvíjela spolupráce s nimi?
(otázka vedoucí práce)
Co Vás v souvislosti s tématem práce nejvíc zaujalo či překvapilo? (Mgr. Pavla Andrysová, Ph.D.)
- Přístup pamětníků doby, náročné navazování kontaktů, nedůvěra ze strany pamětníků, průřezovost témat.