Diplomová práce se zabývá hospodařením žáků s finančními prostředky a je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou uvedeny informace týkající se peněz, psychologických teorií, finanční výchovy a způsobů získávání peněz. Pozornost je věnována také finanční gramotnosti a několika málo knihám, které se touto problematikou zabývají. Praktická část je zaměřena na zkoumání rozdílů v hospodaření žáků s finančními prostředky na druhém stupni základní školy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the way students manage their finances and is divided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part information is included relating to money, psychological theory, financial education and methods of attaining money. Attention is also paid to financial literacy and several smaller books, which deal with this topic. The practical part is focused on researching the differences in the way students manage their finances at the second level of primary school.
Klíčová slova
peníze, děti, výchova, finanční gramotnost
Klíčová slova v angličtině
money, children, education, financial literacy
Rozsah průvodní práce
85 s., 5 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá hospodařením žáků s finančními prostředky a je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou uvedeny informace týkající se peněz, psychologických teorií, finanční výchovy a způsobů získávání peněz. Pozornost je věnována také finanční gramotnosti a několika málo knihám, které se touto problematikou zabývají. Praktická část je zaměřena na zkoumání rozdílů v hospodaření žáků s finančními prostředky na druhém stupni základní školy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the way students manage their finances and is divided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part information is included relating to money, psychological theory, financial education and methods of attaining money. Attention is also paid to financial literacy and several smaller books, which deal with this topic. The practical part is focused on researching the differences in the way students manage their finances at the second level of primary school.
Klíčová slova
peníze, děti, výchova, finanční gramotnost
Klíčová slova v angličtině
money, children, education, financial literacy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti finanční výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na hospodaření žáků s finančními prostředky na druhém stupni ZŠ.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti finanční výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na hospodaření žáků s finančními prostředky na druhém stupni ZŠ.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
EYR, L., EYR, R. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-275-1.
HUBINKOVÁ, Z. a kol. Psychologie a sociologie ekonomického chování. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1593-3.
LANIADO, N. Děti a peníze. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-671-3.
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Aviceum, 1989.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
EYR, L., EYR, R. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-275-1.
HUBINKOVÁ, Z. a kol. Psychologie a sociologie ekonomického chování. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1593-3.
LANIADO, N. Děti a peníze. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-671-3.
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Aviceum, 1989.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Čím si vysvětlujete, že jsou způsobeny rozdíly v získávání peněz ve městě a na vesnici? (Mgr. Kitliňská) "Domnívám se, že je to způsobeno jiným stylem života ve městě, děti z vesnice jsou zvyklé pomáhat rodině a pracovat např. v domácnosti."
2. Jak toto téma souvisí se sociální pedagogikou? (dr. Hladík) "Při vedení zodpovědnosti a přípravy dětí do života a rozvoji jejich samostatnosti."