Diplomová práce nabízí retrospektivní pohled na přítomnost vlastenecké výchovy v organizacích volného času. Přináší tak spojení pedagogiky volného času v podobě orga-nizací volného času a vlastenecké výchovy jako prvku výchovy v těchto organizacích.
Teoretická část přináší teoretický základ vlastenecké výchovy v podobě jejich hlavních úloh, procesu a etap této výchovy, vnitřní a vnější faktory ovlivňující vývin vlasteneckých citů a dále přehled organizací volného času a výběr a popis organizací s potenciálem výchovy k vlastenectví.
Praktická část je založena na historickém výzkumu a analýze dokumentů, týkajících se or-ganizací volného času ve 20. století. Základem výzkumu je identifikace aspektů vlastenectví, mravní a branné výchovy jako součástí vlastenecké výchovy ve zkoumaných dokumentech. Součástí výzkumu je komparace vybraných organizací a časových období.
Anotace v angličtině
The thesis offers a retrospective view of the presence of patriotic education in the organization of leisure time. This allows the concentration of free time teaching in the form of organization of free time and patriotic education as an element of education in these organizations.
The theoretical part provides a theoretical basis for patriotic education as their main task, process and stages of education, internal and external factors affecting the development of patriotic feelings and an overview of the organization of free time and the selection and description of the organization with the potential for educaion to patriotism.
The research is based on historical research and analysis of documents relating to the organisations of free time in the 20th century. The basis of the research is to identify aspects of patriotic, moral and military training as part of patriotic education in researched documentary. The research is a comparison of selected organizations and time periods.
patriotism, patriotic education, moral education, military training, education of the public, Sokol, Skaut
Rozsah průvodní práce
96 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce nabízí retrospektivní pohled na přítomnost vlastenecké výchovy v organizacích volného času. Přináší tak spojení pedagogiky volného času v podobě orga-nizací volného času a vlastenecké výchovy jako prvku výchovy v těchto organizacích.
Teoretická část přináší teoretický základ vlastenecké výchovy v podobě jejich hlavních úloh, procesu a etap této výchovy, vnitřní a vnější faktory ovlivňující vývin vlasteneckých citů a dále přehled organizací volného času a výběr a popis organizací s potenciálem výchovy k vlastenectví.
Praktická část je založena na historickém výzkumu a analýze dokumentů, týkajících se or-ganizací volného času ve 20. století. Základem výzkumu je identifikace aspektů vlastenectví, mravní a branné výchovy jako součástí vlastenecké výchovy ve zkoumaných dokumentech. Součástí výzkumu je komparace vybraných organizací a časových období.
Anotace v angličtině
The thesis offers a retrospective view of the presence of patriotic education in the organization of leisure time. This allows the concentration of free time teaching in the form of organization of free time and patriotic education as an element of education in these organizations.
The theoretical part provides a theoretical basis for patriotic education as their main task, process and stages of education, internal and external factors affecting the development of patriotic feelings and an overview of the organization of free time and the selection and description of the organization with the potential for educaion to patriotism.
The research is based on historical research and analysis of documents relating to the organisations of free time in the 20th century. The basis of the research is to identify aspects of patriotic, moral and military training as part of patriotic education in researched documentary. The research is a comparison of selected organizations and time periods.
patriotism, patriotic education, moral education, military training, education of the public, Sokol, Skaut
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogiky volného času a vlastenecké výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogiky volného času a vlastenecké výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CIPRO, M. Výchova v socialismu. Praha: Orbis, 1976. ISBN 11-001-77
KÁRNÍK, Z. České země v éře První republiky (1918-1938). Díl třetí:O přežití a o život (1936-1938). Praha: Libri, 2003. ISBN 80-7277-119-1
KLICPEROVÁ-BAKER, M. Demokratická kultura v České republice : občanská kultura, étos a vlastenectví ze srovnávacího pohledu. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1433-7
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času : [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. 3., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-717-8711-6
PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2033-4
Seznam doporučené literatury
CIPRO, M. Výchova v socialismu. Praha: Orbis, 1976. ISBN 11-001-77
KÁRNÍK, Z. České země v éře První republiky (1918-1938). Díl třetí:O přežití a o život (1936-1938). Praha: Libri, 2003. ISBN 80-7277-119-1
KLICPEROVÁ-BAKER, M. Demokratická kultura v České republice : občanská kultura, étos a vlastenectví ze srovnávacího pohledu. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1433-7
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času : [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. 3., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-717-8711-6
PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2033-4
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Co Vás vedlo k výběru tématu směrem k historickému exkurzu? (dr. Marášková) "Chtěl jsem tuto problematiku uchopit z jiného úhlu pohledu a spojit ji s volnočasovou pedagogikou, která je na školách zabudována do určitých předmětů, ale není tak častá, chtěl jsem se zaměřit na něco nového."
2. Jak se mohou poznatky vlastenecké výchovy odrazit v současném pojetí pedagogiky volného času? (Mgr. Kitliňská) "Především ve volnočasových organizacích, které mohou využít rozvoj volnočasových aktivit, cvičení, brané výchovy apod."
3. Jakou roli zaujímá vlastenecká výchova ve společnosti, kterou roli plní v širším pojetí? (Mgr. Kitliňská) "K uvědomění identity člověka, vztahu ke svému národu apod."
4. Je potřeba upozornit na to, že pracujete v omezené míře s primárními dokumenty. (dr. Hladík)