Tato diplomová práce je zaměřena na školní hodnocení žáků na prvním stupni ZŠ. Teore-tická část je rozdělena do čtyř základních částí. První část pojednává o hodnocení obecně. Druhá část přináší definici pojmu školní hodnocení, jeho typy, fáze, funkce a formy. Třetí část je zaměřena na dva způsoby hodnocení ? klasifikace a slovní hodnocení. Čtvrtá část se zabývá účastníky školního hodnocení ? pedagog, žák, rodiče žáka. Praktická část práce je zaměřena na výzkum. Pomocí dotazníkového šetření jsem zjišťovala postoje rodičů a pe-dagogů ke konkrétnímu způsobu hodnocení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with school clasification at first stage in elementary school. Theoretical part is divided in four basic parts. First part deals with classification. Second part give us more information about the term of school classification, its types, stages, functions and forms. Third part deals with two concepts of clasification ? clasification itself and rating of words. Fourth part is covering the participants ? pedagogue, student and parents. Practical part aims on research. I have identify bearings of parents and pedagogues to the specific forms of clasification ? using independent questionary.
Klíčová slova
hodnocení, typy, fáze, funkce, formy, klasifikace, slovní hodnocení, známka, objektivita, pedagog, žák, rodiče
Tato diplomová práce je zaměřena na školní hodnocení žáků na prvním stupni ZŠ. Teore-tická část je rozdělena do čtyř základních částí. První část pojednává o hodnocení obecně. Druhá část přináší definici pojmu školní hodnocení, jeho typy, fáze, funkce a formy. Třetí část je zaměřena na dva způsoby hodnocení ? klasifikace a slovní hodnocení. Čtvrtá část se zabývá účastníky školního hodnocení ? pedagog, žák, rodiče žáka. Praktická část práce je zaměřena na výzkum. Pomocí dotazníkového šetření jsem zjišťovala postoje rodičů a pe-dagogů ke konkrétnímu způsobu hodnocení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with school clasification at first stage in elementary school. Theoretical part is divided in four basic parts. First part deals with classification. Second part give us more information about the term of school classification, its types, stages, functions and forms. Third part deals with two concepts of clasification ? clasification itself and rating of words. Fourth part is covering the participants ? pedagogue, student and parents. Practical part aims on research. I have identify bearings of parents and pedagogues to the specific forms of clasification ? using independent questionary.
Klíčová slova
hodnocení, typy, fáze, funkce, formy, klasifikace, slovní hodnocení, známka, objektivita, pedagog, žák, rodiče
Seznámení se s odbornou literaturou, která se vztahuje ke zkoumané problematice.
Zpracování teoretické části práce.
Stanovení výzkumného problému a hypotéz.
Zpracování metodologie výzkumu.
Vytvoření výzkumného nástroje a jeho aplikace respondentům.
Statistické zpracování dat a jejich interpretace.
Zásady pro vypracování
Seznámení se s odbornou literaturou, která se vztahuje ke zkoumané problematice.
Zpracování teoretické části práce.
Stanovení výzkumného problému a hypotéz.
Zpracování metodologie výzkumu.
Vytvoření výzkumného nástroje a jeho aplikace respondentům.
Statistické zpracování dat a jejich interpretace.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1718-0.
KOLÁŘ, Z.; ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
KOŠŤÁLOVÁ, H.; MIKOVÁ, Š.; STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-314-7.
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Z.; POKORNÁ, M. Radosti a strasti: předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk. Jinočany: H+H, 1998. ISBN 80-86022-21-8.
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-416-8.
SCHIMUNEK, F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-91-7.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1718-0.
KOLÁŘ, Z.; ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
KOŠŤÁLOVÁ, H.; MIKOVÁ, Š.; STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-314-7.
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Z.; POKORNÁ, M. Radosti a strasti: předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk. Jinočany: H+H, 1998. ISBN 80-86022-21-8.
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-416-8.
SCHIMUNEK, F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-91-7.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jakým způsobem byste mohla realizovat výzkum z pohledu žáků, o němž v závěru práce hovoříte? (Mgr. Eliška Zajitzová, Ph.D.)
- Měření spokojenosti žáků s hodnocením, měření jejich postojů, názorů. Využití dotazníkového šetření.
V čem vidíte přínos své práce a zejména pak výsledků svého výzkumu? (Mgr. Eliška Zajitzová, Ph.D.)
- Významné pro školy, v nichž byl výzkum realizován.
Uveďte odporúčania pre prax, na základe Vášho empirického výskumu. (otázka oponenta)
- Klasifikaci obohatit o slovní hodnocení.
Jak si vysvětlujete vysoké procento rodičů zastávající hodnocení žáků klasifikací? (Mgr. Pavla Andrysová, Ph.D)
- Jednoduchost, přehlednost, možnost srovnávání žáků mezi sebou.
Na toto téma dále proběhla diskuze.