Cílem diplomové práce je zjistit, jakou roli hraje rodinné prostředí na výskyt záškoláctví u studentů středních škol ve zlínském kraji. Dále se snažím objasnit otázky týkající se příčin, prevence a míry výskytu vzhledem k ostatním sociálně patologickým jevům.
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám sociální patologií ve škole, kde jsem se zaměřil především na záškoláctví. Rozpracovávám jeho příčiny, prevenci a jednotlivé faktory, které se mohou na něm podílet.
V praktické části je představen výzkum, který se uskutečnil v březnu 2011. Výzkumu se zúčastnilo 246 studentů středních škol. Výsledky výzkumného šetření jsou zaznamenány pomocí grafů, tabulek a jsou dostatečně okomentovány.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to determine the role of family environment in student´s truancy at secondary school in Zlín Region. This paper, also try to clarify issues related to the causes, prevention and rate of incidents compared to other socio-pathological phenom-ena.
The thesis is divided into theoretical part and practical part. The theoretical part deals with social pathology at schools where is focused primarily on truancy. There are developed its causes, prevention and individual factors which may participate in the truancy.
The practical part deals with the results of research, which took place in March 2011. The research was participated by 246 secondary school students. The results of the research are reported by graphs and tables which are commented in detail.
Truancy, the causes of truancy, social pathologies, alcohol, drugs, tobacco products, vulgar, bullying prevention, intervention programs, educational counseling, family, school.
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zjistit, jakou roli hraje rodinné prostředí na výskyt záškoláctví u studentů středních škol ve zlínském kraji. Dále se snažím objasnit otázky týkající se příčin, prevence a míry výskytu vzhledem k ostatním sociálně patologickým jevům.
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývám sociální patologií ve škole, kde jsem se zaměřil především na záškoláctví. Rozpracovávám jeho příčiny, prevenci a jednotlivé faktory, které se mohou na něm podílet.
V praktické části je představen výzkum, který se uskutečnil v březnu 2011. Výzkumu se zúčastnilo 246 studentů středních škol. Výsledky výzkumného šetření jsou zaznamenány pomocí grafů, tabulek a jsou dostatečně okomentovány.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to determine the role of family environment in student´s truancy at secondary school in Zlín Region. This paper, also try to clarify issues related to the causes, prevention and rate of incidents compared to other socio-pathological phenom-ena.
The thesis is divided into theoretical part and practical part. The theoretical part deals with social pathology at schools where is focused primarily on truancy. There are developed its causes, prevention and individual factors which may participate in the truancy.
The practical part deals with the results of research, which took place in March 2011. The research was participated by 246 secondary school students. The results of the research are reported by graphs and tables which are commented in detail.
Truancy, the causes of truancy, social pathologies, alcohol, drugs, tobacco products, vulgar, bullying prevention, intervention programs, educational counseling, family, school.
Zásady pro vypracování
Analýza literárních pramenů a zpracování teoretických východisek.
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného souboru.
Provedení výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Analýza literárních pramenů a zpracování teoretických východisek.
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného souboru.
Provedení výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí: jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum,
2001. ISBN 80-7184-488-8.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
Seznam doporučené literatury
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí: jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum,
2001. ISBN 80-7184-488-8.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Pokládáte vulgarismy za sociálně patologický jev (dr. Hladík)? "To je pouze moje úvaha."
2. Pozitivně hodnotím snahu o statistické zpracování dat, přestože doporučuji do budoucna uvést, ve prospěch které skupiny respondentů je hypotéza přijata (dr. Hladík).
3. Jak definujete úplnou a neúplnou rodinu (dr. Marášková)? "Úplná rodina je ta, která je složena z otce a matky. Neúplná rodina je ta, ve které jedinec žije s matkou nebo otcem nebo matka má přítele nebo otec přítelkyni."
4. Myslíte si, že studenti pochopili otázku ve smyslu úplnosti či neúplnosti rodiny (dr. Marášková)? "Myslím si, že studenti pochopili zadání otázky."