Diplomová práce se věnuje problematice syndromu týraného učitele u pedagogů, kteří
vyučují na základních a středních školách ve Zlínském kraji. Práce je rozdělena na
teoretickou a praktickou část. Teoretická část je tvořena pěti kapitolami, které se zaměřují na učitelskou profesi a její charakteristiky, dále na účastníky vyučovacího procesu,
nevhodné chování žáků ve vyučování, na šikanu, kyberšikanu a především na syndrom týraného učitele.
Praktická část se věnuje výskytu syndromu týraného učitele u pedagogů, kteří vyučují na základních a středních školách ve Zlínském kraji. Hlavním cílem praktické části je odhalit, zda délka pedagogické praxe hraje významnou roli v případě výskytu syndromu týraného učitele u pedagogů nebo zda tento syndrom může postihnout kteréhokoliv pedagoga bez ohledu na délku praxe.
Anotace v angličtině
The diplome thesis devotes to problems of abused teachers who teach at primary and
secondary schools in Zlin region. The work is devided into a theoretical and a practical part. The theoretical part consists of five chapters which focus on teaching profession and its profiles, participants of teaching process, inappropriate behaviour of students during
classes, bullying, cyberbullying and mainly on syndrome of abused teachers.
The practical part devotes to incidence of syndrome of abused teacher who teach at
primary and secondary schools in Zlin region. The main aim of the practical part is to
reveal if the duration of pedagogical practice plays an important role in the case of
incidence of syndrome of abused teachers or whether this syndrome can affect any teacher without regard to length of practice.
Diplomová práce se věnuje problematice syndromu týraného učitele u pedagogů, kteří
vyučují na základních a středních školách ve Zlínském kraji. Práce je rozdělena na
teoretickou a praktickou část. Teoretická část je tvořena pěti kapitolami, které se zaměřují na učitelskou profesi a její charakteristiky, dále na účastníky vyučovacího procesu,
nevhodné chování žáků ve vyučování, na šikanu, kyberšikanu a především na syndrom týraného učitele.
Praktická část se věnuje výskytu syndromu týraného učitele u pedagogů, kteří vyučují na základních a středních školách ve Zlínském kraji. Hlavním cílem praktické části je odhalit, zda délka pedagogické praxe hraje významnou roli v případě výskytu syndromu týraného učitele u pedagogů nebo zda tento syndrom může postihnout kteréhokoliv pedagoga bez ohledu na délku praxe.
Anotace v angličtině
The diplome thesis devotes to problems of abused teachers who teach at primary and
secondary schools in Zlin region. The work is devided into a theoretical and a practical part. The theoretical part consists of five chapters which focus on teaching profession and its profiles, participants of teaching process, inappropriate behaviour of students during
classes, bullying, cyberbullying and mainly on syndrome of abused teachers.
The practical part devotes to incidence of syndrome of abused teacher who teach at
primary and secondary schools in Zlin region. The main aim of the practical part is to
reveal if the duration of pedagogical practice plays an important role in the case of
incidence of syndrome of abused teachers or whether this syndrome can affect any teacher without regard to length of practice.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti šikany a kyberšikany.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti šikany a kyberšikany.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
AUGER, M. T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0.
BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-624-4.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. 2. vyd. Brno: Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2004. ISBN 80-86633-21-7.
Seznam doporučené literatury
AUGER, M. T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0.
BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-624-4.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. 2. vyd. Brno: Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2004. ISBN 80-86633-21-7.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Co Vám osobně práce přinesla? (otázka vedoucí práce)
- Upevnila význam rodiny.
Které další a to nezbytné podmínky jsou nutné, aby učitel mohl skutečně "Být pro žáky autoritou"? (otázka oponentky práce)
- Např. sebeakceptace, akceptace druhých, pozitivní vztah a láska k dětem, empatie, humor, kultivované chování aj.
Konfrontovala jste své závěry s literaturou? (Mgr. Pavla Andrysová, Ph.D.)
- Studentka nenašla k tématu vhodnou literaturu. Konfrontuje se zahraničím.