Diplomová práce se zabývá mateřskými postoji a vztahem matky k dítěti s poruchou autis-tického spektra. Teoretická část pojednává o základní triádě a jednotlivých poruchách au-tistického spektra, o rodině s postiženým dítětem a jedna část práce blížeji konkretizuje rodinu s dítětem s poruchou autistického spektra, přičemž je kladen důraz na vztah mezi matkou a dítětem a na postoj matky k dítěti. Praktická část obsahuje výzkum realizovaný formou rozhovorů s matkami dětí s poruchou autistického spektra. Rozhovory jsou doplně-ny o škálu, kterou matky po rozhovoru vyplnily. Cílem praktické části práce je zjistit, jak se projevuje vztah a postoj matky k dítěti s poruchou autistického spektra.
Anotace v angličtině
This work deals with maternal attitudes and a relationship between a mother and her child with Autistic spectrum disorder. The theoretical part discusses the basic triad and particular disorders of Autistic spectrum, a family with its handicapped child. One part of the work aims at the family with a child with autistic spectrum disorder, the stress is put on the relationship between a mother and her child and mother's attitude to her child. The practical part contains a research carried out by interviews with mothers, who have children with autistic spectrum disorder. There is added a scale to the interviews, which was full filled by these mothers during the interview. The aim of the practical part is to realize, what the relationship between a mother and her child with autistic spectrum disorder and her attitude to her child is.
Klíčová slova
autismus, poruchy autistického spektra, rodina, mateřské postoje, vztah matky a dítěte
Klíčová slova v angličtině
autism, autistic spectrum disorders, family, maternal attitudes, relationship between a mother and her child
Rozsah průvodní práce
68 s., 43 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá mateřskými postoji a vztahem matky k dítěti s poruchou autis-tického spektra. Teoretická část pojednává o základní triádě a jednotlivých poruchách au-tistického spektra, o rodině s postiženým dítětem a jedna část práce blížeji konkretizuje rodinu s dítětem s poruchou autistického spektra, přičemž je kladen důraz na vztah mezi matkou a dítětem a na postoj matky k dítěti. Praktická část obsahuje výzkum realizovaný formou rozhovorů s matkami dětí s poruchou autistického spektra. Rozhovory jsou doplně-ny o škálu, kterou matky po rozhovoru vyplnily. Cílem praktické části práce je zjistit, jak se projevuje vztah a postoj matky k dítěti s poruchou autistického spektra.
Anotace v angličtině
This work deals with maternal attitudes and a relationship between a mother and her child with Autistic spectrum disorder. The theoretical part discusses the basic triad and particular disorders of Autistic spectrum, a family with its handicapped child. One part of the work aims at the family with a child with autistic spectrum disorder, the stress is put on the relationship between a mother and her child and mother's attitude to her child. The practical part contains a research carried out by interviews with mothers, who have children with autistic spectrum disorder. There is added a scale to the interviews, which was full filled by these mothers during the interview. The aim of the practical part is to realize, what the relationship between a mother and her child with autistic spectrum disorder and her attitude to her child is.
Klíčová slova
autismus, poruchy autistického spektra, rodina, mateřské postoje, vztah matky a dítěte
Klíčová slova v angličtině
autism, autistic spectrum disorders, family, maternal attitudes, relationship between a mother and her child
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti poruch autistického spektra a vztahu matky s dítětem.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti poruch autistického spektra a vztahu matky s dítětem.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DE CLERQ, H. Mami, je to člověk nebo zvíře?: Myšlení dítěte s autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-235-5.
HRDLIČKA, M., KOMÁREK,V. Dětský autismus. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČÍŘOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2.
Seznam doporučené literatury
DE CLERQ, H. Mami, je to člověk nebo zvíře?: Myšlení dítěte s autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-235-5.
HRDLIČKA, M., KOMÁREK,V. Dětský autismus. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČÍŘOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Objevila se v rámci rozhovorů zmínka o otci? (dr. Marášková) "Je fakt, že se objevovala. Otec jim byl velkou oporou, hlavně při diagnostikování dítěte. Ovšem tato otázka je velmi individuální. U jedné rodiny se stalo, že otec diagnózu svého dítěte silně popíral a nepřipouštěl si ji."
2. Jaká je vaše motivace pro výběr tématu? (doc. Novotná) "Já jsem se v rámci své bakalářské práce zabývala vzděláváním dětí s poruchami autistického spektra. Při kontaktu s pedagogy jsem zjistila, že se často objevuje problém s rodiči dětí, kteří si často diagnózu dítěte nepřipouštěli, proto jsem se tomuto tématu chtěla věnovat ve své diplomové práci."