Ústředním tématem diplomové práce je oblast pedagogické psychologie ? tvořivost. Za-mýšlím se nad významem tvořivosti v životě člověka a možnostmi rozvoje tvořivých schopností dětí.
Teoretická část popisuje základní terminologii zkoumané oblasti, popisuje tvořivost v kontextu historickém, pedagogickém, psychologickém a uměleckém, objasňuje a uvádí praktické poznatky z oblasti. Jednotlivé kapitoly se věnují tvořivosti, metodami rozvoje tvořivosti a tvořivostí v kontextu základní školy praktické.
Praktická část se zaměřuje na konkrétní prostředí ? Základní školu praktickou v Rožnově pod Radhoštěm. Problematika rozvoje tvořivosti je zde nahlížena z různých úhlů pohledů, a to z pohledu pedagogů školy, žáků této školy a z pohledu praktikanta a výzkumníka v jedné osobě - tedy z mého pohledu. Výsledkem výzkumu jsou zjištění a závěry, která škola bude moci využít v dalších činnostech se žáky.
Anotace v angličtině
The central theme of the thesis is the area of educational psychology - creativity. Think of the significance of creativity in human life and possibilities of development of creative abilities of children.
The theoretical part describes the basic terminology of the investigated area, describes crea-tivity in the context of historical, educational, psychological and artistic, clarifies and pro-vides practical knowledge of the area. Individual chapters focus on creativity, methods of developing creativity and creativity in the context of school practice.
The practical part focuses on the specific environment - the elementary school in practical Rožnov. The development of creativity is viewed from different angles, from the perspecti-ve of school teachers, students of this school from the perspective of the researcher and practitioner in one person - that is, from my perspective. Results of the research findings and conclusions, which school will be able to use in other activities with students.
Klíčová slova
tvořivost, rozvoj tvořivosti, základní škola praktická, žák s lehkou mentální retardací, kvalitativní výzkum, akční výzkum, interview, projekt.
Ústředním tématem diplomové práce je oblast pedagogické psychologie ? tvořivost. Za-mýšlím se nad významem tvořivosti v životě člověka a možnostmi rozvoje tvořivých schopností dětí.
Teoretická část popisuje základní terminologii zkoumané oblasti, popisuje tvořivost v kontextu historickém, pedagogickém, psychologickém a uměleckém, objasňuje a uvádí praktické poznatky z oblasti. Jednotlivé kapitoly se věnují tvořivosti, metodami rozvoje tvořivosti a tvořivostí v kontextu základní školy praktické.
Praktická část se zaměřuje na konkrétní prostředí ? Základní školu praktickou v Rožnově pod Radhoštěm. Problematika rozvoje tvořivosti je zde nahlížena z různých úhlů pohledů, a to z pohledu pedagogů školy, žáků této školy a z pohledu praktikanta a výzkumníka v jedné osobě - tedy z mého pohledu. Výsledkem výzkumu jsou zjištění a závěry, která škola bude moci využít v dalších činnostech se žáky.
Anotace v angličtině
The central theme of the thesis is the area of educational psychology - creativity. Think of the significance of creativity in human life and possibilities of development of creative abilities of children.
The theoretical part describes the basic terminology of the investigated area, describes crea-tivity in the context of historical, educational, psychological and artistic, clarifies and pro-vides practical knowledge of the area. Individual chapters focus on creativity, methods of developing creativity and creativity in the context of school practice.
The practical part focuses on the specific environment - the elementary school in practical Rožnov. The development of creativity is viewed from different angles, from the perspecti-ve of school teachers, students of this school from the perspective of the researcher and practitioner in one person - that is, from my perspective. Results of the research findings and conclusions, which school will be able to use in other activities with students.
Klíčová slova
tvořivost, rozvoj tvořivosti, základní škola praktická, žák s lehkou mentální retardací, kvalitativní výzkum, akční výzkum, interview, projekt.
Zpracování teoretických východisek pro praktickou část práce.
Provedení výzkumu - dotazníkové šetření, analýza metod a jejich aplikace v praxi.
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretických východisek pro praktickou část práce.
Provedení výzkumu - dotazníkové šetření, analýza metod a jejich aplikace v praxi.
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Seznam doporučené literatury
AMABILE, Teresa. Creativity in context. Boulder : Westview Press, 1996. 317 s. ISBN 0813330343.
KÖNIGOVÁ, Marie. Tvořivost : techniky a cvičení. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. 188 s. ISBN 978-80-247-1652-7.
MAISEL, Eric. Trénink kreativity : podněty pro rozvinutí tvořivého potenciálu na celý rok. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. 261 s. ISBN 8071786772.
SCHUSTER, Radek. Kreativita : hledání alternativ. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. 127 s. ISBN 8086898059.
SZOBIOVÁ, Eva. Tvorivosť od záhady k poznaniu : chápanie, zisťovanie a rozvíjanie tvorivosti. 1. vyd. Bratislava : STIMUL, 1999. 282 s. ISBN 8088982057.
ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj : [120 cvičení a testů vhodných pro trénink]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2004. 315 s. ISBN 80-251-0457-5.
Seznam doporučené literatury
AMABILE, Teresa. Creativity in context. Boulder : Westview Press, 1996. 317 s. ISBN 0813330343.
KÖNIGOVÁ, Marie. Tvořivost : techniky a cvičení. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. 188 s. ISBN 978-80-247-1652-7.
MAISEL, Eric. Trénink kreativity : podněty pro rozvinutí tvořivého potenciálu na celý rok. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. 261 s. ISBN 8071786772.
SCHUSTER, Radek. Kreativita : hledání alternativ. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. 127 s. ISBN 8086898059.
SZOBIOVÁ, Eva. Tvorivosť od záhady k poznaniu : chápanie, zisťovanie a rozvíjanie tvorivosti. 1. vyd. Bratislava : STIMUL, 1999. 282 s. ISBN 8088982057.
ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj : [120 cvičení a testů vhodných pro trénink]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2004. 315 s. ISBN 80-251-0457-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Ktoré z uvedených metód rozvoja tvorivosti vyžadujú primerané úpravy vzhľadom na mentálne postihnutie, poruchy učenia, prípadne poruchy chovania? (otázka vedoucí práce)
- Výzkumný vzorek: mentální handicap, poruchy učení, chování, pozornosti. Potřebné individuální posouzení, braistorming, mentální mapování.
Jaký vidíte vztah mezi aktivitou, samostatností a tvořivostí žáků? (otázka oponenta práce)
- Souvisejí spolu, prolínají se, nutné komplexní rozvíjení, individuální pohled.