Autor se v práci zabývá rozborem vybraných oblastí či okruhů odborného vzdělávání definovaných v tzv. rámcovém vzdělávacím programu 18 - 20 - M/01 Informační technologie (RVP IT) určeném pro uskutečňování vzdělávání na příslušných středních školách v ČR. Rozbor zahrnuje definice a popisy projektovaných kompetencí, cílů v oblastech hardware a programování vymezených v tomto RVP IT. Rozklíčování jednotlivých stěžejních atributů v těchto oblastech dále slouží jako počáteční stav k určení vhodné náplně výuky, která by svým zaměřením, obsahem a rozsahem vhodně rozšiřovala povinný základ daný RVP IT v takzvaných disponibilních hodinách, vhodně navazovala na kurikulárně stanovené cíle či kompetence a zároveň je rozšiřovala o nově definované. Práce obsahuje návrhy pro využití určité hodinové dotace v rámci disponibilních hodin k prohlubování vědomostí i dovedností z oblasti hardware a programování zastřešené nově navrhovaným vyučovacím předmětem s novými inovativními prvky obsahu výuky, který není na středních školách realizujících vzdělávání dle RVP IT běžný.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the decomposition of the chosen areas of education based on the RVP curriculum prepared by authorities for secondary school level. According to this, the thesis describes competencies and purposes of the chosen areas of education, mainly the areas hardware of computers and computer programming. To bring the support to these chosen areas the thesis brings the suggestion to use disposable (extra) lessons which could significantly extend its contents. Then a new learning subject is set according to specified methods and the content for this subject is prepared by the author of this thesis.
Klíčová slova
RVP, didaktický text, metody výuky, cíle vzdělávání, kompetence, inovace, odbornost, vzdělávací oblasti
Autor se v práci zabývá rozborem vybraných oblastí či okruhů odborného vzdělávání definovaných v tzv. rámcovém vzdělávacím programu 18 - 20 - M/01 Informační technologie (RVP IT) určeném pro uskutečňování vzdělávání na příslušných středních školách v ČR. Rozbor zahrnuje definice a popisy projektovaných kompetencí, cílů v oblastech hardware a programování vymezených v tomto RVP IT. Rozklíčování jednotlivých stěžejních atributů v těchto oblastech dále slouží jako počáteční stav k určení vhodné náplně výuky, která by svým zaměřením, obsahem a rozsahem vhodně rozšiřovala povinný základ daný RVP IT v takzvaných disponibilních hodinách, vhodně navazovala na kurikulárně stanovené cíle či kompetence a zároveň je rozšiřovala o nově definované. Práce obsahuje návrhy pro využití určité hodinové dotace v rámci disponibilních hodin k prohlubování vědomostí i dovedností z oblasti hardware a programování zastřešené nově navrhovaným vyučovacím předmětem s novými inovativními prvky obsahu výuky, který není na středních školách realizujících vzdělávání dle RVP IT běžný.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the decomposition of the chosen areas of education based on the RVP curriculum prepared by authorities for secondary school level. According to this, the thesis describes competencies and purposes of the chosen areas of education, mainly the areas hardware of computers and computer programming. To bring the support to these chosen areas the thesis brings the suggestion to use disposable (extra) lessons which could significantly extend its contents. Then a new learning subject is set according to specified methods and the content for this subject is prepared by the author of this thesis.
Klíčová slova
RVP, didaktický text, metody výuky, cíle vzdělávání, kompetence, inovace, odbornost, vzdělávací oblasti
Popsání základních principů a smyslu platných kurikulárních dokumentů pro vybranou oblast středního odborného školství.
Specifikování odborného zaměření RVP Informační technologie a definování cílů vzdělávání v této odborné oblasti vzdělání.
Vyjádření smysluplného využití disponibilních hodin uváděných v RVP Informační technologie ve zvolených odborných oblastech vzdělání na střední odborné škole.
Příprava metodiky pro tvorbu kurikulárních dokumentů a učebních textů k vybraným odborným oblastem.
Zpracování učebních osnov podle navržené metodiky pro naplnění disponibilních hodin dle představ o cílech a profilu absolventa na střední odborné škole.
Rozpracování učebních osnov do podoby tematického plánu, včetně návrhnu forem i metod výuky a použití didaktických prostředků.
Zpracování části obsahu didaktických textů pro podporu výuky uskutečňované podle navržených osnov a tematického plánu.
Zásady pro vypracování
Popsání základních principů a smyslu platných kurikulárních dokumentů pro vybranou oblast středního odborného školství.
Specifikování odborného zaměření RVP Informační technologie a definování cílů vzdělávání v této odborné oblasti vzdělání.
Vyjádření smysluplného využití disponibilních hodin uváděných v RVP Informační technologie ve zvolených odborných oblastech vzdělání na střední odborné škole.
Příprava metodiky pro tvorbu kurikulárních dokumentů a učebních textů k vybraným odborným oblastem.
Zpracování učebních osnov podle navržené metodiky pro naplnění disponibilních hodin dle představ o cílech a profilu absolventa na střední odborné škole.
Rozpracování učebních osnov do podoby tematického plánu, včetně návrhnu forem i metod výuky a použití didaktických prostředků.
Zpracování části obsahu didaktických textů pro podporu výuky uskutečňované podle navržených osnov a tematického plánu.
Seznam doporučené literatury
Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. Rámcový vzdělávací program : Informační technologie, 2008.
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. Praha : Tauris, 2001, 98 s. ISBN 80-211-0372-8.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Učební dokumenty : Elektronické počítačové systémy. Praha : [s.n.], 1999.
KAŠPAROVÁ, J., et al. Metodika tvorby školních vzdělávacích programů SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha : NÚOV, 2008. 91 s. ISBN 978-80-85118-12-4.
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
PRŮCHA, J. Učení z textu a didaktická informace. Praha: Academia, 1987.
MESSMER, H., DEMBOWSKI, K. Velká kniha hardware. Computer press, 2005. 1224 s.ISBN 80-251-0416-8.
HAPL, L. Programátorské využití Super I/O obvodů s HW monitoringem PC ve výuce. In Perspektivy elektroniky 2009 : 26. 3. 2009. Rožnov pod Radhoštěm : SŠIEŘ R.p.R., 2009, s. 9-17. ISBN 978-80-254-4052-0.
Seznam doporučené literatury
Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. Rámcový vzdělávací program : Informační technologie, 2008.
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. Praha : Tauris, 2001, 98 s. ISBN 80-211-0372-8.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Učební dokumenty : Elektronické počítačové systémy. Praha : [s.n.], 1999.
KAŠPAROVÁ, J., et al. Metodika tvorby školních vzdělávacích programů SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha : NÚOV, 2008. 91 s. ISBN 978-80-85118-12-4.
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
PRŮCHA, J. Učení z textu a didaktická informace. Praha: Academia, 1987.
MESSMER, H., DEMBOWSKI, K. Velká kniha hardware. Computer press, 2005. 1224 s.ISBN 80-251-0416-8.
HAPL, L. Programátorské využití Super I/O obvodů s HW monitoringem PC ve výuce. In Perspektivy elektroniky 2009 : 26. 3. 2009. Rožnov pod Radhoštěm : SŠIEŘ R.p.R., 2009, s. 9-17. ISBN 978-80-254-4052-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky vedoucího:
Uvádíte, že vámi navrhovaná část obsahu vzdělávání je již na vybrané SŠ zahrnuta do kurikula. Máte již nějakou zpětnou vazbu z výuky?
Jakým způsobem jste postupoval při stanovování metodiky zpracování didaktických materiálů?
Otázky oponenta:
Existují učebnice, které by se daly využít při výuce podobných předmětů jako je diagnostika počítačů, nebo jsou učitelé odkázáni na vlastní tvorbu?
Otázky byly precizně zodpovězeny v rámci obhajoby.